2014-09-10, 16:12
  #36889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Häj!

Tänkte försöka mig på att skriva högskoleprovet nu i höst och tänkte kika in här för att kanske få lite rekommendationer om hur jag pluggar på bästa sätt.

Lite bakgrund: Har skrivit provet förut, sista terminen på gymnasiet tror jag det var, fick då 1.2. Hade inte pluggat något innan. Nu går jag i funderingar att söka någon utbildning till i vår och eftersom mitt gamla resultat passerat bäst före datum samt att jag skulle vilja försöka få en högre poäng. Så vänder jag mig hit för råd & tips. Kan också nämna att jag gjorde vårens prov igår (alla delar utom ELF). Och efter ha gjort alla delar så har jag kommit fram till att det är på XYZ, KVA och NOG jag behöver lägga ner tid till att bli bättre på och i mån av tid även försöka träna lite ord. På resterande delar hade jag cirka ett eller två fel per del så det känns överflödigt att plugga dessa delar förutom kanske att testa några fler gamla prov.

Tänkte leta igenom tråden efter gamla tips och tricks men kom gärna med förslag hur jag ska lägga upp pluggandet efter givna förutsättningar.
Gamla prov.
Citera
2014-09-10, 16:14
  #36890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daknhat
Tänkte öva på ord genom att läsa på kvällarna och använda ordprov.se när jag har tid över på tex jobbet.
Någon som har en bra bok att rekommendera och när man gör proven på ordprov, vilka inställningar ska man ha på? Ta bort alla gamla prov eller inte?
Gå in och spela ordkaos, putta ner mig från listan! Ha penna och papper bredvid och skriv upp de ord du bommar. Funkar väldigt bra för mig, väldigt mycket bättre än att plugga in ord från listor rakt upp och ner.
Citera
2014-09-10, 22:02
  #36891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Gamla prov.

Tror knappast gamla prov är det effektivaste sättet att lära sig den matte som krävs för att lösa uppgifterna på provet. Tänkte mig mer ifall det finns några bra hemsidor/forum för att lära sig grundläggande algebra osv. Funderar på om jag skulle försöka få tag i någon mattebok.
Citera
2014-09-10, 22:37
  #36892
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Tror knappast gamla prov är det effektivaste sättet att lära sig den matte som krävs för att lösa uppgifterna på provet. Tänkte mig mer ifall det finns några bra hemsidor/forum för att lära sig grundläggande algebra osv. Funderar på om jag skulle försöka få tag i någon mattebok.

matteboken.se kan fungera, visar lösningar på gamla prov och hur man ska tänka!
Citera
2014-09-11, 14:39
  #36893
Medlem
Har ni några tips om vilka dagstidningar man kan läsa för att öva inför läsförståelsen?
Vilka kategorier och ämnen som ger bäst övning? Har hört att kulturdelen är bra
Citera
2014-09-11, 14:44
  #36894
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gavin
Har ni några tips om vilka dagstidningar man kan läsa för att öva inför läsförståelsen?
Vilka kategorier och ämnen som ger bäst övning? Har hört att kulturdelen är bra
Kulturdelar är gynnsam läsning, emedan skribenternas fåfänga försök till elokvens resulterar i kryptiska och abstrakta formuleringar.

Till yttermera visso brukar folk rekommendera Svenska Dagbladets Under strecket.
Citera
2014-09-11, 15:47
  #36895
Medlem
Nu kommer en riktig pajasfråga, en sådan jag själv stör mig på men jag kan inte låta bli.

Det jag undrar är hur mycket skillnad ni som gjort prov hemma brukar få när det väl är actiontime? Jag har gjort provet en gång i 1an för att lära mig hur det funkade, var absolut inte oseriös men gick verkligen inte in för det utan tog det lite slappt och fokuserade inte helt hundra, jag tror ni förstår vad jag menar. Detta resulterade i det pinsamma resultatet 1.1 som jag nu första året i 3an har förhoppningar på att höja.

Har gjort en del prov hemma på tid och allting och fått 1.8, 1.7 samt 1.75. Samtliga proven tillhörde den nya utformningen. Därav min fråga, hur mycket har ni som övade hemma under korrekta förhållanden fått om man jämför med era övningsprov?

Antar att detta är en fråga med många svar men ni kan lägga in i beräkningarna att jag pluggat en del inför hp samt utökat mina matematikkunskaper i form av mer avancerade kurser än jag tidigare läst.
Citera
2014-09-11, 20:26
  #36896
Medlem
Jerkstores avatar
Ni som fullkomligt avskyr matematik och är väldigt dåliga på det och ska skriva HP för första gången och detta efter minst 2 år efter gymnasieexamen, hur har ni burit er åt för att plugga in allt? Säker på att det finns några som passar in i min beskrivning.

