2014-09-11, 19:08
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Eh? "I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent.". "Utan sexualdrift så stannar det ofta vid fantasier"???? Hör du till dem som ärligt tror att våldtäkter begås för att det ibland "kliar på kuken"???. Jamen då är ju problemet löst! Tvångsmedicinera alla män med östrogen! Inga fler våldtäkter, tack vare GinaTricotFan, runner up till nästa års Freds-Nobelpris!!!

Så fruktansvärt naivt tänkt...
Du tillhör uppenbarligen dem som har ytterst begränsad läsförståelse. Jag skrev att det var en komponent. Detta innebär att det är en av flera komponenter hos den som begår överfallsvåldtäkter. Den som har låg sexualdrift har också ett lågt intresse av att sticka kuken i ovilliga offer. Sexualdrift är så mycket mer än "kliande på kuken" (som du så elegant uttryckte det).

Men för att klargöra, jag köper inte resonemanget om att alla överfallsvåldtäkter enbart handlar om makt. I så fall skulle alla överfallsvåldtäkter bottna i en gärningsman som känner sig nedtryckt och utan makt.
Citera
2014-09-11, 20:13
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Streetsmart i Hofors
Det finns två gator genom centrum - inte mycket som kan gå fel där
Skämt åsido betyder förstås inte uttrycket "smart på gatan" det rent bokstavligt.
En person kan vara lätt efterbliven men ha kunskaper att föra sig i skiftande
situationer utan problem.

Här vill jag relatera till en annan sexualmördare, Angelo Buono, den ena
halvan av The Hillside strangler. Polisens utredare påpekade senare att denne kille
egentligen var rätt dum - Men hade "tremendous streetsmart"
Citera
2014-09-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Frågan är inte så enkel. I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent, utan den så stannar ofta övergreppen vid fantasier. Problemorsaken är oerhört komplex och kan inte kokas ner till en eller två saker.

Jag tror att problemet med Eklund inte är hög hormonhalt eller behov av makt. Jag tror det handlar om heterosexuell kåthet och pedofili, låg begåvning och en störning som kan, men inte nödvändigtvis, bottna i en oförmåga att utveckla vuxna relationer och därmed enorm bakomliggande frustration. Lägg därtill rejält nedsatt förmåga till empati, kanske helt empatilös, och mycket impulsiv. Vissa av de här sakerna kan säkert härledas till låg begåvning.

Utan sexualdrift, ingen våldtäkt. Eklund är osedvanligt ful. En äcklig karl; så motbjudande att det var svårt för honom att få frivilliga relationer med kvinnor.

En annan viktig komponent i den låga begåvningen är just oförmågan att läsa av omgivningen. Det visar sig i hur han ser på sig själv och sin vistelse i fängelset.

Han förstår inte vidden av det han ställt till med. Våldtäkterna blir till sex i hans sjuka värld när han beskriver avskyvärda handlingar som våldtäkter och mord.

Eklund kommer inte prata eller erkänna fler mord, för han inbillar sig att han kan komma ut. Han ser sig själv som en vanlig brottsling, och tycker synd om sig själv. Han får uppmärksamhet i media när han misshandlas och mobbas. Det blir fel signaler, som inte Eklund kan uppfatta.

Min uppfattning är att han inte är smart, men att han har uppfattat att det är bäst för honom att inte tala med poliser. Han vet hur man håller sig undan.
Citera
2014-09-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Eh? "I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent.". "Utan sexualdrift så stannar det ofta vid fantasier"???? Hör du till dem som ärligt tror att våldtäkter begås för att det ibland "kliar på kuken"???. Jamen då är ju problemet löst! Tvångsmedicinera alla män med östrogen! Inga fler våldtäkter, tack vare GinaTricotFan, runner up till nästa års Freds-Nobelpris!!!

Så fruktansvärt naivt tänkt...

I Eklunds fall är det mesta banalt, jag tror inte han bryr sig om genderfrågor, politik eller annat som har med maktstrukturer att göra.

