2015-02-05, 20:46
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon

Edit: här är ett tydligt exempel på vad jag syftar på http://imgur.com/GAnOGmh
Jag tycker skon till höger är hur snygg som helst, och hade verkligen gillat den om den såg ut så efter många års brukande och lager av skokräm som gett den det utseendet. Men med vetskapen om att den, vad någon timme(?) innan, såg ut som den till vänster, så gör det att det känns så oäkta, och som jag nämnde inledningsvis så är en del av det jag gillar med kvalitetsskor det genuina och "ordentliga", inte det påklistrade/ditmålade.

Jag börjar med att säga att jag håller med ShogunAssasin. Just den bilden du här länkade till är en bild på en sko från Edward Green som målats upp från ett ljust crustläder (bilden till vänster) och blivit till EG:s färg Burgundy antique (bilden till höger). Så här gör många av de bättre tillverkarna och det ger en bättre slutprodukt än vad man ser hos CJ/Carmina/Loake och liknande. Huruvida man tycker det är "påklistrat" eller inte får man självklart själv avgöra. Jag tycker inte att EG/GG/StC etc. ser påklistrade ut.
Citera
2015-02-05, 21:53
Medlem
Mr.Kekes avatar
Shogun och Dougie + 1
Citera
2015-02-05, 22:14
Medlem
Jag kan hålla med TheLastDon om att ganska ofta när privatpersoner postar före- och efterbilder efter att de lekt med skorna så har de bara gjort sina skor fulare. Det är nog svårare att modifiera utseendet på skor på ett positivt sätt än vad folk tror. Dock så går det ju om man har kompetens nog och det är därför folk betalar dyrt för EG/GG/StC skor som nämnts.
Citera
2015-02-05, 22:20
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
Jag kan hålla med TheLastDon om att ganska ofta när privatpersoner postar före- och efterbilder efter att de lekt med skorna så har de bara gjort sina skor fulare. Det är nog svårare att modifiera utseendet på skor på ett positivt sätt än vad folk tror. Dock så går det ju om man har kompetens nog och det är därför folk betalar dyrt för EG/GG/StC skor som nämnts.
Får mig osökt att tänka på detta...
Citera
2015-02-05, 22:39
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Tar mig friheten att stycka upp din text för att enklare kunna besvara den.

Det var ju en bra idé!

Citat:
Precis som Pörr påpekar är ett mörkare tåparti ingenting som skapas med tiden av sig självt. Det är med hjälp skokrämer som denna effekt uppstår. Det blir alltså inte så av att gå i regn en gång i veckan i ett år.
Här är två par skor med patina:
http://shoes.cogimator.net/photos/77778d0e-c808-4353-b6be-dfdaec8d7492.jpg
http://shoes.cogimator.net/photos/9322a628-3660-4c67-b0ad-bdb3e47938fc.jpg

Jag skulle säga att det är gångvecken som först och främst bidrar till att en sko får patina. Det vill säga de rörliga delar som slits mest på skon. Sedan finns det inget område som "inte kan få patina", alla delar på skon utsätts för slitage och märken av användning som bidrar till patina.

Ah, där har vi då ett felsteg i mitt resonemang, det jag åsyftade med patina och tycker ser mest påklistrat ut är när man har ett tydligt mörkare tå. Trodde att detta var något som, i alla fall kunde/vanligtvis uppkom efter långt brukande av skor som får utsättas för lite mer än inomhusklimat. Även om man skapar den patina som du visade med bilderna så är ju dock principen den samma, man skapar något för att skorna ska se ut att vara brukade länge fastän de inte är det.

