2014-09-11, 15:38
Medlem
Mooons avatar
Eller fruktansvärt förtvivlad över dotterns död och jävligt förbannad över rättsväsendet som klantat sig. Det är väl tvärt om hedrande att hon orkat reagera så kraftigt och verkligen pekat på det frukansvärda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Behövs det ens?
Känns ju rätt givet när man väljer att skapa fonder, sända sin egna dotters begravning på tv:n, skriva böcker och även försöka stämma staten på vaga grunder att personen faktiskt är väldigt mediakåt, och även pengakåt!
Citera
2014-09-11, 15:40
Medlem
Kul att Anders åkte på spö. Synd att de inte sparkade tillräckligt hårt så han blev mentalt efterbliven
Citera
2014-09-11, 15:57
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Behövs det ens?
Känns ju rätt givet när man väljer att skapa fonder, sända sin egna dotters begravning på tv:n, skriva böcker och även försöka stämma staten på vaga grunder att personen faktiskt är väldigt mediakåt, och även pengakåt!

Vänta tills du själv drabbas, innan du rackar ner på andra... Jag kan också reagera på att vissa agerar på ett sätt som jag själv aldrig skulle göra - t.ex genom att twittra febrilt och uppdatera fejsboken, dagen efter att ens barn har dött. Smaklöst? Kanske.. Men det ska inte vi utomstående avgöra. I en sådan hemsk situation så gäller inte "gamla regler" längre. Alla reagerar olika. Som sagt, vänta tills det händer dig själv - sedan kan du döma.
Citera
2014-09-11, 17:30
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
Kul att Anders åkte på spö. Synd att de inte sparkade tillräckligt hårt så han blev mentalt efterbliven
Frågan är om han inte är mentalt efterbliven. Man kan spekulera i om han
är psykopat, men psykopater brukar å andra sidan vara rätt smarta..

Jag tror Eklund är korkad men har en rejäl portion streetsmart. Men det som är
riktigt otäckt med honom är att han verkar helt tom inombords. Inga känslor utan
bara pladder om de egna behoven.
Citera
2014-09-11, 17:46
Medlem
Bara nyfiken här, om han skulle dömas för ett tredje mord, skulle han då bli Sveriges första "riktiga" seriemördare?
Citera
2014-09-11, 17:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Bara nyfiken här, om han skulle dömas för ett tredje mord, skulle han då bli Sveriges första "riktiga" seriemördare?
Nej, det finns redan några stycken sådana i riket.
Här är den absolut värste:

Citat:
Morden på Malmö Östra Sjukhus var ett svenskt seriemord. Mellan oktober 1978 och januari 1979 förgiftade en 18-årig beredskapsarbetare på Malmö Östra Sjukhus åldringar med de frätande rengöringsmedlen Gevisol och Ivisol på Långvårdsklinikens avdelning 26. Totalt drabbades 27 patienter av gärningsmannens framfart. I augusti 1979 dömdes gärningsmannen till psykiatrisk vård.
Citat:
Mannens uppgivna motiv till sina handlingar var att han ville förkorta de åldriga patienternas lidande. Han erkände under förhörens gång 27 mord och 15 mordförsök. Såväl polis som rättskemister ansåg det emellertid oklart hur många av patienterna som verkligen dött av fenolförgiftning eller av andra orsaker. När åtalet efter fyra månader låg färdig, ansåg chefsåklagare Sten Runerheim kunna bevisa 16 mord och 11 mordförsök.[4] Mannen dömdes till slut i Malmö tingsrätt till sluten psykiatrisk vård för 11 fall av mord och 16 fall av mordförsök. De resterande dödsfallen kunde inte med säkerhet bindas till 18-åringen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Morden_p%C3%A5_Malm%C3%B6_%C3%96stra_Sjukhus

Sedan har vi - hör och häpna - en "from" kyrkans man som tyckte att han behövde ha
ihjäl lite folk, nämligen denne herre:
Citat:
Anders Lindbäck – Kyrkoherden gjorde sig skyldig till tre mord och fyra mordförsök genom arsenik i nattvardsvinet. År 1865.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_brott_i_Sverige

Sjukhusmördaren i Malmö heter förresten också Anders i förnamn.
Och är på fri fot sedan länge tillbaka och bor kvar i Malmö.
Citera
2014-09-11, 18:03
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Och frågan är om det ens hjälper? Under min pubertet så hade jag farligt höga testosteronhalter i blodet. Var kåt som en hanräv, och onanerade flera gånger varje dag. Fantiserade om allt som "gick i kjol". Men inte våldtog jag någon... Tvingade inte ens till mig en puss, på ungdomsgården...

