2014-09-10, 19:26
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Att använda ett icke-anonymt email-konto. Men så korkad är väl ingen FB-medlem?
Nu minns jag visserligen inte vilken mail jag reggade mig med men när jag gjorde det så hade jag inte en tanke på att forumet skulle växa sig till en så stor maktfaktor.
2014-09-10, 19:26
Medlem
robomans avatar
Jag kan inte tänka mig att det här är annat än flams och trams. Personen på twitter beter sig ju precis som ett flashback-troll. Försöker formulera sig kyligt, vilket givetvis provocerar de som oroar sig. Beskriver det som att det här inte är en stor grej, att de haft annat att göra först. Typiska provokatör-uttalanden. Typiska troll.

Jag förutspår att "researchgruppen" kommer fortsätta hävda, på twitter och i tidiningsintervjuer, att de har användardatabasen. Men vi kommer se månaderna glida förbi utan att någonting konkret kommer ur dem. På sin höjd kanske de tagit del av den där låtsas-listan som vi sett ute på nätet. Ta det lugnt, alla goda och onda människor där ute.
2014-09-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Näthatar?
Jag antar att "näthatar" i detta sammanhang är att ha annorlunda åsikter, dvs att vara SDare eller SvPare. Personligen är jag varken eller, jag är egentligen mer åt vänster om man måste välja någon "grupptillhörighet" även fast jag är kritisk mot dagens invandringspolitik som den förs idag. Dock är det ju inte direkt relevant vilken "sida" du tillhör, på ett anonymt forum ska du ha rätt att uttrycka dig just anonymt, även om du är självaste super-Hitler som vill avrätta alla som inte har blåa ögon och våldta varenda person i världen.

Så länge personen inte faktiskt gör en kriminell handling, vad är problemet?
Personen kanske trollar till och med. Du är på internet. Att outa på detta vis är fel i min åsikt, hos någon som inte håller med om åsikterna som outas, kanske det i vissa fall ses som rätt.
Så rätt eller fel är inte frågan, vad det 100 % är däremot, är motsatsen till yttrandefrihet. Det är att försöka tysta människor och hålla sina åsikter inom sig.

Sådant beteende ska BEKÄMPAS. Dessa människor är ett HOT MOT VÅRAT SAMHÄLLE.
Jag hoppas ni alla verkligen förstår det och inte ser så lätt på det, för detta är allvarligt.
Låt er inte tystas, och om det behövs, slåss för era rättigheter.

Absolut.
Det är RG som är kräken här.Det är dem som uppför sig på diktaturvis.Det är dem som står för den rena åsiktsförföljelsen.Sådant måste självklart bekämpas av alla som vill leva i en demokrati.
Jag är helpå.
2014-09-10, 19:30
Medlem
Är det bara email eller även IP-adresser de påstår sig kommit över?
2014-09-10, 19:32
Medlem
tlcswes avatar
Det är lite 5åring-fasoner att skryta om vad man kommit över i "hacker-världen".
Tänk er Gottfrid Swartholm Warg sitta och skryta om att han lyckats hacka Nordea - PÅ TWITTER.

Om inte RG kommer med något konkret inom 24h, och då menar jag inte ett enskilt konto som bevis, utan en lista på 10.000-tals medlemmar.

Kommer jag föralltid se RG som en riktig kalle-anka ogranisation
2014-09-10, 19:33
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Halvmediokra? De avslöjar ju sånt som inga andra någonsin gjort innan. Det är sensationellt. Och säger de nu att avslöjanden från denna databas kommer så lär det komma. Notera att RG inte släpper allt till alla, utan väljer noga ut vad som skola bli offentlig information.

Om du är så blåögd att du tror att Researchgruppen är tillräckligt duktiga på att knäcka DisQus och gjorda inlägg med verktyget så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Givetvis är det någon utomstående person som de varit i kontakt med, och betalat, för att få namn på personer bakom olika alias, för att sedan sälja det dyrt till Expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Håller inte med om ditt första påstående, inte alls. Självklart kommer de att använda detta. Se bara det allra senaste exemplet med SDs Dulny.
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/christoffer-dulny-lamnar_3898704.svd

Tror du att dett var bara av en händelse att detta kom nu samma vecka som det är val? Självklar har de haft infon i flera år, men väntade till "rätt tillfälle."
Samma sak kommer att ske med dig, mig och andra. När vi sitter på en sådan position, t ex jobb, politikeruppdrag osv... Så kommer de att dra fram detta och oss i smutsen...

