Citat:
Ursprungligen postat av
nötallergiker
Bara jag som inte riktigt ser problemet? I sverige råder yttrandefrihet men bara inom lagens råmärken. Lyckas man inte hålla sig inom dem så är det ju ok att man också får ställas till svars. Man får ta ansvar för det man skriver och säger.
Inte ok att hänga ut nån dock, inte det jag menar. Speciellt inte om det handlar om att plocka poäng för att vinna ett val.
Men att gå den polisiära vägen måste vara ok, OM det nu är det som dom tänkt sig att göra. Det är ju flera bara i denna tråden som helt uppenbart bryter mot lagen, jag har sett MÄNGDER av sådant under mina år här. Jag vill iaf inte bo i ett sverige där det är ok att uttrycka sig precis hur som helst utan några som helst konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Fast i princip ingen av de som hängts ut av Researchgruppen (och media) har ju brutit mot lagen? Inte ens de privatpersoner som hängdes ut förut.
Spelar inte stor roll huruvida någon begått ett brott eller ej. Det är olagligt att hänga ut personer hur som helst vare sig uppgifterna stämmer eller ej eller om det är ett brott eller ej.
Citat:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm#K5P1
Skulle Researchrguppen lämna ut dessa uppgifter ber jag dem beakta:
Citat:
2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada.