2014-09-10, 21:03
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Bara jag som inte riktigt ser problemet? I sverige råder yttrandefrihet men bara inom lagens råmärken. Lyckas man inte hålla sig inom dem så är det ju ok att man också får ställas till svars. Man får ta ansvar för det man skriver och säger.

Inte ok att hänga ut nån dock, inte det jag menar. Speciellt inte om det handlar om att plocka poäng för att vinna ett val.

Men att gå den polisiära vägen måste vara ok, OM det nu är det som dom tänkt sig att göra. Det är ju flera bara i denna tråden som helt uppenbart bryter mot lagen, jag har sett MÄNGDER av sådant under mina år här. Jag vill iaf inte bo i ett sverige där det är ok att uttrycka sig precis hur som helst utan några som helst konsekvenser.

Så, var går gränsen? Ska du kanske bli ofrivilligt inlagd på psyket för att du har "fel" åsikter om vad åsiktsfrihet innebär.
2014-09-10, 21:04
Medlem
Har ett riktigt "smutsigt" gammalt konto och om de röjer det så lovar jag på heder och samvete att tills jag sitter bakom galler så kommer jag döda dom en efter en. Jävlas inte med aspergare Jag skiter i om ni är kvinnor.
2014-09-10, 21:05
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Listan som publicerats verkar vara riktig. Alla datum som användarna är registrerade stämmer mot vad jag har kollat upp på profilerna.

Helvete alltså. Om detta stämmer så vill jag bara säga att Admin för flashback har förstört väldigt många liv och att forumet har förbrukat sitt syfte till existens.

Det är ju offentliga uppgifter som vem som helst kan rippa...
2014-09-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Listan tycks alltså börja på medlemmar reggade från 2009-11-24?

Tillägg
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Det är inga korrekta uppgifter det där. Det är ju inte speciellt svårt att hämta användarnamn från medlemslistan, det är värre med det andra...

admin4
Uppgifterna i bilden är alltså falska. My bad i så fall.
2014-09-10, 21:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Bara jag som inte riktigt ser problemet? I sverige råder yttrandefrihet men bara inom lagens råmärken. Lyckas man inte hålla sig inom dem så är det ju ok att man också får ställas till svars. Man får ta ansvar för det man skriver och säger.

Fast i princip ingen av de som hängts ut av Researchgruppen (och media) har ju brutit mot lagen? Inte ens de privatpersoner som hängdes ut förut.
2014-09-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vid årsskiftet förekom det fejkade listor som valsade runt, vilket också kommenterades här på Flashback:

Så här säger RG på tvitter enligt Aftonbladet:

"Fast det är inget nytt. Vi har sagt det tidigare. Tror den är ganska spridd då den kom från flera håll", svarar gruppen på en fråga från P3 Nyheters Emanuel Karlsten."
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19511935.ab

Kan det vara så att RG har fått till sig dessa fejkade listor via mejl och att de tror att de är på riktigt utan att ha kollat upp saken?
Fett inkompetent isåfall att gå ut med att den man har skulle vara riktig, de tappar ju bara anseende när det visar sig inte stämma. Men om de nu hade en riktig dump hade gjort allt de kan för att ta fram så mycket smaskigt som de bara hinner de sista dagarna innan valet. Eftersom det inte händer är det bullshit.
2014-09-10, 21:09
Medlem
Citat:

Inte ok att hänga ut nån dock, inte det jag menar. Speciellt inte om det handlar om att plocka poäng för att vinna ett val.

Men att gå den polisiära vägen måste vara ok, OM det nu är det som dom tänkt sig att göra. Det är ju flera bara i denna tråden som helt uppenbart bryter mot lagen, jag har sett MÄNGDER av sådant under mina år här. Jag vill iaf inte bo i ett sverige där det är ok att uttrycka sig precis hur som helst utan några som helst konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast i princip ingen av de som hängts ut av Researchgruppen (och media) har ju brutit mot lagen? Inte ens de privatpersoner som hängdes ut förut.
Spelar inte stor roll huruvida någon begått ett brott eller ej. Det är olagligt att hänga ut personer hur som helst vare sig uppgifterna stämmer eller ej eller om det är ett brott eller ej.

Citat:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K5P1

Skulle Researchrguppen lämna ut dessa uppgifter ber jag dem beakta:
Citat:
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.
Senast redigerad av Daudodidi 2014-09-10 kl. 21:16.
2014-09-10, 21:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Tillägg

Uppgifterna i bilden är alltså falska. My bad i så fall.

Nej, användarna tycks finnas.

Men de tycks vara smurfkonton med 0 inlägg.

Min konklusion: dessa konton har skapats av en och samma person vid samma tillfälle: 2009-11-24. Det är alltså inga riktiga användare.

Huruvida RG eller någon annan har tillgång till info om riktiga användare återstår att bevisa.
2014-09-10, 21:15
Medlem
sTaRgHaNs avatar
Kan det bli en motattack från div grupper som sysslar med informationsinhämtning? Tänker VFH, anakin(?) osv osv?
Medlem
NoTruces avatar
För egen del har det ingen som helst jävla betydelse då jag står för vartenda ord jag skrivit. Men jag har förståelse för de som vill vara anonyma (såvida det inte rör sig om uppenbara troll som gjort karriär på att hota på riktigt).
Bannlyst
Skulle inte skada med en förklaring från de med tillgång till databasen, om hur listan kan ha läckt.

Arg eller bannad staff medlem?
Lämnade DBA password för databasen på default?
Eller är det här ett riktigt snyggt hackerjobb på beställning, som Researchgruppen betalat proffs för att utföra?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, användarna tycks finnas.

Men de tycks vara smurfkonton med 0 inlägg.

Min konklusion: dessa konton har skapats av en och samma person vid samma tillfälle: 2009-11-24. Det är alltså inga riktiga användare.

Huruvida RG eller någon annan har tillgång till info om riktiga användare återstår att bevisa.
Det var jag som skrev detta innan, men jag redigerade mitt inlägg eftersom jag kontrollerade uppgifterna och min teori stämde inte. Antalet inlägg är ingen gemensam faktor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in