2014-08-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
De rödgröna kommer nog bli större än alliansen men i de tre senaste opundersökningarna så tappar de rödgröna, alliansen ökar och SD är vågmästare. Det ser just nu ut som om SD kommer bli vågmästare efter valet. Det kommer bli ett knepigt regeringsläge. Om FI kommer in blir nog SD inte vågmästare. Då får vi ett något mindre knepigt regeringsläge tror jag.

Allt med Fi riskerar nog att bli knepigt.

Men SD har varit vågmästare, av något slag de senaste fyra åren, men det har inte haft avgörande betydelse. Om SD vet att utnyttja sin position, så kanske det får en annan effekt med en röd-grön regering. Det återstår att se.
2014-08-11, 07:53
Medlem
Madagascars avatar
Ny opunderökning från United minds:

Undersökningen är gjord av United minds i samarbete med Cint. 1 272 personer intervjuades 3-10 augusti 2014. De svarade på frågan: Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?
De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska foket från 18 år vad avser kön, ålder och regional spridning. Resultatet har viktats utifrån respondenterna röstade i 2010 års riksdagsval.

S 29,6% (+1,6)
MP 9,8% (-2,1)
V 7,2% (-0,3)

M 19,8% (-3,0)
FP 7,5% (+2,5)
C 5,2% (+0,4)
KD 4,3% (-0,1)

SD 11,6% (+1,1)

FI 2.9% (-1.1)

Rödgröna: 46,6% (-0.8)
Alliansen: 36,8% (-0.2)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19343554.ab, idag

Detta är fjärde undersökningen i rad där SD blir vågmästare. Men den här undersökningen ger inte som de tre tidigare ökat stöd för alliansen.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-11 kl. 08:06.
2014-08-11, 08:08
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ny opunderökning från United minds:

Undersökningen är gjord av United minds i samarbete med Cint. 1 272 personer intervjuades 3-10 augusti 2014. De svarade på frågan: Hur skulle du rösta om det vore val till riksdagen i dag?
De svarande utgör ett riksrepresentativt urval av svenska foket från 18 år vad avser kön, ålder och regional spridning. Resultatet har viktats utifrån respondenterna röstade i 2010 års riksdagsval.

S 29,6% (+1,6)
MP 9,8% (-2,1)
V 7,2% (-0,3)

M 19,8% (-3,0)
FP 7,5% (+2,5)
C 5,2% (+0,4)
KD 4,3% (-0,1)

SD 11,6% (+1,1)

FI 2.9% (-1.1)

Rödgröna: 46,6% (-0.8)
Alliansen: 36,8% (-0.2)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19343554.ab

Detta är fjärde undersökningen i rad där SD blir vågmästare. Men den här undersökningen ger inte som de tre tidigare ökat stöd för alliansen.

En mycket trevlig undersökning enligt mig. Miljöpartiet går back mycket och FI ligger fortfarande under gränsen för riksdagen. Vad jag är nyfiken är vart Miljöpartiets röster försvinner någonstans. Med säkerhet så försvinner någon utav dem till sossarna. Men jag har svårt att se att Sossarna skulle ta 1.6 procent av rösterna ifrån dem.

Kan de gå över till blankt/osäkert?
2014-08-11, 08:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
En mycket trevlig undersökning enligt mig. Miljöpartiet går back mycket och FI ligger fortfarande under gränsen för riksdagen. Vad jag är nyfiken är vart Miljöpartiets röster försvinner någonstans. Med säkerhet så försvinner någon utav dem till sossarna. Men jag har svårt att se att Sossarna skulle ta 1.6 procent av rösterna ifrån dem.

Kan de gå över till blankt/osäkert?
Tja, övriga ökar 0.8 så det är väl teoretiskt möjligt. Men det finns nog inga partier där som attraherar tidigare MP-sympatisörer. Däremot tror jag att det finns väljare som är ambivalenta mellan MP å ena sidan C och FP å andra sidan. Men visst är det flöden mellan MP och S också.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-11 kl. 08:16.
2014-08-11, 08:29
Medlem
Citat:
Tja, övriga ökar 0.8 så det är väl teoretiskt möjligt. Men det finns nog inga partier där som attraherar tidigare MP-sympatisörer. Däremot tror jag att det finns väljare som är ambivalenta mellan MP å ena sidan C och FP å andra sidan. Men visst är det flöden mellan MP och S också.
tycker att de enda som verkar någolunda säkert över tid är gapet på ca 10 proc mellan s o m och mellan rött o blått.
2014-08-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Vad jag är nyfiken är vart Miljöpartiets röster försvinner någonstans. Med säkerhet så försvinner någon utav dem till sossarna.
Tror att det blir mindre flum i opinionen nu när vi närmar oss valet. Folk kanske börjar bli medvetna om att en röst på MP är en röst gör högre bensinpriser m m.
2014-08-11, 09:19
Medlem
DjPuttes avatar
Höjer föga mina ögon åt dessa mätningar gjorda av vad jag kalla små opinionsinstitut väljer avakta se vad SCB el SIFO kommer ut med säger mer rätt, Utöver det så kommer det bli en blocköverskridande regering oavsett från höger eller vänster för blockera ut (sd) det är enda säkra som kommer ske!
2014-08-11, 09:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Höjer föga mina ögon åt dessa mätningar gjorda av vad jag kalla små opinionsinstitut väljer avakta se vad SCB el SIFO kommer ut med säger mer rätt, Utöver det så kommer det bli en blocköverskridande regering oavsett från höger eller vänster för blockera ut (sd) det är enda säkra som kommer ske!
Yo! Sifo kom i fredags. Kolla bakåt i tråden.
2014-08-11, 09:35
Medlem
De stora allmänna trenderna som är förväntade förstärks nu,vilket såklart är..förväntat.

