2014-05-12, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Men det är ju just det jag säger hela tiden om du följt mitt raljerande, fast jag orkar inte upprepa det hela tiden: Allahiansen och F! är identiska utom just inom den ekonomiska politiken - hos F! är skattepengarna outsinliga.

Min tes är att det som är realpolitiskt genomförbart (bidragsmassinvandring, HBTQ, islamisering, genus, öppna gränser) är hjärtefrågor hos både Allahiansen och F!. Här kan jag se oheligt samarbete mellan Allahiansen och F!.
Inte? Ja just det, ingen inom pojkhögern trodde på en MP-uppgörelse heller innan den blev verklighet 2011. Ett parallellfall.

Däremot den allmänna ekonomiska politiken hos F! är totalt ointressant eftersom varken Svetsarn eller Imamen aldrig skulle släppa fram den. Detta är alltså ett rent teoretiskt hot som bara intresserar pojkhögern eftersom dessa lever i teorin.

Det går inte att analysera dagens "feminister" med gårdagens vänster/höger teorier.
Här är ett utmärkt exempel på dessa, den nyliberala genushexan vilken både är Lööf-centerpartist och F!are:
https://www.flashback.org/t2289564
Försök att analysera hur dessa resonerar om du kan.

Som Clodius säger:
Håller med om allt förutom att den flashbackanvändare du hänvisar till skulle vara seriös med sina ståndpunkter. Att tro att man på något sätt kan rösta emot kulturrevolutionen inom genus och liknande genom att rösta borgerligt är rena psykosdrömmarna. Det finns inget parti idag som vill stoppa kulturrevolutionen (även om SD är närmast). Vi lever i en form av "demokrati" där folkets åsikter nästan aldrig får genomslag i regeringspolitiken.
2014-05-12, 06:12
Medlem
Bewnhurs avatar
Jag är väldigt lycklig att Centerpartiet ligger under 4% i den nya undersökningen, det finns inget värre parti i riksdagen. Deras omskolning inom programmet är ett hån emot alla Sveriges lantbrukare. Hela deras idé om att göra om planet åt ett mer liberalt håll är väldigt konstigt med tanke på att det är just på bland lantbrukare man ofta hittar mer konservativa värderingar (enligt egen erfarenhet d.v.s).

Kristdemokraterna får gärna vara kvar av anledningen att de inte helt har förrått sina rötter.

Skönt att se att Socialdemokraterna tog lite mer procent och att MP inte växte.
2014-05-12, 06:33
Medlem
Clodiuss avatar
Aftonbladet/United Minds:

V 8,9
S 34,6

MP 8,5

M 21,6
FP 6,1
C 3,5
KD 3,2

SD 10,7

Övriga 3,0 varav F! ca 1%

Massiv vänstermajoritet, och närmast ett haveri av alliansen. Här är inte mittenpartierna relativt starka som de varit i en del andra undersökningar på sista tiden, utan både c och kd ligger klart under spärren liksom F! (tack och lov!). Socialdemokraterna som gått trögt i andra undersökningar gör här ett hyfsat resultat, men det är närmast svårt att ta undersökningen på allvar då de divergerar så från andra. Dock är fp fortsatt starkt här liksom i andra opppinionsinstitut, så det får man kanske tro på, men frågan är varför detta parti som misslyckas med allt och skyller på en socialdemokratisk regering som avgick för 8 år sedan, får stöd av folket är mer än jag förstår!
2014-05-12, 06:40
Medlem
osiriz88s avatar
SD helt klart det tredje största! Och nu hälften så stort som moderaterna.

Är dock lite besviken på att MP ligger så högt uppe som dom gör. Dom borde stå och darra vid spärren precis som C och KD.
2014-05-12, 07:12
Medlem
Reymonts avatar
Är det nån som kan förklara på ett ungefär vilka övriga det är som har fått 2%. Hur kan övriga ha så många röster utan att nått parti fått över 1%. Övriga har alltså 3% varav F! 1,1%

Citat:
Feministiskt initiativ är det största partiet inom gruppen ”övriga”, men ligger fortfarande bara strax över 1 procent. Mätningen visar dock att partiet har större potential än så.

