2014-09-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av side
Vad bör en basgarderob av skor innehålla.
Jag har läst på lite nu eftersom det inte har intresserat mig så mycket tidigare. Jag tänker då på enbart 3 skor

Vad säger ni om dessa?
Wingtip Oxford Classic - Black
Double Strap Monk - Tan
Derby with Toecap Punches - Cognac

En svart klassisk Wingtip Oxford i svart sen 2 olika bruna (olika bruna färger), en double strap monk och en derby.

Vad har du för klädstil? Förutom svart cap toe skulle skippa munken och köra en brun oxford av ngt slag. Kanske byta ut toecap derbyn mot en full brouge derby.
Citera
2014-09-09, 22:19
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Vad bör en basgarderob av skor innehålla.
Jag har läst på lite nu eftersom det inte har intresserat mig så mycket tidigare. Jag tänker då på enbart 3 skor

Vad säger ni om dessa?
Wingtip Oxford Classic - Black
Double Strap Monk - Tan
Derby with Toecap Punches - Cognac

En svart klassisk Wingtip Oxford i svart sen 2 olika bruna (olika bruna färger), en double strap monk och en derby.

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Byt ut den första till en plain cap toe oxford i svart. Double monk strap visst men tan är en ganska svår färg imo, överväg åtminstone en "mellanbrun" färg. En punched cap toe derby i cognac funkar säkert också. Själv gillar jag främst oxfords och äger inga derbys.

Håller med bleu. Att köra en svart cap toe istället för en wingtip var det första jag tänkte Sen är det som vanligt svårt att säga vad som funkar utan att veta hur du klär dig och i vilka miljöer du vistas. Jag skulle kunna tänka mig en dubbelmunk i mocka med tunn gummisula, ett väldigt gångbart alternativ till jeans och chino och går att använda i de flesta väder.

Hur derbyn ska se ut är ju en smaksak och om den ska vara mer formell eller en "fritidssko". En PTB på en rund läst med dubbel läder eller gummisula är ju en bra sko om det ska vara det senare.
Citera
2014-09-09, 22:21
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cns
vet att http://www.aussiebushhats.com.au nämnts tidigare i tråden men har någon beställt RM Williams härifrån på sistone, fått leverans och således även kan gå i god för sitsens kredibilitet?

Jag har beställt från dem, tog dock en jävla tid, ca 3 mån om jag kommer ihåg rätt. Anledningen till den långa leveranstiden var att de inte hade min storlek på lager utan fick beställa från fabriken. Så ett tips är att fråga om de har din storlek på lager, då borde det inte ta mer än någon vecka eller två. Betalade fö 2,5k inkl tull osv för ca ett år sedan.
Citera
2014-09-09, 22:32
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Håller med bleu. Att köra en svart cap toe istället för en wingtip var det första jag tänkte Sen är det som vanligt svårt att säga vad som funkar utan att veta hur du klär dig och i vilka miljöer du vistas. Jag skulle kunna tänka mig en dubbelmunk i mocka med tunn gummisula, ett väldigt gångbart alternativ till jeans och chino och går att använda i de flesta väder.

Hur derbyn ska se ut är ju en smaksak och om den ska vara mer formell eller en "fritidssko". En PTB på en rund läst med dubbel läder eller gummisula är ju en bra sko om det ska vara det senare.

Håller med, dms som en informell modell och mocka som informellt material funkar riktigt bra tsm. Inväntar själv en dms GMTO från Carmina i mörkbrun mocka som just kommer användas till jeans.

Som tidigare påtalat föredrar jag generellt oxfords framför derbys, måste dock hylla split toe derbys, en vacker dag ska jag ha ett par Dovers! I övrigt kan jag tycka att t.ex. Alden longwing är schysst men då på andra.
Citera
2014-09-09, 22:35
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Hallo expertisvänner... Min kvinna skall resa till Amsterdam då undrar jag följande:

Vet någon om denna stad erbjuder bra pris på kvalitetsskor för herrar? Om så är fallet skall jag nog be henne inhandla ett par fina shoes...

Tackar på förhand för svar...