Allahnsen minskar det rödgröna vanvettets försprång.Vid valet tror jag att det kommer att skilja max fem-sex procent till avgrundspartiernas förmån.

SDs naturliga roll såsom kungamakare förstärks.Denna roll kommer att vara otvetydig efter valet.
SD är numer så stora att INGEN längre kan nå statsministerposten utan partiets stöd eller eventuella neutrala ställningspunkt.

Sekten Fi missar riksdagen.De gör bättre från sig i EUval,och deras galenskaper till s.k politik håller ju inte för någon som helst granskning.

MP förlorar närmast alltid väljare i en valrörelse.

Sammantaget innebär detta en svår parlamentarisk situation.SD kommer självklart att ställa naturliga krav utifrån sin maktposition,och det är för andra partier att acceptera detta.

Om inte,så väntar nyval inom två år.Jag tror att detta är den mest troliga utgången.
2014-08-11, 10:51
Medlem
Citat:

1. Mp har lite olika inriktningar, allt är inte miljö och gulligullifrön&växter&djur. Utan de har även en vurm för saker som rättssäkerhet (utom för miljöbusar) och en hel del annat. Givetvis går väljare även från Mp till andra partier även om Mp är unikt i vissa frågor.

2. Ifall detta inte syns i opinionsundersökningarna så är det för att förändringarna kommer av viktningar eller felaktiga urval.

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte

1. SCB och SIFO har typ opinionsvärldens sämsta trackrecord sett till de senaste tre valen.

2. Det beror sannolikt främst på att ingen vill prata med dem samt den tidigare ökända "överhöghetsbiasen".
2014-08-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
De stora allmänna trenderna som är förväntade förstärks nu,vilket såklart är..förväntat.

Allahnsen minskar det rödgröna vanvettets försprång.Vid valet tror jag att det kommer att skilja max fem-sex procent till avgrundspartiernas förmån.

SDs naturliga roll såsom kungamakare förstärks.Denna roll kommer att vara otvetydig efter valet.
SD är numer så stora att INGEN längre kan nå statsministerposten utan partiets stöd eller eventuella neutrala ställningspunkt.

Sekten Fi missar riksdagen.De gör bättre från sig i EUval,och deras galenskaper till s.k politik håller ju inte för någon som helst granskning.

MP förlorar närmast alltid väljare i en valrörelse.

Sammantaget innebär detta en svår parlamentarisk situation.SD kommer självklart att ställa naturliga krav utifrån sin maktposition,och det är för andra partier att acceptera detta.

Om inte,så väntar nyval inom två år.Jag tror att detta är den mest troliga utgången.

1. http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19343554.ab ger
S 29,6
M 19,8
Sd 11,6
Mp 9,8
Fp 7,5
V 7,2
C 5,2
Kd 4,3
Fi 2,9
Övr 2,0

2. Det krävs alltså att den övriga minoriteten inte röstar ned ett förslag om statsminister för att Sd ska bli "statsministermakare".

3. Det räcker typ med att facket röstar Fi så är de över spärren enligt aftonbladets opinionsundersökning. Däremot vill nog ingen basera ett sådant beslut på opinionsundersökningar gjorda under semestern då respondenterna är typ svarsintresserade till runt 20% pga. semestern. Ingen vill svara på en fråga från typ en telefonsförsäljare för 120kr per minut.

4. Enda sättet för Sd att få ett stort inflytande som vågmästare är att skapa lite krig mellan blocken. Så länge det är vanliga förslag i riksdagen så har Sd ett väldigt litet handlingsutrymme, som ökar i betydelse beroende på storleken på vågmästatrollen. Är vågmästarrollen bara 3 riksdagsmän stark så tryckts det på fel knappar... Är den 10st riksdagsmän så förhandlas det. Överlappar den 2 riksdagspartier så blir den väldigt svår att undgå, i det långa loppet.
2014-08-11, 11:22
Medlem
DjPuttes avatar
Många verkar tro att (sd) kommer ha en vågmästarroll i valet som kommer kan väl upplysa er alla att då kommer det bli koalitionsregering allt för att blockera ut den rollen för (sd), Det är mer eller mindre klarlagt att så kommer ske dock i vilken form denna blocköverskridande regeringsbildning kommer ske är väl mer osäkert!

(Fi) är jag mindre orolig över dem har inte genomslagkraften på nationell nivå medans ut till EU är det enklare komma in men har liten makt!

Mitt tips för dagen är i slutändan kommer (S) + (Mp) + ngn från Alliansen bilda en regering för i mina ögon är (V) mer rökt än alla tror, Det är mer svårt komma överens kring de olika frågorna än vad det är med de övriga då man mer och mer söker mittfåran i svensk politik!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in