Citat:
Jag vågar nog säga att det inte stämmer i 99 fall av 100 och att det bara är du som tror så.
Jag vågar nog hålla med dig, och kanske till och med säga att det är så i 100 fall av 100 då jag som sagt inte tror att det är så

Citat:
En sko kommer aldrig se ut så efter många års användning och lager med skokräm om det inte är just den looken man är ute efter. Det genuina med ditt exempel är att den vittnar om att personen som bär skorna har en mycket välarbetad finish på sina skor. Alla som pysslat med liknande vet att det tar timmar att återskapa någonting liknande från scratch och att det är mycket jobb bakom, vilket kontinuerligt behövs bättras på. Det handlar alltså inte bara om att en person har viljan att investera i ett par kvalitetsskor, utan även intresset att vårda och hålla dem snygga.

Ja, jo, det är jag förvisso med på att även om utseendet till höger skulle uppnås efter ett par år så är det något man får jobba mot för att uppnå. Det jag tycker känns mer äkta är när det just arbetats upp över år av användande och då fått sitt utseende efter eventuella missfärgningar, märken och lager av puts som kommit under normal skovård snarare än, som du säger, åtskilliga timmars arbete på ett par nya skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag är rätt osäker på om "riktig" patina ö h t kan se ut skon till höger. Det känns som rätt konstigt att tån skulle av patina vara mörkare än resten av skon.

Angående riktig fejkpatina känns lite det som den där trenden i möbelbranschen om shabby chic, med avslag och liknande märken redan från början.

http://shop.textalk.se/shop/5616/art16/h4640/6364640-origpic-7affac.jpg

Som jag nämner ovan har jag möjligen misstagit mig lite om du normal riktigt patina ser ut. Anledningen till det är väl att jag på mina egna skor märkt en tendens att de ofta blir blöta i tån när det är blött ute vilket i vissa fall resulterat i mörkare skiftningar framtill. Mitt skointresse och ägande av kvalitetsskor är dock fortfarande ungt (framförallt i jämförelse med många här inne) så jag har, i brist av erfarenhet, antagit att denna typ av "missfärgningar" jag själv upplevt är något relativt vanligt.

Angående riktig fejkpatina och chabby chick är det vad jag försökter förklara att jag upplever att burnishade tår på skor också är.

Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Så du tycker att det är lite som en spraytan, fast för skor, med andra ord?
Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag börjar med att säga att jag håller med ShogunAssasin. Just den bilden du här länkade till är en bild på en sko från Edward Green som målats upp från ett ljust crustläder (bilden till vänster) och blivit till EG:s färg Burgundy antique (bilden till höger). Så här gör många av de bättre tillverkarna och det ger en bättre slutprodukt än vad man ser hos CJ/Carmina/Loake och liknande. Huruvida man tycker det är "påklistrat" eller inte får man självklart själv avgöra. Jag tycker inte att EG/GG/StC etc. ser påklistrade ut.

Okej, om just denna är målad av tillverkaren är det väl i just detta fall en annan sak (vad jag ville visa med bilden är hur en sko går att förändra med skokräm för att se mer använd ut, och jag förstår väl det fortfarande som att vi är överens om att detta utseende går att skapa med skokräm, även om just denna sko är målad). Att tillverkarna målar lädret i olika färger är inte vad jag vänder mig mot. Om tillverkaren däremot redan i fabrik målar skon i ett utseende för att skon ska se välanvänd eller just det - antik - ut, ja då tycker jag principen är den samma, oavsett om det är Loake, GG eller StC som tillverkat dem. Sen antar jag att du inte menar att produkten är bättre för att de är målade just på detta sätt?
Citera
2015-02-05, 22:41
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Får mig osökt att tänka på detta...

Ojdå. Tack för ett gott skratt denna kväll
Citera
2015-02-05, 22:59
Medlem
doughies avatar
Citat:
Okej, om just denna är målad av tillverkaren är det väl i just detta fall en annan sak (vad jag ville visa med bilden är hur en sko går att förändra med skokräm för att se mer använd ut, och jag förstår väl det fortfarande som att vi är överens om att detta utseende går att skapa med skokräm, även om just denna sko är målad). Att tillverkarna målar lädret i olika färger är inte vad jag vänder mig mot. Om tillverkaren däremot redan i fabrik målar skon i ett utseende för att skon ska se välanvänd eller just det - antik - ut, ja då tycker jag principen är den samma, oavsett om det är Loake, GG eller StC som tillverkat dem. Sen antar jag att du inte menar att produkten är bättre för att de är målade just på detta sätt?

