2014-09-12, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är olagligt med intrång, men att i journalistiskt syfte sitta på material som är tillsänt en via mail är inte olagligt. Det är heller inte olagligt att ljuga om att man besitter material man inte har....

Så är det, men det skall ju utredas enligt undersökningsplikt. En utredning startar inte utan en anmälan. Nåväl, detta var en bisats i min frågeställning:

Vet Flashback vilka som ingår RG och vilka deras finansiärer är?
2014-09-12, 12:49
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Om RG har "tillgång" till FB's databas räknas det som (grovt) dataintrång, ifall styrelsen inte givit ut informationen eller publicerat den för allmänheten.
Kap. 4, 9 c.

Skulle vara intressant att se ifall polisen blir involverad.
RG har endast begått dataintrång om de de facto begått dataintrång. Att bara inneha databasen är inget dataintrång.
2014-09-12, 12:51
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Och om meddelarskyddet skall tillämpas avgör Åklagaren. Polisen gör inte ett knop utan en anmälan, innan dess kan inte saken avgöras.
Beror på hur du menar med "åklagaren avgör". Det är oomtvistligt att RGs uppgiftslämnare omfattas av meddelarskyddet. En åklagare som tex fattar beslut om husrannsakan för att få reda på vem som skickat databasen till RG åker dit på tjänstefel med vändande post.

Ditt resonemang är lika puckat som att säga "det är polisen som avgör om husrannsakan ska ske" bara för att en polisman kan, mot bättre vetande, begå tjänstefel och göra en husrannsakan istället för att vända sig till åklagare och få tillstånd. (Mitt exempel avser inte fara i dröjsmål för övrigt)
2014-09-12, 12:51
Medlem
SD-Connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
RG har endast begått dataintrång om de de facto begått dataintrång. Att bara inneha databasen är inget dataintrång.

Dom har ju erbjudit pengar för den , borde ju vara ett brott i sig.
2014-09-12, 12:54
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Conny
Varför då? Om jag vill köpa din cykel eller din epostinkorg begår jag väl inget brott? Databasinnehållet som sådant är ju inte olagligt att inneha eller köpa (till skillnad mot t.ex. narkotika).
2014-09-12, 12:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPause
Varför då? Om jag vill köpa din cykel eller din epostinkorg begår jag väl inget brott?
Om jag erbjuder pengar för din döda kropp, begår jag då ett brott? Du kan ju dö av en olyckshändelse eller nåt, vad vet jag. Jag säger inte att nån skall döda dig.
2014-09-12, 12:56
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vad ska anmälas?
Det finns inga tecken på att någon gjort intrång, det finns inga tecken på att databasen över huvud taget skulle vara på vift.
Ett lång shot, men kanske kunde man åberopa förtal? Hur fungerar det när det gäller bolag?

Att påstå att databasen är på vift åsamkar flashback skada. Förmodligen görs det även med uppsåt att svärta flashbacks förtroende angående integriteten.
Senast redigerad av Roi 2014-09-12 kl. 12:58.
2014-09-12, 12:56
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om jag erbjuder pengar för din döda kropp, begår jag då ett brott? Du kan ju ha dött av en olyckshändelse eller nåt, vad vet jag. Jag säger inte att nån skall döda dig.
Ptja det bör ju kunna bli tal om brott mot griftefriden om inte annat. Kam väl även tolkas som att dödshot m.m.

Varför undrar du? En död kropp är typiskt sett olaglig att inneha, till skillnad mot en databas
2014-09-12, 12:57
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Conny
Det har utretts i media av människor mer juridiskt kunniga än jag. Det finns dock flera problem här, bland annat bevisfrågan men att utan att vända sig till någon särskild och utan att begära att dataintrång ska begås så är det inte brottsligt. RG kan ju lika gärna få den via någon på Flashbacks serverhall eller någon som har legal access till Flashback, det kan ju även ses som ett erbjudande till ägarna till Flashback.
2014-09-12, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Beror på hur du menar med "åklagaren avgör". Det är oomtvistligt att RGs uppgiftslämnare omfattas av meddelarskyddet. En åklagare som tex fattar beslut om husrannsakan för att få reda på vem som skickat databasen till RG åker dit på tjänstefel med vändande post.

Ditt resonemang är lika puckat som att säga "det är polisen som avgör om husrannsakan ska ske" bara för att en polisman kan, mot bättre vetande, begå tjänstefel och göra en husrannsakan istället för att vända sig till åklagare och få tillstånd. (Mitt exempel avser inte fara i dröjsmål för övrigt)

RG har gått ut med en belöning till den som överlämnar listan. Då är nog meddelarskyddet i fara

Men men - Admin kanske tycker det är obekvämt att knalla över till stationen och göra skäl för annonsintäkterna?
2014-09-12, 12:58
Medlem
Spinnflugans avatar
Har inte läst allt, men måste det vara ett intrång? Det kan även vara internt, Quislingar finns i alla organisationer.
2014-09-12, 12:59
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
RG har gått ut med en belöning till den som överlämnar listan. Då är nog meddelarskyddet i fara
Nej det är det inte. Hur tänkte du nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Ett lång shot, men kanske kunde man åberopa förtal? Hur fungerar det när det gäller bolag?
Ett så fantastiskt longshot att jag inte först förstod hur du tänkte.

Ja, förtalsbestämmelsen gäller inte företag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in