Eklund var kåt, fantasierna tog överhanden, han ville ha utlopp för drifter han inte kan kontrollera, och då blev det som det blev.
Citera
2014-09-12, 04:42
Medlem
Vad talar för att Anders Eklund är mindre begåvad än de flesta? Han är en enkel och impulsiv människa utan insikt om hur samhället ser på honom. Det är inte samma sak som att hans intelligenskvot är låg.
Citera
2014-09-12, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsutredning
Vad talar för att Anders Eklund är mindre begåvad än de flesta? Han är en enkel och impulsiv människa utan insikt om hur samhället ser på honom. Det är inte samma sak som att hans intelligenskvot är låg.

Skojar du? Se en minut med honom ur ett förhör.
Citera
2014-09-12, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Skojar du? Se en minut med honom ur ett förhör.

Jag har sett lite från videofilmade förhör med honom. Han verkade inte vara sämre utrustad upptill än de flesta men vissa saker gör att han kan uppfattas så.
Citera
2014-09-12, 08:35
Medlem
Utflyttads avatar
Det som jag tycker skrammer ar att fanskapet tycks sakna varje form av empati. Sexualdrift eller inte....smart eller korkad.....en individ som helt saknar empati ar farlig for andra.

Eventuell sexualdrift eller niva pa intelligens har sakert orsakssamband med hur bristen pa total empati kan "uttryckas".
Men oavsett vad sa ar farlighetsgraden mycket hog!
Citera
2014-09-12, 09:57
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsutredning
Jag har sett lite från videofilmade förhör med honom. Han verkade inte vara sämre utrustad upptill än de flesta men vissa saker gör att han kan uppfattas så.
Jag har för mig att den rättspsykiatriska undersökningen refererades i massmedia och att det där framkom att han var att anse som svagbegåvad. Jag är helt säker på att Leif GW Persson också sagt detta, i vad mån han nu har insikt i detta.

Som Vresrosen skriver, Eklund är rejält korkad.

För övrigt kan ni se ett av förhören här.

Själv reflekterar jag över några saker när jag nu läser gammal nyhetsrapportering kring rättegången. Och en sak är hur det verkligen framstår som att Leif Silbersky övertygat Eklund om att livstids fängelse inte är så farligt och att det är viktigt att "få vård" snabbt. Jag skulle tro att Eklund, som dels är rejält korkad och dels endast suttit korta fängelsestraff på öppna anstalter (där verksamheten liknar vandrarhem i standard), inte riktigt förstod vad det innebar att sitta som livstidsdömd på landets tyngsta anstalter. Han trodde nog att han skulle få samma standard på ett tungt fängelse som ett öppet fängelse, vad gäller frihet, öppenhet, mat, standard på boende, medfångars tillmötesgående osv. Tunga anstalter är en helt annan värld. Enligt Silbersky ville Eklund in i fängelse så fort som möjligt för att "få vård", jag tror nog att Eklund trodde att han skulle "få vård" (=i hans föreställningsvärld antagligen massa daltande). Det var också med den motiveringen som Eklund inte överklagade till hovrätten utan förklarade sig nöjd med domen på livstids fängelse. Såvitt jag vet har aldrig någon dömts till livstids fängelse i tingsrätt och inte överklagat till hovrätten. Även om det i Eklunds fall var lönlöst så finns det inte en normal vettig människa som inte tar den mikroskopiska möjligheten att få ett tidsbestämt straff. Jag tror helt enkelt att Silbersky sålde in konceptet till Eklund som svalde med hull och hår.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-09-12 kl. 10:32.
Citera
2014-09-12, 10:28
Medlem
Citat:
Jag har för mig att den rättspsykiatriska undersökningen refererades i massmedia och att det där framkom att han var att anse som svagbegåvad. Jag är helt säker på att Leif GW Persson också sagt detta, i vad mån han nu har insikt i detta.

För övrigt kan ni sett ett av förhören här.

