2014-09-11, 15:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Jo folk på flashback har påstått det men jag har ju inte fått några bevis på det eller så var det så ointressant att det var vatten på en gås..

Och jag som trodde att alla kände till att Researchgruppen och Expressen även hängde ut helt vanliga privatpersoner.

Du kan läsa detta, så bli du lite mer informerad:

Citat:
Övertramp att hänga ut anonyma skribenter

Trots att det inte rörde sig om offentliga personer valde Expressen ändå att hänga ut flera av dem med både namn och bild. Yttrandefriheten begränsar förvisso människors möjlighet att hota, förtala och uppmana till våld, men den begränsar de facto inte deras möjlighet att ha fullkomligt fel.

Tar man sitt journalistiska uppdrag på allvar låter man inte privatpersoner löpa offentlig gatlopp för att de har avskyvärda åsikter.
Föga överraskande stod det snart klart att listan över de åsiktsregistrerade, precis som all annan insamlad data, läckte som ett såll. Det är i princip omöjligt att förhindra informationsläckage om man lägger ut information på nätet.

http://www.expressen.se/debatt/overtramp-att-hanga-ut-anonyma-skribenter/

Men framförallt ska du läsa detta:

Citat:
Här är fler som hatar anonymt på Avpixlat

Expressen har kartlagt chefer, företagare och en docent som hatar anonymt på Avpixlat.
- Det som ni håller på med är helt avskyvärt. Ni försöker bara hindra folk från att rösta på Sverigedemokraterna, säger Jim Olsson, 67, docent i fysikalisk kemi.

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/har-ar-fler-som-hatar-anonymt-pa-avpixlat/
2014-09-11, 15:47
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alibjorn
Vad skulle Du har gjort om ngn skickat "filen" till dig?

Respekterat folks önskan att vara anonyma och raderat filen.
Det krävs en väldigt omoralisk och narcissistisk människa för att tro att det är din rätt att bestämma att 900.00 människor inte har rätt till anonymitet på en tjänst som erbjudit dem det.
2014-09-11, 15:51
Medlem
alibjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Respekterat folks önskan att vara anonyma och raderat filen.
Det krävs en väldigt omoralisk och narcissistisk människa för att tro att det är din rätt att bestämma att 900.00 människor inte har rätt till anonymitet på en tjänst som erbjudit dem det.

Nja det tror inte jag. Jag skulle istället vända på det: Det krävs en väldigt moralisk och onarcissistisk människa för att radera filen...
2014-09-11, 15:55
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Nja det tror inte jag. Jag skulle istället vända på det: Det krävs en väldigt moralisk och onarcissistisk människa för att radera filen...

Alla mynt har två sidor, det behöver inte vara så att en är blankare.
Senast redigerad av N3ss3 2014-09-11 kl. 15:57.
Medlem
Bodickers avatar
Sjukt. Trodde åsiktsregistrering var förbjudet i Sverige?

Men om de hade haft den så hade de väl använt den nu innan valet? Eller har det en annan tanke med den? Släppa den EFTER valet och se hur många SDare får avgå efter de har 13%.... Men antar att de 1. antingen skräms och bluffar för att folk inte ska våga rösta på SD eller diskutera politik. 2. att de har den och släpper den innan valet för att skapa kaos. (vilket de borde gjort vid det här laget isåfall).

3. De vill få oss att tro att de bluffar. De skrämmer oss. Sen om två månader så släpper dom allt. Två smällar.
Medlem
blowns avatar
Citat:

Håller med. Jag skulle antagligen vilja ha någon form av cred för att jag lyckats. Däremot skulle jag aldrig någonsin använda informationen för att göra en politisk poäng, men det är inte lika främmande för vänstern är jag rädd. Det är liksom inget nytt att de har mindre respekt för andra människors tillhörigheter. Om det är pengar eller information är mest semantik när det kommer till att utkämpa den goda kampen!
2014-09-11, 15:56
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:

Okej, då är jag helt enkelt bättre än andra människor, för mig hade något annat varit otänkbart.
2014-09-11, 15:57
Bannlyst
For mig star det klart att:

Nathatarsajten nummer ett ar Expressen!

De har sjunkit stadigt de senaste aren under tomas Matssons ledning.

Nu kampar de desperat for sina jobb! Tidningen ar pa fallrepet, bokstavligen. Nyligen tvingades man avskeda 70 personer, varav manga var "klipp o klistra journalister".

Det finns nog order fran Bonniers om att vanda de roda siffrorna snabbt - eller do!

Det "andas desperation", som jag ser det. Expressen anlitar kriminella vanster-aktivister (RG) som ar domda for brott i domstol. Andamalet helgar medlen.

Fast andamalet ar inte speciellt "adelt". Det handlar om att tjana pengar genom att "prostituera Expressen". De saljer sin "sjal" for "kung mammon".

Matsson gor ett utmarkt jobb med Expressen (IG = Icke Godkand)

Alla siffror pekar spikrakt ner mot avgrunden
2014-09-11, 15:57
Medlem
N3ss3s avatar
Det verkar faktiskt som att de betalat belöningen på 50,000 till någon som tagit uppdraget och som blåst dem. Lätt gjort, de kan ju inte direkt ringa admin och bekräfta att de fått rätt information.
2014-09-11, 16:02
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Det verkar faktiskt som att de betalat belöningen på 50,000 till någon som tagit uppdraget och som blåst dem. Lätt gjort, de kan ju inte direkt ringa admin och bekräfta att de fått rätt information.

Vad finns det bevis på att dom blivit blåsta menar du? Ni mods får fan sluta tala i gåtor nu.
Senast redigerad av Trammis 2014-09-11 kl. 16:04.
2014-09-11, 16:08
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Vad finns det bevis på att dom blivit blåsta menar du? Ni mods får fan sluta tala i gåtor nu.

Absolut inga, och jag skriver i mån av användare, inte som moderator.

Det är spekulationer. Anledningen till att jag spekulerar i dessa banor har helt enkelt med den tidigare belöningen att göra och bristen på bevis som visar att de skulle ha tillgång till databasen.
2014-09-11, 16:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Då jag har svårt att tro att dom sitter och dabblar med pappersutskrifter så kan man tänka sig att deras databaser borde vara brott mot personuppgiftslagen. Men det här har säkerligen stötts och blötts i en annan tråd vid det här laget.

Researchgruppen är smarta. De låtsas vara journalister och låtsas syssla med journalistisk verksamhet. Då har man viss rätt att registrera personuppgifter.

Citat:
Journalister får hantera väldigt stora datamängder. Man kan jämföra med Wikileaks-hanteringen eller Snowden-avslöjandet, det är inte ovanligt i journalistisk verksamhet.

Rättsligt är det framför allt personuppgiftslagen (PUL) som kan aktualiseras, men man är mycket mer tillåtande för att hantera känsliga uppgifter om det sker inom ramen för journalistisk verksamhet. Researchgruppen faller inom den kategorin och undviker då olika ansvarsproblem som PUL innebär. Det är det så kallade journalistundantaget.

– Som jag förstår det har gruppen ansökt om ett särskilt utgivningsbevis, så då faller man under yttrandefrihetsgrundlagen. Dessutom har de haft ett samarbete med Expressen tidigare, så utifrån sunt förnuft ägnar sig Researchgruppen åt att förbereda nyheter för tidningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alla-redaktioner-skulle-ta-emot-flashbacks-databas_3905876.svd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in