Det handlar inte om hormoner, och den diskussionen trodde jag var förbi sedan länge? Våldtäkter begås inte bara för att gärningsmannen är kåt. Det handlar om andra saker - maktbehov, och spärrar som saknas. Det är tack & lov inte könsdriften som avgör om man blir en våldtäktsman - i så fall hade jag nog redan begått flera hundratusen våldtäkter

En känsla av underlägsenhet, revansch-lust, missbruk, och avsaknad av spärrar - där har du förklaringen.
Frågan är inte så enkel. I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent, utan den så stannar ofta övergreppen vid fantasier. Problemorsaken är oerhört komplex och kan inte kokas ner till en eller två saker.

Jag tror att problemet med Eklund inte är hög hormonhalt eller behov av makt. Jag tror det handlar om heterosexuell kåthet och pedofili, låg begåvning och en störning som kan, men inte nödvändigtvis, bottna i en oförmåga att utveckla vuxna relationer och därmed enorm bakomliggande frustration. Lägg därtill rejält nedsatt förmåga till empati, kanske helt empatilös, och mycket impulsiv. Vissa av de här sakerna kan säkert härledas till låg begåvning.
Citera
2014-09-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Frågan är inte så enkel. I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent, utan den så stannar ofta övergreppen vid fantasier. Problemorsaken är oerhört komplex och kan inte kokas ner till en eller två saker.

Jag tror att problemet med Eklund inte är hög hormonhalt eller behov av makt. Jag tror det handlar om heterosexuell kåthet och pedofili, låg begåvning och en störning som kan, men inte nödvändigtvis, bottna i en oförmåga att utveckla vuxna relationer och därmed enorm bakomliggande frustration. Lägg därtill rejält nedsatt förmåga till empati, kanske helt empatilös, och mycket impulsiv. Vissa av de här sakerna kan säkert härledas till låg begåvning.

Allt kan härledas till att han är känslomässigt utvecklingsstörd.
Citera
2014-09-11, 18:20
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Allt kan härledas till att han är känslomässigt utvecklingsstörd.
Finns ju många som är det men som inte våldtar och mördar. Som sagt, det är en kombination av ett flertal faktorer. En mer intelligent Eklund kanske hade lagt band på sig eller begått brotten på ett smartare sätt och så vidare.

Som sagt, om man vill få en inblick i hur han fungerar så gör man bäst i att titta på förhören med honom. Sluter man dessutom ögonen och lyssnar och bortser från att det är en vuxen man som pratar så låter han precis som en liten pojke, i ordval och förklaringar och resonemang.
Citera
2014-09-11, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Frågan är om han inte är mentalt efterbliven. Man kan spekulera i om han
är psykopat, men psykopater brukar å andra sidan vara rätt smarta..

Jag tror Eklund är korkad men har en rejäl portion streetsmart. Men det som är
riktigt otäckt med honom är att han verkar helt tom inombords. Inga känslor utan
bara pladder om de egna behoven.

Streetsmart i Hofors
Det finns två gator genom centrum - inte mycket som kan gå fel där
Citera
2014-09-11, 18:29
Medlem
LeonVances avatar
Humor när han i förhöret understryker att han och Pernilla hade sex med _kondom_. Viktigt för honom att visa vilken ansvarsfull person han är.
Citera
2014-09-11, 18:32
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan

Eh? "I de flesta fall är sexualdriften en viktig komponent.". "Utan sexualdrift så stannar det ofta vid fantasier"???? Hör du till dem som ärligt tror att våldtäkter begås för att det ibland "kliar på kuken"???. Jamen då är ju problemet löst! Tvångsmedicinera alla män med östrogen! Inga fler våldtäkter, tack vare GinaTricotFan, runner up till nästa års Freds-Nobelpris!!!

Så fruktansvärt naivt tänkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in