Jag håller med dig om att skon inte från början ska se använd/gammal ut, men jag anser personligen att skon gärna får ha en viss finish redan från början (se t ex bilden du länkade på EG:s burgundy antique). Personligen gillar jag sällan färgen på t ex Corthay som från början ofta är i starka skiftande färger exempelvis grönt eller lila.

Jag anser att produkten är "bättre" (som alltid en definitionsfråga) när de har den finish man får från EG/GG/StC etc. än den finish man får från t ex Loake. Skon är enligt mig snyggare när den har den målade finishen, skorna har ofta en högre glans och det är tecken på att man har lagt ner betydligt mer jobb på skorna.
Citera
2015-02-05, 23:23
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag håller med dig om att skon inte från början ska se använd/gammal ut, men jag anser personligen att skon gärna får ha en viss finish redan från början (se t ex bilden du länkade på EG:s burgundy antique). Personligen gillar jag sällan färgen på t ex Corthay som från början ofta är i starka skiftande färger exempelvis grönt eller lila.

Jag anser att produkten är "bättre" (som alltid en definitionsfråga) när de har den finish man får från EG/GG/StC etc. än den finish man får från t ex Loake. Skon är enligt mig snyggare när den har den målade finishen, skorna har ofta en högre glans och det är tecken på att man har lagt ner betydligt mer jobb på skorna.

Då är vi nog överens, bara det att jag associerar en sko med utseendet/fägen burgundy antique som någon som ska se använt/gammalt ut, vilket jag dock verkar vara lite ensam om.

Okej, ja då är jag med dig angående "bättre", även om jag inte nödvändigtvis tror/tycker att antalet arbetstimmar nedlagda på ett par skor (eller annan produkt för den delen) per definition innebär att den är bättre än en produkt med färre arbetstimmar, men generellt sett så ja.
Citera
2015-02-05, 23:44
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Just den bilden är ju som nämnts på en sko i ofärgat crustläder och en färdig sko. Ingen sko säljs omålad (jo vissa, som man ska måla själv), det är som en bil skulle säljas med helt obehandlad plåt. Varken snyggt eller praktiskt.

Att måla skorna är inte att förstöra ursprungsprodukten, det är att förädla produkten. Sen kan ju resultatet vara olika snyggt men jag tycker en lätt burnish ger liv åt skon.
Citera
2015-02-06, 00:52
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Många kängor är i Scotch Grain pga extra tålighet. Jag har kängor av båda typerna själv. C&J Northcote är riktigt fina. C&J är även vanliga bland skomakare och skoaffärer i Sverige, så du får möjlighet att testa dem innan du köper. Northcote är på läst 348 vilken är en rätt smal läst, så jag tycker du ska försöka pröva dem.

Tack för tipsen! Ska åka och testa dessa.

Hade ingen aning om det där med Grain att det var tåligare, jag gillar det inte riktigt men har inte kollat in alla i verkligheten.
Citera
2015-02-06, 09:29
Medlem
kebabsvarvs avatar
Patina är någonting man får med tiden.
Citera
2015-02-06, 11:22
Medlem
brutefishs avatar
är lite halvt om halvt sugen på ett par spectators.
men jag vet inte om det är ett så genomtänkt köp, då de i mitt tycke är en lite svår sko att matcha med kläder, den kräver ju verkligen sitt element för att passa in.

vad är mest gångbart, en brun/tan eller svart?

gillade dock denna, mest för att jag är förtjust i tan och samtidigt att skosnörena är vita.
http://www.modameska.info/cadmin/upload/image/blog/2010/06/24/001.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in