2014-09-12, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kylskapsknull
Du tycker inte man ska övervaka och stoppa terrorister? Det räddar inga liv?

Det är odemokratiskt att försöka röja anonymitet som på te.x flashback. Sitta där med stora näsan tryckt mot datorskärmen och haspla ur det ena dårskapet efter det andra. Folk får tycka exakt vad de vill här inne. Så kommer det alltid vara.
2014-09-12, 10:09
Medlem
SD-Connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Bara för att man skriver något tillräckligt många gånger, så betyder det inte att det är sant. Flera medier fortsätter att rapportera om hur Researchgruppen kommit över Flashbacks databas, men avstår samtidigt från att berätta att detta förnekats av Flashback. Varför?

Det skadar inte Flashback eller Researchgruppen. Det skadar dem själva.
Hur journalistiskt trovärdig är en tidning som rapporterar att Researchgruppen kommit över Flashbacks databas, ifall man samtidigt medvetet avstår från att berätta att uppgifterna förnekats av de som är berörda?

Av vilket syfte utelämnar man denna information?

När Journalisten frågade Researchgruppen om de hade några bevis på att de hade databasen, mot bakgrund till att vi förnekat detta, så fick de svaret:

"Vi tänker inte presentera några bevis för att vi har någonting."

http://www.journalisten.se/nyheter/nathatet-gor-stor-skada-den-som-drabbas

Medierna ska bara göra som Researchgruppen säger, och lite på deras ord. Och vissa gör det. Varför? Kanske av samma skäl som Researchgruppen.

"För att vi kan"

http://www.idg.se/2.1085/1.582295/researchgruppen-sager-sig-ha-flashbacks-databas--for-att-vi-kan

Att någon påstår att man har tillgång till Flashbacks databas är en sak. Vem som helst kan påstå vad som helst. Men att vissa medier fortfarande påstår att Researchgruppen har databasen, utan att samtidigt nämna att Flashback nekar till detta, är faktiskt anmärkningsvärt. Och något ohederligt mot sina läsare.

Det är att föra läsarna bakom ljuset. Genom att utelämna vissa fakta, så försöker man på så sätt påverka läsaren att ha en viss uppfattning. Man vill ge sken av att något faktiskt har hänt. Fast man inte har en aning om vad som hänt.

Dagens Nyheter publicerar idag i den tryckta tidningen, två dagar efter "avslöjandet", flera artiklar om Researchgruppen och hur de kommit över Flashbacks databas. Ingenstans nämns det i artiklarna att uppgifterna förnekats av Flashback. Man gör Researchgruppens påstående till en sanning, utan att ha fått några som helst bevis för att så faktiskt är fallet.

Detta har de givetvis all rätt att göra. Det finns ingenting i Dagens Nyheters artiklar som är direkt felaktigt. Att välja att utelämna vissa fakta är inte att ljuga. Men det skadar trovärdigheten.

Aftonbladet körde tidigare rubriken "Flashback-databas läckt till grävgrupp". En bra rubrik. Synd bara att de inte hade tid att kontrollera ifall den faktiskt stämde.

admin

Media sprider alltså avsiktlig desinformation i syfte att missleda allmänheten.
En form av krigsföring mot det öppna samhället.

Har ni nån talesperson , finns det media som IDG eller liknande som ni kan ta upp ALLA dessa punkter med och få det publicerat?
2014-09-12, 10:11
Medlem
DIEXELs avatar
Ska man följa media, makthavarna och detta vals skrämseltaktiker så kommer väl databasen släppas på lördag (en dag innan valet) om nu RG har databasen i sin ägo. Valspurten är just att pressa in så mycket information som möjligt i huvuden hos de hjärndöda på kortast möjligast tid.
Senast redigerad av DIEXEL 2014-09-12 kl. 10:17.
2014-09-12, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Ska man följa media, makthavarna och detta vals skrämseltaktiker så kommer väl databasen släppas på lördag (en dag innan valet) om nu RG har databasen i sin ägo. Valslutspurten är just att pressa in så mycket information som möjligt i huvuden hos de hjärndöda på kortast möjligast tid.