Själv reflekterar jag över några saker när jag nu läser gammal nyhetsrapportering kring rättegången. Och en sak är hur det verkligen framstår som att Leif Silbersky övertygat Eklund om att livstids fängelse inte är så farligt och att det är viktigt att "få vård" snabbt. Jag skulle tro att Eklund, som dels är rejält korkad och dels endast suttit korta fängelsestraff på öppna anstalter (där verksamheten liknar vandrarhem i standard), inte riktigt förstod vad det innebar att sitta som livstidsdömd på landets tyngsta anstalter. Han trodde nog att han skulle få samma standard på ett tungt fängelse som ett öppet fängelse, vad gäller frihet, öppenhet, mat, standard på boende, medfångars tillmötesgående osv. Tunga anstalter är en helt annan värld. Enligt Silbersky ville Eklund in i fängelse så fort som möjligt för att "få vård", jag tror nog att Eklund trodde att han skulle "få vård" (=i hans föreställningsvärld antagligen massa daltande). Det var också med den motiveringen som Eklund inte överklagade till hovrätten utan förklarade sig nöjd med domen på livstids fängelse. Såvitt jag vet har aldrig någon dömts till livstids fängelse i tingsrätt och inte överklagat till hovrätten. Även om det i Eklunds fall var lönlöst så finns det inte en normal vettig människa som inte tar den mikroskopiska möjligheten att få ett tidsbestämt straff. Jag tror helt enkelt att Silbersky sålde in konceptet till Eklund som svalde med hull och hår.

Det är just så det är när tunga brottslingar åker dit, de förstår inte vad som väntar dem!

Det finns olika Sverige. Det börjar med att ingen får slå barn, och att barn uppmuntras till att göra sig hörda till den grad att de blir utom kontroll i hemmet, på dagis och i skolan. Bråkstakar kommer undan med att terrorisera sin omgivning och de möts av flathet från de vuxna. Samhällets reaktioner är ett skämt, med snälla tanter på soc. I början av en kriminell bana blir det milda straff på trevliga anstalter och brott ses som spännande och kul.

Det som kännetecknar typer som Eklund är att de inte ser nyanser och uppfattar var gränsen går. Vi ser ett liknande beteende från Stureplansmördaren som nu vill ut! Dessa filurer fattar inte vad de ställt till med och tror på fullt allvar att de har rätt att komma ut, eftersom de suttit av nog med tid.

En som fattat är massmördaren Flink, som lärt sig läsa av det som förväntas av honom. Ritualen består i att visa att man fattat vad man ställt till med, och visa ånger. För den som inte fattar det, har bevisligen noll begåvning, eftersom det är mycket enkelt!

Eklund trodde att det var svängdörrar på landets fängelser, och advokaten hade missat att informera honom om att så är inte fallet för de som sexmördar unga flickor. Dessutom har både rättspraxis och opinion gått åt att man låser in folk och slänger bort nyckeln.
Citera
2014-09-12, 10:37
Bannlyst
Citat:

För övrigt kan ni se ett av förhören här.

Om Silbersky sålde konceptet till Eklund så var det för att han själv gjorde bort sig med sin högläsning och ville sona sitt misstag. Silbersky tjänar dubbelt så mycket på att ta ett varv i HR men han hade allt att förlora på en holmgång till med pressen och föräldrarna.

Mindre egoist än så är han inte.
Citera
2014-09-12, 10:53
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Om Silbersky sålde konceptet till Eklund så var det för att han själv gjorde bort sig med sin högläsning och ville sona sitt misstag. Silbersky tjänar dubbelt så mycket på att ta ett varv i HR men han hade allt att förlora på en holmgång till med pressen och föräldrarna.

Mindre egoist än så är han inte.
Han tjänar faktiskt inte dubbelt så mycket på ett varv i hovrätten. Skälen är flera, dels så är arbetet med förhör och gå genom förundersökning, lägga upp försvar och närvara i tingsrätten mycket fler timmar än enbart tiden i hovrätten. Dessutom brukar hovrättsrättegångar i stora mål vara kortare än tingsrättsrättegångar. Utöver detta så tror jag inte att Silbersky var beroende av Eklund-målet, sådana som Silbersky är aldrig utan arbete/förordnande.

Sedan vad skälet kan vara, kan man spekulera i. Det är dock talande att Jan Kyrö, advokaten i det klipp jag länkade, i slutet själv föreslår att man ska åka ut direkt för att hitta Englas kropp. Alla i förundersökningen, poliser, åklagare och advokat är yrkesmänniskor men barnmord berör antagligen de flesta av dem, Kyrö är märkbart berörd av sakens allvar. Skulle inte förvåna mig om han inte velat ha målet och Silbersky därefter tog det. Annat skäl kan vara att Silbersky har andra åtaganden som han hellre ägnar sig åt. Ytterligare ett annat kan ju vara som du säger.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-09-12 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in