2014-09-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Japp. Detta aer en kristens Huvuduppgift. att foersoeka rycka sjaelar ur elden.

1 Petrus 3:15 2000
” Men Herren, Kristus, skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp.”

Romarna 10:14
”14 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tror till? Och hur skall de sätta tro till honom som det inte hörs något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? –

1 Kor 9:16
"Om jag nu förkunnar de goda nyheterna, ger det mig ingen orsak att berömma mig, det är mig nämligen pålagt som ett tvång. Ja, ve mig, om jag inte förkunnade de goda nyheterna!"

De goda nyheterna:
Upp 21:3-5
” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Psalm 37:9-11, 29
9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
29 De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den.
2014-09-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Vad menar du med det?

I övrigt kommer det ske globala katastrofer men inte i form av människans påverkan (på naturen) men från Guds hand som ska straffa människorna och sända dessa naturkatastrofer mm.

"7 Den första ängeln blåste i sin basun. Då kom det hagel och eld, blandat med blod, och det kastades ner på jorden. En tredjedel av jorden brändes upp liksom en tredjedel av träden, och allt grönt gräs sveddes av."

Eld, blandat med blod? Kan detta orsakas av den globala uppvärmningen? Av människans påverkan på klimatet?

Så du ser inta att uppvärmningen skett på ca 150 år-

http://www.fokus.se/2012/12/nar-alla-skeptiker-gatt-hem/
2014-09-10, 14:36
Medlem
particulum1s avatar
The end of time is now, we shall evolve or die.

En biologisk art har ungefär en livslevnad på ca 200.000 år...vi är ungefär 200.000 år gamla som mänsklig art, prövningarna står framför oss...
2014-09-10, 14:37
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Så du ser inta att uppvärmningen skett på ca 150 år-

http://www.fokus.se/2012/12/nar-alla-skeptiker-gatt-hem/

Men du lever? Har det påverkat dig eller din trygghet hittils? Det som kommer ske engligt bibeln är ingen global uppvärmning och det är inte den globala uppvärmningen som ska ödelägga jorden; och knappast vi kommer leva till 100 år då slutet är precis på gränsen.
När vi minst anar det, då kommer det hända.
2014-09-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
The end of time is now, we shall evolve or die.

En biologisk art har ungefär en livslevnad på ca 200.000 år...vi är ungefär 200.000 år gamla som mänsklig art, prövningarna står framför oss...

Större än vi förstår
2014-09-10, 15:08
Medlem
Citat:
Men du lever? Har det påverkat dig eller din trygghet hittils? Det som kommer ske engligt bibeln är ingen global uppvärmning och det är inte den globala uppvärmningen som ska ödelägga jorden; och knappast vi kommer leva till 100 år då slutet är precis på gränsen.
När vi minst anar det, då kommer det hända.

Vem skriver om ödeläggelse, det kommer inte Skaparen att tillåta-

Upp 11:18
”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

2 Petrus 3:7
”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

” 3 Och jag hörde en hög röst från tronen säga: ”Se! Guds tält är bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk. Och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka varje tår från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; inte heller skall sorg eller skrik eller smärta finnas mer. Det som en gång var är borta.” 5 Och han som satt på tronen sade: ”Se! Jag gör allting nytt.” Och så säger han: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

9 Ty de som gör det onda skall utrotas, men de som hoppas på Jehova skall ta jorden i besittning. 10 Bara en liten tid till, och den ondskefulle är inte mer; du skall se dig om efter hans plats, och han är inte där. 11 Men de ödmjuka skall ta jorden i besittning och få njuta av stor frid.
2014-09-13, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?

Då nästan samtliga av dessa händelser hänt ett flertal gånger över en 2000 år långt historia finns det inte så mycket att säga..

Jag kan förutspå lite saker jag med:
Det kommer bli fler krig, vissa kommer handla om olja. Det blir åska och jordbävningar i framtiden.
2014-09-14, 12:33
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Vem skriver om ödeläggelse, det kommer inte Skaparen att tillåta-

Du läser säkert bibeln och där har du alla svar. I slutet (efter 2000 åriga riket ) kommer det väl skapas ett nytt jord? Rätta mig om jag minns fel. Men tror du på ett evigt rike på denna jord? Då har du fel. Vad jag vet, så strävar de troende kristna till himmelriket och väntar på Människosonens ankomst.
2014-09-14, 12:56
Medlem
Citat:
Du läser säkert bibeln och där har du alla svar. I slutet (efter 2000 åriga riket ) kommer det väl skapas ett nytt jord? Rätta mig om jag minns fel. Men tror du på ett evigt rike på denna jord? Då har du fel. Vad jag vet, så strävar de troende kristna till himmelriket och väntar på Människosonens ankomst.

”Men nationerna blev vreda , och din egen vrede kom, och den fastställda tiden, då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen åt dina slavar profeterna och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora, och störta dem i fördärvet som fördärvar * jorden.” genomfördärvar. Jmf Upp 21:3 - 5
* Ordagrant ständigt

”Men genom samma ord är de himlar och den jord som nu finns sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga människorna skall dömas och förintas”

https://www.jw.org/sv/gratis-bibelkurs/

+ Matt Kap 24
Senast redigerad av Smedjan 2014-09-14 kl. 13:38.
2014-09-15, 14:42
Bannlyst
Citat:
* Ordagrant ständigt

Detta har hänt tusentals gånger i historien.. Om inte mer.. Så ingen profetia. Det hände redan innan Jesus tid, långt innan.

Citat:

Ja detta säger ingenting.. Utom att det står i en bok att någon ond himmlaälva ska döda alla.. Det står hemska saker i många böcker, testat Stephen King?

Citat:

Japp, inget av värde här. Mer fiktion bara..

Citat:

Bara lite tid till? 2000 år? Hmmm.. Intressant tidsperspektiv..

De rättfärdiga? Hmm, ni grabbar som dödat hej vilt i 2000 år, rätt säker på att ni inte är rättfärdiga..
2014-09-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Detta har hänt tusentals gånger i historien.. Om inte mer.. Så ingen profetia. Det hände redan innan Jesus tid, långt innan.

Ja detta säger ingenting.. Utom att det står i en bok att någon ond himmlaälva ska döda alla.. Det står hemska saker i många böcker, testat Stephen King?

Japp, inget av värde här. Mer fiktion bara..

Bara lite tid till? 2000 år? Hmmm.. Intressant tidsperspektiv..

De rättfärdiga? Hmm, ni grabbar som dödat hej vilt i 2000 år, rätt säker på att ni inte är rättfärdiga..

Som väl är det inte vi som dömmer
2014-09-18, 17:07
Bannlyst
Citat:
Som väl är det inte vi som dömmer

Detta är irrelevant.. Det är ingen profetia om det stämmer in på massvis med tillfällen i historien.. Det är som att kalla "det kommer tö efter snö" för en förutsägelse..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in