Ska skriva ut en massa gamla HPs nu i helgen samt kanske köpa en Matte A bok.
Citera
2014-09-11, 20:36
  #36897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Ni som fullkomligt avskyr matematik och är väldigt dåliga på det och ska skriva HP för första gången och detta efter minst 2 år efter gymnasieexamen, hur har ni burit er åt för att plugga in allt? Säker på att det finns några som passar in i min beskrivning.

Ska skriva ut en massa gamla HPs nu i helgen samt kanske köpa en Matte A bok.
Låna den kompletta guiden till högskoleprovet samt en mattebok på biblioteket så slipper du lägga ut pengar
Citera
2014-09-12, 11:10
  #36898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Nu kommer en riktig pajasfråga, en sådan jag själv stör mig på men jag kan inte låta bli.

Det jag undrar är hur mycket skillnad ni som gjort prov hemma brukar få när det väl är actiontime? Jag har gjort provet en gång i 1an för att lära mig hur det funkade, var absolut inte oseriös men gick verkligen inte in för det utan tog det lite slappt och fokuserade inte helt hundra, jag tror ni förstår vad jag menar. Detta resulterade i det pinsamma resultatet 1.1 som jag nu första året i 3an har förhoppningar på att höja.

Har gjort en del prov hemma på tid och allting och fått 1.8, 1.7 samt 1.75. Samtliga proven tillhörde den nya utformningen. Därav min fråga, hur mycket har ni som övade hemma under korrekta förhållanden fått om man jämför med era övningsprov?

Antar att detta är en fråga med många svar men ni kan lägga in i beräkningarna att jag pluggat en del inför hp samt utökat mina matematikkunskaper i form av mer avancerade kurser än jag tidigare läst.
De resultat du fått när du testat hemma ligger nog nära vad du kommer att få när det riktiga provet görs. Även om man försöker efterlikna det riktiga provet upplever i alla fall jag det som att man har i bakhuvudet att det bara är en övning. När man väl skriver provet tror jag att man förlorar lite pga nervositet och tappad säkerhet vilket kan göra att man velar och tappar tid i onödan. Å andra sidan gör man dubbelkollar som jag i alla fall inte orkar göra hemma, vilket gör att man kan anta att slarvfelen blir färre vid skarpt läge.

Jag ligger runt 70 poäng på både verb och kvant när jag testkör hemma. Stämmer någorlunda överens med vad jag presterade när jag gjorde provet sist (fick 1,9). Dock är detta prov det första jag aktivt pluggar till. Jag är i och för sig också slarvig av naturen, och över hälften av mina fel är slarvfel. Hoppas komma tillrätta med dem så att jag kan sätta 2.0 och därmed få sinnesro

Vi kan ju följa upp på provdagen också, om folk skriveri tråden vad de scorar hemma och vad de får den 25e oktober.
Citera
2014-09-12, 12:32
  #36899
Medlem
kantoos avatar
Förra provet fick jag 62 på verb och 62 på kvant. Fast när jag har kollat igenom provet i efterhand så kunde jag enkelt lösa alla uppgifter på kvant, så jag hade alltså 18(!) slarvfel! Varje uppgift jag hade fel på var i princip typ att jag hade missat en liten detalj, att jag hade läst frågan lite för fort, räknat fel på huvudräkningar etc etc. Detta fenomen utspelade sig även i verb fast inte i lika stor utsträckning. När jag kollar i efterhand ser jag att jag hade och har potentialen att få alla rätt på kvant, och betydligt fler rätt på verbal, problemet är bara att jag försöker vara noggrann, fast det går inte bra helt enkelt. Någon som har eller har haft samma/liknande problem? Vad gjorde ni för att lösa det? Som det är nu har jag bara tänkt plugga gamla prov, kanske 1-2 delprov om dagen fram till provdagen, fast vet inte om det är optimalt.
Citera
2014-09-12, 15:02
  #36900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantoo
Förra provet fick jag 62 på verb och 62 på kvant. Fast när jag har kollat igenom provet i efterhand så kunde jag enkelt lösa alla uppgifter på kvant, så jag hade alltså 18(!) slarvfel! Varje uppgift jag hade fel på var i princip typ att jag hade missat en liten detalj, att jag hade läst frågan lite för fort, räknat fel på huvudräkningar etc etc. Detta fenomen utspelade sig även i verb fast inte i lika stor utsträckning. När jag kollar i efterhand ser jag att jag hade och har potentialen att få alla rätt på kvant, och betydligt fler rätt på verbal, problemet är bara att jag försöker vara noggrann, fast det går inte bra helt enkelt. Någon som har eller har haft samma/liknande problem? Vad gjorde ni för att lösa det? Som det är nu har jag bara tänkt plugga gamla prov, kanske 1-2 delprov om dagen fram till provdagen, fast vet inte om det är optimalt.
Känns igen. Någon skrev att även kvant är en typ av läsförståelse, i det att man måste vara uppmärksam på vad det verkligen är som efterfrågas. Ofta ger man sig på en kvantuppgift för snabbt, och svarar på vad man tror att frågan är.

Som sagt, tänk på kvant som en läsförståelse, det hjälper dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in