Kommer asgarva åt detta spektakel imorgon. RG har inget.
2014-09-12, 10:20
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkFjandt
Och ingen går att köpas? En klassiskt fall i sammanhanget är väl Judas.
F.ö. gäller påståenden från användaren helveteskyrka, som säger att allt kan hackas. Det är nästan en naturlag. Vill någon hacka och har tillräckligt med resurser, så blir det hackat. Det finns väl ingen människa som är så naiv så man tror att Flashback är säkert när hackare (eller vad vi nu ska kalla dem) gjort intrång hos flera amerikanska myndigheter. Det faller på sin egen orimlighet att FB skulle vara säkert. Att admin och moderatorer gör allt för att snacka bort detta är en självklar damage control. Vad skulle de annars göra? Om användarna här förstod hur osäkert internet är skulle FB inte finnas en sekund till.

Till frågan om RG har informationen. Det blir bara spekulationer men vi vet att det finns ett incitament, vi vet att de velat ha informationen sedan tidigare, vi vet att de har resurser. Min gissning är att det är mer är 50 % sannolikhet att de har infon.
Det finns ett incitament, ja.
Men det finns också ett incitament för dem att ljuga om det.

Och det är enkelt att påstå något, jag kan påstå att jag i själva verket är chef för SÄPOs superduperhemliga internetpolis men det betyder ingenting såvida jag inte kan backa upp det med någon form av bevis för det.

Och RG har inte bevisat att de har det, mer än twitter-kommentarer som säger "vi har databasen".

Förresten så har jag också FBs databas. Precis här.
Skicka mig en miljon så får ni den.
Pengarna först tack, in på ett anonymt bankkonto. Sedan får ni databasen. Ni kan lita på mig. Både vad gäller databasen och pengarna.
2014-09-12, 10:20
Medlem
KnarkFjandts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Ska man följa media, makthavarna och detta vals skrämseltaktiker så kommer väl databasen släppas på lördag (en dag innan valet) om nu RG har databasen i sin ägo. Valslutspurten är just att pressa in så mycket information som möjligt i huvuden hos de hjärndöda på kortast möjligast tid.

Nej. Det smartaste är att fortsätta att låta människor tro att det är säkert. Skulle RG, eller någon annan, visa att de kan avslöja användarna skulle FB få lägga ner samma dag. Titta bara vilka som skriver här. Knäppgökar, pundare, kriminella, politiska extremister. Rolig läsning för en del. För myndigheter är däremot en guldgruva. Skulle man avslöja att infon finns, skulle vi inte se några kommentarer om muslimer, judar, zigenare, misshandel, rån, stöld, mm. Vare sig ledningen hos FB känner till detta självklara eller inte så är FB de facto en guldgruva för myndigheter. Jag är själv övertygad om att det finns samarbete mellan statliga myndigheter och vänsterextrema. Det har hänt alltför mycket för att det skulle vara en slump.

Räkna med att du som skrivit något olämpligt finns i ett register. Vem som har informationen gör egentligen ingen praktisk skillnad. Kalla dom RG om du vill.
2014-09-12, 10:25
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Och ingen går att köpas? En klassiskt fall i sammanhanget är väl Judas.
F.ö. gäller påståenden från användaren helveteskyrka, som säger att allt kan hackas. Det är nästan en naturlag. Vill någon hacka och har tillräckligt med resurser, så blir det hackat. Det finns väl ingen människa som är så naiv så man tror att Flashback är säkert när hackare (eller vad vi nu ska kalla dem) gjort intrång hos flera amerikanska myndigheter. Det faller på sin egen orimlighet att FB skulle vara säkert. Att admin och moderatorer gör allt för att snacka bort detta är en självklar damage control. Vad skulle de annars göra? Om användarna här förstod hur osäkert internet är skulle FB inte finnas en sekund till.

Till frågan om RG har informationen. Det blir bara spekulationer men vi vet att det finns ett incitament, vi vet att de velat ha informationen sedan tidigare, vi vet att de har resurser. Min gissning är att det är mer är 50 % sannolikhet att de har infon.

