Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Som de flesta vet vid det här laget är opinionsundersökningarna av mycket dålig kvalitet, och det här säger inte så mycket, men vi kan nog vara säkra på att SD och S är underskattade och att MP och M är överskattade. Så skall man gissa så ser MP ut, medan L och KD klarar sig med ett nödrop. Den logiska regeringen är då (om man bortser från blocköverskridande regeringar, som alliansen helt avvisat) en alliansminoritetsregering, som kan förlita sig på hoppande minoriteter - vilket bör gå rätt bra; Åkesson har ju hittills varit rätt nöjd med att agera valboskap,och det går ju alltid att förhandla med s.
Men problemet med detta är att en sådan regering skulle kunna ha bildats idag - med nuvarande riksdagsläge. Det är alltså tveksamt om alliansen överhuvudtaget vill regera. Frågan är då varför nästan 40% vill rösta på detta block?
Jag gissar snarast att (S), (L) och (MP) är överskattade och att (SD) är underskattat. Jag vet inte om (M) egentligen. De kanske kan få ungefär 19% med lite tur om man ser till opinionen just nu.
Nu skall valrörelsen inledas och det rimliga är nog att förvänta sig att (S) och (M) sjunker då de har mest att förlora på att regeringsfrågan börjar diskuteras på allvar. Ingen av dem har egentligen ett regeringsalternativ som de vill presentera inför väljarna.
Jag antar att (SD) och (V) kommer att bli vinnarna i valet. Ett (V) på 12-14% verkar inte omöjligt. För (SD) gissar jag att det blir över 25% men vet inte hur mycket.