Mig veterligen finns inget extraordinärt utbud av kvalitetsskor i Amsterdam eller för den delen "bra priser" (här är ni välkomna att upplysa mig om jag har fel)
Citera
2014-09-09, 22:36
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Hallo expertisvänner... Min kvinna skall resa till Amsterdam då undrar jag följande:

Vet någon om denna stad erbjuder bra pris på kvalitetsskor för herrar? Om så är fallet skall jag nog be henne inhandla ett par fina shoes...

Tackar på förhand för svar...

http://www.zwartjes.nl/Over-ons/home.html ?
Citera
2014-09-09, 22:40
Medlem
Denna fråga gäller skoputs...

Jag har inhandlat ett par Loake av denna modell - http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-buckingham-brogue-tan-burnished-calf.html

Nu skall jag putsa dessa skönheter så de står sig redo mot höstens väta. Mina tidigare erfarenheter är att skoputsningen ändrar färgen på bruna skor och gör dem mörkare.

Detta vill jag verkligen inte skall ske på dessa eftersom jag verkligen älskar den bruna färgnyansen som skorna håller nu innan jag putsat dem. Vad har ni för tips att ge mig i denna jobbiga situation.

Jag har följande skokrämer att välja mellan:
Saphir Renovateur
Saphir Medaille dór pate de lux neutral
Saphir Creme 1925 neutral

Vilken av dessa krämer rekommenderar att användas av er experter? Som jag har uppfattat det är kanske pate de lux krämen för mig eftersom den ger minst risk att den bruna färgen blir mörkare...

Delar ni min uppfattning avseende detta?!

Tack på förhand för återkoppling...
Citera
2014-09-09, 22:50
Medlem
Kopparstadens avatar
Neutral skokräm eller vax funkar bra men skorna kommer att behöva pigmenterad kräm då och då för att behålla samma nyans. Hitta en kräm (bäst är att ta med skon till en affär) som har samma färg och lägg på när det behövs, skon slits ju vid användning.
Citera
2014-09-09, 22:50
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Jag har inhandlat ett par Loake av denna modell - http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-buckingham-brogue-tan-burnished-calf.html

Nu skall jag putsa dessa skönheter så de står sig redo mot höstens väta. Mina tidigare erfarenheter är att skoputsningen ändrar färgen på bruna skor och gör dem mörkare.

Detta vill jag verkligen inte skall ske på dessa eftersom jag verkligen älskar den bruna färgnyansen som skorna håller nu innan jag putsat dem. Vad har ni för tips att ge mig i denna jobbiga situation.

Saphir Renovateur

Vilken av dessa krämer rekommenderar att användas av er experter? Som jag har uppfattat det är kanske pate de lux krämen för mig eftersom den ger minst risk att den bruna färgen blir mörkare...

Det är väl inte jobbigt med skovård? Nu är jag ingen expert, men jag hade kört neutral eller tan skokräm och spitshine på toecap/häl (hårdare partier) för en snyggare look.

ps.Glöm inte skoblocken.
Citera
2014-09-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Det är väl inte jobbigt med skovård? Nu är jag ingen expert, men jag hade kört neutral eller tan skokräm och spitshine på toecap/häl (hårdare partier) för en snyggare look.

ps.Glöm inte skoblocken.

Tackar för svar... Skoblocken är självklart på sin plats...

Jag tycker inte själva skovården är jobbig utan risken att skon tappar den fina färg som den har nu som ny. Alla nya skor som jag köper börjar jag med att putsa för ett bra skydd.

Men de senaste bruna skorna som jag införskaffade blev mycket mörkare efter den första putsningen och detta vill jag absolut inte riskera med dessa nya.

Därför skulle jag uppskatta tips på vilken av de krämer som jag har i min skolåda som inte ändrar färg på skon vid putsning. Annars tar jag gärna emot tips på annan kräm att köpa som uppfyller mitt önskemål.

Allt gott...
Citera
2014-09-09, 23:12
Medlem
Citat:

Saphir Renovateur

Renovateur är en rengörande produkt, pate de lux är polish/puts och creme 1925 är skokräm. De har olika syften och således rekommenderad du använda samtliga.

Ett vanligt tips är att använda en pigmenteradskokräm i en nyans ljusare färgen på dina skor för att motverka att de blir mörkare.
Citera
2014-09-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
http://www.zwartjes.nl/Over-ons/home.html ?

Den tackar vi för... Många trevliga modeller att beskåda...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in