Citat:
Ursprungligen postat av
Snobb
Var tvungen att uppdatera mig om detaljer i detta fall (det har ju pågått ett tag nu) men jag kan inte hitta bevis på att hans psykiska tillstånd är kopplat till bilolyckan eller om han har någon medfödd diagnos. Någon som vet?
Sen, jag ser att han beskrivs som känslomässigt omogen, men annars då? Är han omogen/efterbliven på andra sätt också? Klarade han av att gå i vanlig skola osv?
Jag är inte så lite irriterad över att han bedöms som allvarligt psykiskt sjuk men att folk runt omkring honom, de på förskolan och hans familj, låtit honom vara praktikant på förskolan. Om han är hypersexuell och känslomässigt omogen så måste ju familjen ha sett och känt till det! Hans föräldrar och föreståndaren på förskolan borde åka på konsekvenser.
Nej det nog just så att ingen vet. Det är ju omöjligt att veta vad som är medfött och vad som orsakats av skadan som uppkom vid olyckan, så här långt efteråt.
Jag hade fel denna gången eftersom jag inte trodde att denne skulle få fängelseförbud men man har tycligen ansett att det tvångsmässiga inslaget i hans beteende är så stort att han ändå bedömdes som sjuk i lagens mening. Tvångsmässighet har vi alla mer eller mindre men man har alltså bedömt det att den här patienten lider av en så pass svår form att man hamnade i LRVs räjonger. I vardagen är det inte alltid sådant bryter fram, så din irritation är nog litet irrelevant.
Det är mycket ovanligt att dessa kriterier leder till fängelseförbud. Det första teamet kom ju också fram till att han skulle kunna dömas till fängelse.