2014-09-09, 23:16
Medlem
Menveds avatar
Om jag minns rätt så har F! Aldrig haft över 4,0 i någon mätning. Jag tror vi kan utesluta att partiet kommer in i riksdagen.
2014-09-09, 23:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Intressant Sentio. Ungefär samma siffror på Rödgröna som de andra mätningarna, däremot skiljer sig balansen mellan Alliansen och SD. Skulle det bli valresultatet finns viss kaosrisk, S+Mp lika stora som Alliansen, rödgröna en bra bit från egen majoritet.
Spelar ingen roll att de inte har egen majoritet, blir som nu, med sd som vågmästare, och kommunisterna behöver de inte bry sig om, däremot kommer säkert mp vilja vara med i regeringen. Kan tycka att sossarna borde vara förberedda på det, de är inget 40%-parti längre.
2014-09-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Spelar ingen roll att de inte har egen majoritet, blir som nu, med sd som vågmästare, och kommunisterna behöver de inte bry sig om, däremot kommer säkert mp vilja vara med i regeringen. Kan tycka att sossarna borde vara förberedda på det, de är inget 40%-parti längre.
Nej, Gizur har rätt. Om S+ Mp är mindre än alliansen så har alliansen sagt att man inte kommer att släppa fram en sådan regering eftersom den inte kan få igenom sin budget - alliansen kan samla fler mandat bakom sin budget än S+Mp.

Det innebär alltså kaos i regeringsfrågan, precis som Gizur säger.
2014-09-09, 23:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Om jag minns rätt så har F! Aldrig haft över 4,0 i någon mätning. Jag tror vi kan utesluta att partiet kommer in i riksdagen.
Jorå: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv

Jag tror inte heller att FI kommer in. Men FI borde också vara svåra att mäta eftersom det är ett nytt parti. Jag lämnar dörren på glänt åt FI. De kan överraska.
2014-09-09, 23:36
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
"Som nu" vore rätt katastrofalt för de rödgröna. Se på den här mandatperioden, Alliansen har varit i minoritet och heller inte så aktiva som förra mandatperioden. Varför? Jo, de har kunnat förvalta det de genomförde förra mandatperioden och inte velat riskera tunga nederlag i Riksdagen. Nu ska rödgröna alltså inte ens få inleda med en mandatperiod i majoritet?

Och om S+Mp inte blir större än Alliansen blir de alltså inte ens största minoritet, utan behöver få in V i regeringen. Annars är det osäkert om de ens kan tillträda och resten blir inte mindre jobbig.
2014-09-09, 23:38
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Nej, Gizur har rätt. Om S+ Mp är mindre än alliansen så har alliansen sagt att man inte kommer att släppa fram en sådan regering eftersom den inte kan få igenom sin budget - alliansen kan samla fler mandat bakom sin budget än S+Mp.

Men de får ju stöd av v och sd i en sån situation, räcker ju mer än väl.
2014-09-09, 23:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
"Som nu" vore rätt katastrofalt för de rödgröna. Se på den här mandatperioden, Alliansen har varit i minoritet och heller inte så aktiva som förra mandatperioden. Varför? Jo, de har kunnat förvalta det de genomförde förra mandatperioden och inte velat riskera tunga nederlag i Riksdagen. Nu ska rödgröna alltså inte ens få inleda med en mandatperiod i majoritet?

Och om S+Mp inte blir större än Alliansen blir de alltså inte ens största minoritet, utan behöver få in V i regeringen. Annars är det osäkert om de ens kan tillträda och resten blir inte mindre jobbig.
V behöver inte vara med i regeringen, har ju alltid varit stödparti utanför regeringen. Att alliansen varit bakbundna denna mandatperiod håller jag med om, har varit riktigt illa men sossarna är så maktkåta att de gör allt för att regera.
2014-09-09, 23:44
Medlem
Citat:
Men de får ju stöd av v och sd i en sån situation, räcker ju mer än väl.
Vad snackar du nu om? Varför skulle de få stöd av SD? Vem har sagt det?
2014-09-09, 23:49
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
V behöver inte vara med i regeringen, har ju alltid varit stödparti utanför regeringen. Att alliansen varit bakbundna denna mandatperiod håller jag med om, har varit riktigt illa men sossarna är så maktkåta att de gör allt för att regera.
Men skillnaden har ju varit att S fått majoritet med V (och senare även Mp) i de minoritetsregeringarna. De har aldrig regerat där de plus stödpartier inte haft majoritet i Riksdagen. Om de skulle satsa på att regera i sån minoritet nu blir det mycket skakigt. De kommer kunna punkteras med återkommande utskottsinitiativ, få svårt att få igenom hela sin budget. Löfven har tidigare sagt att set inte är möjligt för honom att regers i en sån situation, men det är väl lite överdrivet. Han kommer kunna regera, men med den svagaste regeringen som vi någonsin haft.

Nåväl, det är några dagar kvar. Opinionen rör på sig, vi får se vad som händer på söndag. Rödgrön majoritet ser ut att vara mycket avlägsen.
2014-09-09, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jorå: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv

Jag tror inte heller att FI kommer in. Men FI borde också vara svåra att mäta eftersom det är ett nytt parti. Jag lämnar dörren på glänt åt FI. De kan överraska.
F! har alltså haft över 4 % en gång, och det i Demoskops undersökning som genomfördes bara några dagar efter EUP-valet. Med andra ord vid den tidpunkt som F!-hypen var som störst.
2014-09-09, 23:51
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Vad snackar du nu om? Varför skulle de få stöd av SD? Vem har sagt det?
Men det skulle vara lite förbrödrande att se Åkesson och Sjöstedt krama om varandra för att rädda S+Mp
2014-09-09, 23:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Varför skulle inte V rösta för en S+MP-budget om alternativet är en alliansbudget? (Menar du att Reinfeldt söker aktivt stöd av SD för sin budget??)
Senast redigerad av Madagascar 2014-09-09 kl. 23:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in