Edit såg nu att PP fick ganska högt på den andra grafen:

Citat:
VÄLJARNA HAR OCKSÅ SVARAR PÅ FRÅGAN: Vilka av följande partier överväger du att rösta på i nästa riksdagsval? (Möjligt att välja flera)

F! 4% PP 3%

så låt oss anta att PP har 0,8% i den ordinära grafen: det skulle innebära 1,1 till övriga övriga. Vilka kan det vara?
Senast redigerad av Reymont 2014-05-12 kl. 07:34.
2014-05-12, 07:17
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Massiv vänstermajoritet, och närmast ett haveri av alliansen. !

Ja det var trevliga siffror, nu får man hoppas det håller i sig fram till valet i höst också men det känns lite svårt för alliansen att vända detta.

Edit, kompletterade united minds mätning med förändringarna sedan förra månaden

S 34,6% (+1,2)
V 8,9% (+1,6)
Mp 8,5% (-0,7)

SD 10,7% (oförändrat)

M 21,6% (-0,8)
FP 6,1% (-0,2)
C 3,3% (-1,1)
KD 3,2% (-0,3)

S+V+MP 52,0% (+2,1)
M+FP+C+KD 34,2% (-2,4) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%
Senast redigerad av v50 2014-05-12 kl. 07:21.
2014-05-12, 07:33
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Är det nån som kan förklara på ett ungefär vilka övriga det är som har fått 2%. Hur kan övriga ha så många röster utan att nått parti fått över 1%. Övriga har alltså 3% varav F! 1,1%

Jag funderar också på detta. Det går helt enkelt inte ihop. Mörkar de 1,9% för Svp? PP fick 0,65% i riksdagsvalet 2010 men efter att de kom in i EU-parlamentet så har det varit total tystnad kring partiet så dom har förmodligen tappat en del väljare. Har inte heller fått uppfattningen av att något mikroskopiskt extremvänsterparti ska vara på stark uppgång. Mycket märkligt.
2014-05-12, 07:38
Medlem
Jag förstår inte HUR den obildade Stefan Löfven kunnat bli så populär, han har ett par inövade fraser, står och lovar en massa saker som han ännu inte vet hur han ska finansiera, det enda vi vet är att det redan höga skattetrycket kommer höjas ännu mer. Varje gång han debatterar med Reinfeldt, så förlorar han, han är osaklig, svarar aldrig på frågor och framstår som lågutbildad och ointelligent.

Sen ska man inte ta dessa opinionsmätningar på allvar, de kan vridas och vändas hur som helst och beror på helt vart man frågar någonstans. Gör man undersökningar i de större städerna, så är resultatet helt annorlunda och kommer vara det i valet också, folk vill ha pengar i plånboken, det motiverar en till att arbeta, inte bygga ut bidragspolitik.
2014-05-12, 07:40
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Jag funderar också på detta. Det går helt enkelt inte ihop. Mörkar de 1,9% för Svp? PP fick 0,65% i riksdagsvalet 2010 men efter att de kom in i EU-parlamentet så har det varit total tystnad kring partiet så dom har förmodligen tappat en del väljare. Har inte heller fått uppfattningen av att något mikroskopiskt extremvänsterparti ska vara på stark uppgång. Mycket märkligt.

Om du tittar på min edit så har kanske PP 0,8 trots allt, men det skulle ändå innebära 1,1% till övriga övriga. Vad kan det vara för partier som får så mycket röster
2014-05-12, 07:41
Medlem
– Hela 5 procent av dem vi frågar uppger att de ”överväger” att rösta på Fi, säger Felix Åberg, analytiker på United minds.

Använder man samma metod på sossarna så är det 73,6% som överväger att rösta på S
2014-05-12, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Om du tittar på min edit så har kanske PP 0,8 trots allt, men det skulle ändå innebära 1,1% till övriga övriga. Vad kan det vara för partier som får så mycket röster

Det kan nog stämma. Det är förmodligen trots allt fler som uppger att de ska rösta PP än som faktiskt gör det på valdagen.
2014-05-12, 07:59
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Ja det var trevliga siffror, nu får man hoppas det håller i sig fram till valet i höst också men det känns lite svårt för alliansen att vända detta.

Edit, kompletterade united minds mätning med förändringarna sedan förra månaden

S 34,6% (+1,2)
V 8,9% (+1,6)
Mp 8,5% (-0,7)

SD 10,7% (oförändrat)

M 21,6% (-0,8)
FP 6,1% (-0,2)
C 3,3% (-1,1)
KD 3,2% (-0,3)

S+V+MP 52,0% (+2,1)
M+FP+C+KD 34,2% (-2,4) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%

C 3,3 och KD 3,2. Inte mycket till allians efter valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in