2014-09-11, 12:12
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det visade sig senare att de inte alls hade Flashbacks databas, utan har tillgång till drygt 100 000 adresser, vilket är drygt 10% av användarna. Något som fortfarande skulle vara mycket allvarligt, men långt ifrån den första versionen där de påstår att de har hela databasen.

"Det visade sig"? "Skulle vara"?

HAR det visat sig att de har tillgång till dessa adresser, eller SKULLE DET VARA allvarligt OM de hade det?

Ett förtydligande vore på sin plats, tror jag.
2014-09-11, 12:13
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germangestalt
Hat är fan visst ok, det är ok att ogilla vad som helst. Särskilt när det är befogat. Det börjar ju likna 1984 det här där man försöker förbjuda "hat". Skall alla gå runt som några fromma, hjärntvättade zombies som aldrig har några negativa tankar eller vad är idén?

Precis bara tanken ska bestraffas precis som i 1984.

Handlingar är inte så viktiga men att tänka fel det är icke PK.

Även om RS skulle få för sig att förstöra mitt liv för att jag tänkt icke PK tankar (saker man funderat på och vill ventilera i IRL har jag aldrig behandlat någon rasistiskt är jag feg kanske men ens tankar kan man väl ha ifred) det som RS inte förstår att de ska tacka sin stjärna att FB finns för man har sett många många här som uppenbart behövt hata loss lite eller mycket för att få ut ångest och stress istället för att bli fysiskt våldsam.

Vad ska dessa göra nu ? för min del var det värt det då om man inte får tänka fritt även om det ibland kan vara både rasistiskt och kränkande och oftast för att provocera,

Vad är vi då förutom myror i en myrstack om vi inte får ha fria tankar, visst det skrivs ner på ett forum på internet är ju inte som att man tvingar ensamkommande barn att läsa trådar på FB ?

Ingen ska tysta mig längre och ärligt talat så kommer folk bara att stå mer för sina åsikter i samhället och mer fritt, för tankar kan man antingen skriva av sig eller så manifesteras de på annat sätt.

De kan aldrig bara tryckas undan.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2014-09-11 kl. 12:22.
2014-09-11, 12:23
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinrik
Om någon rånar dig på gatan, skyller du på polisen då?
Det är ju deras jobb att du ska gå säker.

Faktiskt så ja, det gör jag.

Det är ju polisen/rikspolisstyrelsen som sett till att jag inte får bära vapen på gatan att försvara mig själv med lagligt. Polisen bakbinder alltså mina möjligheter att försvara mig med påståendet att det är deras "jobb" och envåldsämbete att ha tillgång till vapen att försvara mig med. De tvingar till sig ansvaret för min och min egendoms säkerhet alltså, om de då misslyckas med att säkerställa denna så är det klart som fan deras fel och de förtjänar lika mycket skuld som rånaren ifråga.

Samma sak gäller för administratörerna på flashback. Dock verkar ju vänsterstasi i RG inte gå ut med och bevisa att de faktiskt har dessa uppgifter i besittning, vilket får mig att misstänka att de bara försöker med skrämselpropaganda.

Hindra användare som tänker rösta på SD eller SvP att ägna sig åt diskussion om ämnet strax innan valet.

Vare sig de ljuger eller ej så är detta tilltag ett bevis på att Researchgruppen är fiender mot demokratin och yttrandefriheten och jag kommer applådera av glädje om någon som tröttnat på deras stasimetoder går ut och mördar alla som arbetar med RG.
2014-09-11, 12:26
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Kan dom göra så? Mot en vanlig Svensson? :O jag är inte uppsatt politiker direkt. Tur jag knappt svär här då, har för mig att jag inte uttalat mig i grova ordalag dock. Kanske nån enstaka grej för effekt.

Klart, de har ingen moral eller skrupler när det kommer till att hänga ut oliktänkande.
2014-09-11, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ibn.Battuta
Om nu databasen är läckt, vore det inte rimligt att bevilja användare som vet med sig att de registrerat ett konto med sin egentliga e-postadress anonymitet genom att helt enkelt radera dessa, eller åtminstone korrigera användarnamnen till 'anonym' för att försvåra eftersökningar.

Användare som har skrivit rasistiska inlägg, eller motsvarande, skulle möjligen drabbas ändå men jag tänker främst på de som har sökt hjälp på FB för problematiska familjeförhållanden, sin arbetssituation, sitt missbruk och så vidare.

Vissa argumenterar säkert för att dessa individer knappast är måltavlor för RG, vilket säkert stämmer, men det är omöjligt att spekulera i hur databasen kommer att hanteras långsiktigt.

