Citat:
Ursprungligen postat av
GinaCaranoFan
Jag har för mig att den rättspsykiatriska undersökningen refererades i massmedia och att det där framkom att han var att anse som svagbegåvad. Jag är helt säker på att Leif GW Persson också sagt detta, i vad mån han nu har insikt i detta.
Som Vresrosen skriver, Eklund är rejält korkad.
För övrigt kan ni sett ett av förhören
här.
Själv reflekterar jag över några saker när jag nu läser gammal nyhetsrapportering kring rättegången. Och en sak är hur det verkligen framstår som att Leif Silbersky övertygat Eklund om att livstids fängelse inte är så farligt och att det är viktigt att "få vård" snabbt. Jag skulle tro att Eklund, som dels är rejält korkad och dels endast suttit korta fängelsestraff på öppna anstalter (där verksamheten liknar vandrarhem i standard), inte riktigt förstod vad det innebar att sitta som livstidsdömd på landets tyngsta anstalter. Han trodde nog att han skulle få samma standard på ett tungt fängelse som ett öppet fängelse, vad gäller frihet, öppenhet, mat, standard på boende, medfångars tillmötesgående osv. Tunga anstalter är en helt annan värld. Enligt Silbersky ville Eklund in i fängelse så fort som möjligt för att "få vård", jag tror nog att Eklund trodde att han skulle "få vård" (=i hans föreställningsvärld antagligen massa daltande). Det var också med den motiveringen som Eklund inte överklagade till hovrätten utan förklarade sig nöjd med domen på livstids fängelse. Såvitt jag vet har aldrig någon dömts till livstids fängelse i tingsrätt och inte överklagat till hovrätten. Även om det i Eklunds fall var lönlöst så finns det inte en normal vettig människa som inte tar den mikroskopiska möjligheten att få ett tidsbestämt straff. Jag tror helt enkelt att Silbersky sålde in konceptet till Eklund som svalde med hull och hår.
Det är just så det är när tunga brottslingar åker dit, de förstår inte vad som väntar dem!
Det finns olika Sverige. Det börjar med att ingen får slå barn, och att barn uppmuntras till att göra sig hörda till den grad att de blir utom kontroll i hemmet, på dagis och i skolan. Bråkstakar kommer undan med att terrorisera sin omgivning och de möts av flathet från de vuxna. Samhällets reaktioner är ett skämt, med snälla tanter på soc. I början av en kriminell bana blir det milda straff på trevliga anstalter och brott ses som spännande och kul.
Det som kännetecknar typer som Eklund är att de inte ser nyanser och uppfattar var gränsen går. Vi ser ett liknande beteende från Stureplansmördaren som nu vill ut! Dessa filurer fattar inte vad de ställt till med och tror på fullt allvar att de har rätt att komma ut, eftersom de suttit av nog med tid.
En som fattat är massmördaren Flink, som lärt sig läsa av det som förväntas av honom. Ritualen består i att visa att man fattat vad man ställt till med, och visa ånger. För den som inte fattar det, har bevisligen noll begåvning, eftersom det är mycket enkelt!
Eklund trodde att det var svängdörrar på landets fängelser, och advokaten hade missat att informera honom om att så är inte fallet för de som sexmördar unga flickor. Dessutom har både rättspraxis och opinion gått åt att man låser in folk och slänger bort nyckeln.