2014-09-11, 17:38
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Inte alls, står för mina åsikter och skiljer inte på hur jag uttalar mig på nätet eller utan för internet. Är inte heller journalist av något slag så skulle nog bli chockad om jag var med bland den listan.

Jaså det gör du? Så vem är min anonyma motdebatör?
2014-09-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pernissehult
Jag undrar angående det här med mobilnummerna när man registrerar sig för att snabbare kunna logga in , dessa är ju knappast anonyma om man använt sig av abbonemangsnummer.

Raderas dess nummer ur systemet ?
Dessutom har många på Flashback fått sms från Marknadsinsikt med frågan om vilket parti de skulle rösta på om det var val idag.
2014-09-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
JAg vill ju inte ändra till nåt påhitt och sedan loggas ur och aldrig komma in igen
Om man måste verifiera igen

(Har läst till sida 13 i denna tråden, så du har väl redan fått svar.)

I en annan av trådarna om nyheten rörande Flashbacks databas finns en länk till 10MinuteMail som gäller just under 10 minuter. Klicka på länken och kopiera in den tillfälliga mejladressen.

Håll sidan med 10MinuteMail öppen i egen flik samtidigt med Flashback kontrollpanel, för du får ett mejl där med länk från Flashback som ber dig bekräfta ändrad epost.

Om du inte bekräftar ändringen, så kan du inte skriva nya inlägg, men du kan fortfarande logga in.
2014-09-11, 17:39
Medlem
RVRSs avatar
SvD:s juridiske kommentator skriver att RG inte står inför några juridiska problem.

Citat:
Hur ska Researchgruppen förhålla sig till ett så stort underlag?

– Rent rättsligt är det inga särskilda problem. Det är den typen av bedömningar som görs hela tiden i journalistisk verksamhet, skillnaden är att det är en så massiv mängd data. Man får göra vanliga tryckfrihetsrättsliga och etiska värderingar utifrån varje enskild publicering: Om informationen används på ett sätt att det kan innebära förtal eller kanske upphovsrättsintrång. Om man använder sig av någons meddelande har ju den personen upphovsrätt till det, säger Mårten Schultz.

[...]

– De har ett eget självständigt ansvar om de har hackat sig in själva. Är det någon annan som har kommit åt uppgifterna på ett olagligt sätt, ett dataintrång, och lämnat över det till Researchgruppen utan att de var inblandade inför det, då har gruppen inget ansvar för hur de släpper informationen. Att de verkar ha trålat efter informationen med belöning kan nog inte anses räcka för att de ska ansvara för någon annans eventuella dataintrång. Det krävs mer än så för det.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alla-redaktioner-skulle-ta-emot-flashbacks-databas_3905876.svd

Jag förmodar att RG är registrerad som en publicistisk organisation med ansvarig utgivare m.m. Nu kommer jag inte ihåg hur PUL, YGL, meddelarskydd m.m. funkar men kan det vara så att innehavet inte utgör någon laglig angelägenhet för dem? The Guardian kunde ju ta emot Snowdens filer så varför inte FB:s databas?
Senast redigerad av RVRS 2014-09-11 kl. 17:43.
2014-09-11, 17:40
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag kan bara hoppas. Det vore guld om någon kom över nakenbilder av My Vingren.

Varför? Intressant hur kommentarer likt dessa tar mer eller mindre sexuella former när det gäller kvinnor, är du attraherad utav My eller är det så att du även skulle vilja se Wåg naken?

Som sagt förstår inte resonemanget när man säger sig vara emot metoderna men själv inte skulle tveka att ta till dom.
2014-09-11, 17:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkickling
Tror ni på allvar att registret som fria tider påstår sig ha existerar? Klart att det finns en sannolikhet, men det är en mycket större sannolikhet att RG har flashbacks register. "Sökhistorik från 2008", hur fan skulle dom fått tag på det?
Det där är mycket enkelt att svara på. Google sparar ALLT du gör, om du inte säger åt dom att låta bli. Har du själv ett G-konto kan du kolla här: https://history.google.com/history
2014-09-11, 17:41
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVRS
SvD:s juridiske kommentator skriver att RG inte står inför några juridiska problem.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alla-redaktioner-skulle-ta-emot-flashbacks-databas_3905876.svd

Jag förmodar att RG är registrerad som en publicistisk organisation med registrerad ansvarig utgivare m.m. Nu kommer jag inte ihåg hur PUL, YG, meddelarskydd m.m. funkar men kan det vara så att innehavet inte utgör någon olaglig angelägenhet för dem? The Guardian kunde ju ta emot Snowdens filer så varför inte FB:s databas?

Korrekt. Inte på något sätt olagligt för RG att inneha eller publicera innehållet.
2014-09-11, 17:42
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
Jag trodde man var emot dessa metoder eller är det så att man hycklare? Är man för så ska man vara för det,r man emot så är man emot. Väldigt komiskt.

Jag skulle aldrig själv få för mig att hacka andras konton och publicera privat information (om vi nu leker med tanken att jag hade haft kunskapen). Ej heller skulle jag hjälpa någon att göra det. Men samtidigt så måste jag erkänna att jag skulle mysa rätt fint om journalistsvinen fick smaka på sin egen medicin. Om det är hyckleri så får det väl vara det då.
2014-09-11, 17:43
Medlem
okok1s avatar
Många är naiva. Saker och ting missbrukas hela tiden. Inte ens statliga övervakningsmyndigheter kan förhålla sig till sina egna regler och går över gränsen och missbrukar sin position.

Nu kanske man säger/vill leta politiker, men sen då?

De skriver även en annan obehaglig sak: "Folk som ägnar sig åt att kränka andra kan ha rimlig anledning att känna en viss oro, det medges." Vem sätter upp reglerna vad som räknas som kränkning, RG?

Tänk om det läcks ut? Det finns många som skrivit väldigt privata saker som handlar om helt andra saker.
2014-09-11, 17:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hoppla nu tog sagan en ny vändning

http://www.friatider.se/blogg/dataintr-ng-har-blivit-ett-politiskt-vapen
Som vi på Flashbach o jänkarna säger:

You Had It Coming

rör inte om i grytor som inte vill bli rörda, ett gammalt flashbach-djungelordspråk.
2014-09-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
Vad skulle Du har gjort om ngn skickat "filen" till dig?

Jag skulle grävt fram all info som fanns om expo, RG och expressenfolk som skrivit här. Dessutom givetvis om alla knutna till Robert Aschbergs och Thomas Mattssons bolag. Sen skulle jag förfalska resten och sälja till högstbjudande och slutligen lagt dom pengarna till valfria hackers å vanliga snokare att gräva fram ALL skit på dessa personer.

Flera av dom har helt säkert riktiga skelett i garderoben och dessa skulle lanseras så hårt det bara gått, givetvis skulle flashback få första publiceringsrätt.
Senast redigerad av doktorwestring 2014-09-11 kl. 18:04.
2014-09-11, 17:45
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hoppla nu tog sagan en ny vändning

http://www.friatider.se/blogg/dataintr-ng-har-blivit-ett-politiskt-vapen

Skönt att se att det finns folk som respekterar de grundläggande friheterna som Sverige är byggda på även på vänsterkanten.

INGEN förtjänar att outas, vare sig vänster eller höger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in