Det du måste ta i beaktning är att det inte enbart handlar om att komma över information utan även att kunna koppla ihop den informationen med en fysik person. Det är där i det svåra ligger.
2014-09-12, 10:29
Medlem
KnarkFjandts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
...
Skicka mig en miljon så får ni den.
Pengarna först tack, in på ett anonymt bankkonto. Sedan får ni databasen. Ni kan lita på mig. Både vad gäller databasen och pengarna.

FB är nog värt närmare en miljard för myndigheter. Dessutom finns motsvarande diskussionsforum i andra länder. Nyheten om FB skulle spridas blixtsnabbt, och vips skulle alla tangentbordskrigare bli mer försiktiga istället för att avslöja sina farhågor om mångkulturen, att de slog ner en politisk motståndare, söker hjälp med att planerar stöld, eller liknande. Vi kommer därför inte se något avslöjande.
2014-09-12, 10:38
Medlem
Snivvles avatar
Idag när jag skulle logga in på min skräpmail som jag reggat mitt fb-konto på så var jag tvungen att verifiera mitt konto eftersom Microsoft upptäckte något annorlunda med en inloggning som gjorts nyligen. Kan det vara relaterat med trådens ämne?
2014-09-12, 10:45
Administrator
admins avatar
Citat:
F.ö. gäller påståenden från användaren helveteskyrka, som säger att allt kan hackas. Det är nästan en naturlag. Vill någon hacka och har tillräckligt med resurser, så blir det hackat. Det finns väl ingen människa som är så naiv så man tror att Flashback är säkert när hackare (eller vad vi nu ska kalla dem) gjort intrång hos flera amerikanska myndigheter. Det faller på sin egen orimlighet att FB skulle vara säkert. Att admin och moderatorer gör allt för att snacka bort detta är en självklar damage control. Vad skulle de annars göra?

Jag skrev igår:

"Men kan man hacka CIA, Google, Apple och alla andra så vore det klokt att säga att ingen kan hacka oss. Det enda vi kan säga är att vi inte har någon kännedom om att vi blivit hackade, och så länge inga bevis på motsatsen visats upp, så lär jag tvivla på att Researchgruppen lyckats."

(FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas

Vi lägger ner stora resurser på säkerheten. Vi gör allt som går att göra. Det betyder inte att ingen kan hacka oss, men det har troligtvis gjort att ingen lyckats tidigare. RG påstår att de lyckats, men vägrar visa upp något bevis på att så verkligen har hänt. Mot den information som kommit fram under de senaste dagarna så har jag mycket svårt att tro att det ligger någon sanning i detta.

Och vadå snacka bort det? Hur skulle vi kunna snacka bort det?
Det är väl mycket enkelt för RG att bevisa om de sitter på databasen.
Problemet just nu är att de påstår något som inte går att verifiera, och då står ord mot ord. Jag kan inte bevisa att RG inte har någon databas. Jag kan däremot säga att det är högst osannolikt.

De enda som kan bevisa något är RG. Det är de som påstår att de har databasen.
Och de vägrar lämna några bevis. De förväntar sig istället att alla ska lita på deras ord.

admin
2014-09-12, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snivvle
Idag när jag skulle logga in på min skräpmail som jag reggat mitt fb-konto på så var jag tvungen att verifiera mitt konto eftersom Microsoft upptäckte något annorlunda med en inloggning som gjorts nyligen. Kan det vara relaterat med trådens ämne?

Nog ingen fara. Loggat in på en annan enhet? Har inte drabbats.
Senast redigerad av Gosif 2014-09-12 kl. 10:55.
2014-09-12, 10:56
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
De enda som kan bevisa något är RG. Det är de som påstår att de har databasen.
Och de vägrar lämna några bevis. De förväntar sig istället att alla ska lita på deras ord.
Om vi ska vara petnoga har RG inte gjort mer än ett kort påstående på Twitter. Att diverse massmedia sedan blankt litar på detta påstående och återger det oavkortat utan faktaprövning är inget man kan lasta RG för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in