Huruvida om det är en slump eller inte lägger jag mig inte i. Jag kan bara konstatera att de är nonsens ang. uppgifter om oss flashbackmedlemmar.
2014-09-10, 19:33
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Att använda ett icke-anonymt email-konto. Men så korkad är väl ingen FB-medlem?
Självklart finns det flera hundratusen konton här från folks "vanliga" mailadresser. Det är bara dumt att tro något annat. Folk som registrerar sig här när de är 16-18 för att kunna snacka dataspel har förmodligen ingen tanke på att de 10 år senare och åtskilliga tusen inlägg senare ska behöva ångra att de var så "korkade".
2014-09-10, 19:34
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jo, men det är ingen raketforskning att komma ihåg ett lösenord. Visserligen är det kanske mycket begärt att kräva att en genomsnittlig flashback-användare ska minnas det.

Det är uppenbarligen e-mail som RG vill åt, då dem även twittrade om detta. 'Email och användare räcker'. För att ev. samköra med andra databaser. Då kanske ändå är på tiden att göra en valmöjlighet.

Jag menar, det är inte jättesvårt att göra en email idag. Jag tror jag har runt 45 gmail konton. Att det skulle bli inflation på Flashback-medlemmar utan en Email - det tror jag inte. De har dessutom en 3-dagars spärr.

Utan en email är inte en hackad FB-konto mycket värd - informationsmässigt
Det är fortfarande något man måste ha i åtanke när man skapar ett system som Flashback. Användare kommer glömma bort sina lösenord. Det är oundvikligt, och att inte ha någon form av säkerhetsmekanism för att återställa det är ren idioti då det annars skulle medföra enormt mycket medarbete för teknikerna. Ska de manuellt sitta och skicka iväg ett nytt lösenord? Och på vilka grunder? Hur ska man som användare kunna intyga att man faktiskt är den man påstår sig vara, om det enda man har att komma med är sitt användarnamn, som ju är en offentlig uppgift.
2014-09-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Näthatar?

Så länge personen inte faktiskt gör en kriminell handling, vad är problemet?
Personen kanske trollar till och med. Du är på internet.

Internet är i högsta grad verkligt. Skriv inget där du inte är beredd att säga till någons ansikte. Eller går du runt på stan och säger "hej din feta neger"... "jag trollade bara"?
2014-09-10, 19:35
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Dom samarbetar dock med EXPO som faktiskt är en kriminell underrättelsetjänst med enorma resurser.

Det är inte relevant här. Faktum är fortfarande att Researchgruppen är ett par mediokra journalister som vill ha uppmärksamhet. Finns absolut ingen anledning till oro.
2014-09-10, 19:35
Medlem
Kan vara bluff, kan vara sant.

Om det är sant hoppas jag att alla "liberaler" och "yttrandefrihetsvänner" som nu lite oroligt gnäller om att det här är fel, håller fast vid att det här är fel även om det bara blir "rasister" och "högerextremister" som hängs ut och drabbas av det här. Många verkar ju tycka att det här är fel just nu, men frågan är hur många som bryr sig om det bara är "andra" som drabbas?

Att Researchgruppen skulle hänga ut psykfall som gnällt om relationsproblem och annat känns nämligen väldigt långsökt. Det är nog invandringskritiker, rasister, antifeminister och liknande som riskerar att bli uthängda och de borde ha lika mycket rätt till yttrandefrihet och anonymitet som alla andra.

Hoppas förövrigt att Researchgruppen fått många ovänner nu och råkar ut för allvarliga "olyckor" i framtiden.
2014-09-10, 19:36
Medlem
Nu är jag inte orolig för egen del, men tror ni att RG törs? De lär få en del ganska otrevliga typer potentiellt på sig för evigt, kan jag tänka mig. Skulle tro att det är en sak att ge sig på stackars SDare en annan att hacka, eller hota med att göra det/släppa uppgifter, från Sveriges största forum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in