Bra sagt. Det här är en principfråga och det spelar ingen roll att de idag säger att de är intresserade av rasister. I morgon kan det bli antifeminster, sen blir det folk som har perversa sexliv, ungar som fuskar i skolan, människor som är skapelsetroende, svartjobbare eller de som säger att de fildelar

Internet glömmer aldrig och situationen kan se helt annorlunda ut om 5 eller 15 år.
Med en superdator och en schysst search bot kan man åstadkomma skrämmande saker med en sån databas. Och även om det aldrig händer så är det ändå en principfråga.
2014-09-11, 12:36
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
"Det visade sig"? "Skulle vara"?

HAR det visat sig att de har tillgång till dessa adresser, eller SKULLE DET VARA allvarligt OM de hade det?

Ett förtydligande vore på sin plats, tror jag.

Det första syftar på att det "visade sig" att det inte var hela databasen ö h t.
Det andra syftar på att det "skulle vara" mycket allvarligt även om de bara har 10 %, som de har pratat om sen. Något som fortfarande inte är bevisat ö h t.
Admin påstår inte på något vis att RG har några uppgifter alls från Flashback. Admin förnekar det snarare i flertalet uttalanden som vissa tidningar dessutom börjat citera där RG ombeds bevisa att man har ens någon uppgift som stämmer.

Ungefär så ser läget ut iallafall. Vi är skeptiska till att RG har något matnyttigt.
2014-09-11, 12:37
Medlem
George-in-tha-Bushs avatar
Det är bara att börja inse och vänja sig vid att anonymitet kommer att vara ett minne blott inom en snar framtid. Inte bara att all information kan kommas åt genom intrång etc, utan folk börjar bli indoktrinerade och beroende av att använda social media för posta varje jävla muffins dom stoppar i truten.

Kanske lika bra att detta händer. Äntligen kommer vi att stå upp för våra åsikter och kanske göra en skillnad.
2014-09-11, 12:38
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Hur menar du då att de skulle kontaktat FB?

Jag förstår inte din fråga. Admins argument var att RG inte kontaktat FB för att verifiera listan. Jag menar att bara för att de inte gjort det, så behöver det inte betyda att de inte har den.
2014-09-11, 12:42
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag förstår inte din fråga. Admins argument var att RG inte kontaktat FB för att verifiera listan. Jag menar att bara för att de inte gjort det, så behöver det inte betyda att de inte har den.

Då förstår jag precis vad du menar, fick för mig att du tvivlade på kontaktbristen.
2014-09-11, 12:42
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tittar man på Researchgruppens tidigare aktiviteter så är det främst (uteslutande?) "näthatare" och personer på högerkanten som hängts ut. Jag tror att de är dessa som riskerar att offentliggöras också denna gång, och alltså inte kriminella eller fotbollshuliganer (så vida inte det råkar sammanfalla med näthatet eller högerextremismen).

Sant sant. Men jag gissar ändå på att man kommer eventuellt hänga ut alldeles fel personer en dag med allvarliga konsekvenser som följd. Bara mina två öre.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Tror du på riktigt att DE skulle utgöra ett problem för RG? Säger ju något om vilken världsbild du har.

Men givetvis kommer RG undvika att hänga ut potentiellt farliga personer. Det säger sig självt.

Ja? Det "utgör ett problem för RG". För någon gång kommer man hänga ut fel person och då kommer det hända något. Inte alla på Flashback är nätkrigare med tangentbordet som enda vapen. Rätt va det är så offentliggör man en dåre, kapabel att skada dom såväl fysiskt som deras egendom. Att ge sig på meningsmotståndare har blivit lite av en trend bland extremgrupperna, då främst på vänsterkanten men det kommer eskalera, tro mig.
2014-09-11, 12:45
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xunder
Tog aldrig Expressen upp detta igår?

Ifall inte så kan vi nog anta vilken tidning som varit drivande i detta, och som kommer stå för avslöjandet om det hittas SDare som skrivit här, med tanke på samarbetet mellan RG och Expressen förr

Snarare så att det blev lite pinsamt att Mattsons bästa polare helt plötsligt påstår sig ha hackat Sveriges största forum. Det är lite skillnad från hemska, rasistiska Avpixlat.

Ska för övrigt bli kul att se vad godhetsaposteln Tomas har att säga om detta, om något.
2014-09-11, 12:47
Medlem
Skumt dom tycker det är okej å terrorisera så många vanliga människor för att några skriver rassekommentarer annonymt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in