Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
Tar mig friheten att stycka upp din text för att enklare kunna besvara den.
Det var ju en bra idé!
Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
Precis som Pörr påpekar är ett mörkare tåparti ingenting som skapas med tiden av sig självt. Det är med hjälp skokrämer som denna effekt uppstår. Det blir alltså inte så av att gå i regn en gång i veckan i ett år.
Här är två par skor med
patina:
http://shoes.cogimator.net/photos/77778d0e-c808-4353-b6be-dfdaec8d7492.jpg
http://shoes.cogimator.net/photos/9322a628-3660-4c67-b0ad-bdb3e47938fc.jpg
Jag skulle säga att det är gångvecken som först och främst bidrar till att en sko får patina. Det vill säga de rörliga delar som slits mest på skon. Sedan finns det inget område som "inte kan få patina", alla delar på skon utsätts för slitage och märken av användning som bidrar till patina.
Ah, där har vi då ett felsteg i mitt resonemang, det jag åsyftade med patina och tycker ser mest påklistrat ut är när man har ett tydligt mörkare tå. Trodde att detta var något som, i alla fall kunde/vanligtvis uppkom efter långt brukande av skor som får utsättas för lite mer än inomhusklimat. Även om man skapar den patina som du visade med bilderna så är ju dock principen den samma, man skapar något för att skorna ska se ut att vara brukade länge fastän de inte är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
Jag vågar nog säga att det inte stämmer i 99 fall av 100 och att det bara är du som tror så.
Jag vågar nog hålla med dig, och kanske till och med säga att det är så i 100 fall av 100 då jag som sagt
inte tror att det är så
Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
En sko kommer aldrig se ut så efter många års användning och lager med skokräm om det inte är just den looken man är ute efter. Det genuina med ditt exempel är att den vittnar om att personen som bär skorna har en mycket välarbetad finish på sina skor. Alla som pysslat med liknande vet att det tar timmar att återskapa någonting liknande från scratch och att det är mycket jobb bakom, vilket kontinuerligt behövs bättras på. Det handlar alltså inte bara om att en person har viljan att investera i ett par kvalitetsskor, utan även intresset att vårda och hålla dem snygga.
Ja, jo, det är jag förvisso med på att även om utseendet till höger skulle uppnås efter ett par år så är det något man får jobba mot för att uppnå. Det jag tycker känns mer äkta är när det just arbetats upp över år av användande och då fått sitt utseende efter eventuella missfärgningar, märken och lager av puts som kommit under normal skovård snarare än, som du säger, åtskilliga timmars arbete på ett par nya skor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Jag är rätt osäker på om "riktig" patina ö h t kan se ut skon till höger. Det känns som rätt konstigt att tån skulle av patina vara mörkare än resten av skon.
Angående riktig fejkpatina känns lite det som den där trenden i möbelbranschen om shabby chic, med avslag och liknande märken redan från början.
http://shop.textalk.se/shop/5616/art16/h4640/6364640-origpic-7affac.jpg 
Som jag nämner ovan har jag möjligen misstagit mig lite om du normal riktigt patina ser ut. Anledningen till det är väl att jag på mina egna skor märkt en tendens att de ofta blir blöta i tån när det är blött ute vilket i vissa fall resulterat i mörkare skiftningar framtill. Mitt skointresse och ägande av kvalitetsskor är dock fortfarande ungt (framförallt i jämförelse med många här inne) så jag har, i brist av erfarenhet, antagit att denna typ av "missfärgningar" jag själv upplevt är något relativt vanligt.
Angående riktig fejkpatina och chabby chick är det vad jag försökter förklara att jag upplever att burnishade tår på skor också är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vingummi
Så du tycker att det är lite som en spraytan, fast för skor, med andra ord?

Precis!
Citat:
Ursprungligen postat av
doughie
Jag börjar med att säga att jag håller med ShogunAssasin. Just den bilden du här länkade till är en bild på en sko från Edward Green som målats upp från ett ljust crustläder (bilden till vänster) och blivit till EG:s färg Burgundy antique (bilden till höger). Så här gör många av de bättre tillverkarna och det ger en bättre slutprodukt än vad man ser hos CJ/Carmina/Loake och liknande. Huruvida man tycker det är "påklistrat" eller inte får man självklart själv avgöra. Jag tycker inte att EG/GG/StC etc. ser påklistrade ut.
Okej, om just denna är målad av tillverkaren är det väl i just detta fall en annan sak (vad jag ville visa med bilden är hur en sko går att förändra med skokräm för att se mer använd ut, och jag förstår väl det fortfarande som att vi är överens om att detta utseende går att skapa med skokräm, även om just denna sko är målad). Att tillverkarna målar lädret i olika färger är inte vad jag vänder mig mot. Om tillverkaren däremot redan i fabrik målar skon i ett utseende för att skon ska se välanvänd eller just det - antik - ut, ja då tycker jag principen är den samma, oavsett om det är Loake, GG eller StC som tillverkat dem. Sen antar jag att du inte menar att produkten är bättre för att de är målade just på detta sätt?