2014-09-08, 23:52
  #36877
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Är det matematik 5000 Kurs 1c som gäller eller kan man lika gärna sitta på http://www.matteboken.se/ och nöta gammal matematik?
Ja, kombinerat med kompletta guiden till högskoleprovet.
Citera
2014-09-08, 23:57
  #36878
Medlem
Har bara läst matte A på gymnasiet och det var ett tag sedan. Är hyffsad på språk, fick 5/9 på Inskrivningsprovet när jag mönstrade. Vad har jag för chanser om jag skulle göra provet nu utan att plugga inför det?
Är inte bra på matte..
Citera
2014-09-09, 00:02
  #36879
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinarmelad
Har bara läst matte A på gymnasiet och det var ett tag sedan. Är hyffsad på språk, fick 5/9 på Inskrivningsprovet när jag mönstrade. Vad har jag för chanser om jag skulle göra provet nu utan att plugga inför det?
Är inte bra på matte..
Maximalt 0,65. Jag tror inte att du skriver högre än 0,2 på den kvantitativa delen om du endast läst matematik A på gymnasiet för "ett tag sedan" och utöver det påstår att du inte är bra på matematik. Jag har ingen aning om vad inskrivningsprovet är för någonting, men jag tror inte du skulle få särskilt mycket över medel (om du nu ens får över medel). Maximalt 1,1 + 0,2 = 0,65. 0,3 är inte heller någon omöjlighet: 0,0 + 0,6.

Fast våra antaganden är ganska meningslösa. Du kanske är jättebra på den verbala delen, och inte lika dålig på matematiken som du tror att du är. Varför inte plugga? Vill du inte skriva ett bra resultat?
Citera
2014-09-09, 09:43
  #36880
Medlem
http://www.provtips.com/_tidigare_hogskoleprov/20121027_106766_provpass4k12b.pdf

uppgift 34 t ex. det står att man ska kolla vilka som har "ökat"
räknade med både ökat något och ökat mycket. Fick ändå fel svar
har jag räknat fel eller hur gör man där?
Citera
2014-09-09, 10:21
  #36881
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavin
http://www.provtips.com/_tidigare_hogskoleprov/20121027_106766_provpass4k12b.pdf

uppgift 34 t ex. det står att man ska kolla vilka som har "ökat"
räknade med både ökat något och ökat mycket. Fick ändå fel svar
har jag räknat fel eller hur gör man där?

Antalet procentenheter* kvinnor som ökat = 4 + 18 = 22
Antalet procentenheter män som ökat = 2 + 11 = 13

22 - 13 = 9

Svar: C

Kan det måhända vara så att du räknat på parenteserna som är för år 2002? (De frågar nämligen efter år 2003).
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2014-09-09 kl. 10:28. Anledning: *
Citera
2014-09-09, 15:26
  #36882
Medlem
Gilgamesh.s avatar
Hur gör ni på LÄS. Läser ni första frågan och sen letar rätt på svaret på denna och sen går vidare på nästa fråga. Eller läser ni alla frågorna och sedan läser hela texten och svarar allteftersom??

Tycker att det blir svårt att komma ihåg alla frågorna(på 4-frågors uppgifter) när man läser igenom hela texten.
Citera
2014-09-09, 16:24
  #36883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilgamesh.
Hur gör ni på LÄS. Läser ni första frågan och sen letar rätt på svaret på denna och sen går vidare på nästa fråga. Eller läser ni alla frågorna och sedan läser hela texten och svarar allteftersom??

Tycker att det blir svårt att komma ihåg alla frågorna(på 4-frågors uppgifter) när man läser igenom hela texten.

Läs är något som är väldigt personligt enligt min erfarenhet. Personligen så har jag börjat läsa texterna långsamt och grundligt och sen besvara frågorna, självklart inom tidsramen. Om det sen är någon fråga jag inte kan besvara direkt så minns jag var jag läste det de frågar efter och skummar snabbt igenom det stycket. Detta har fungerat bäst för mig.

Mitt tips är att du skriver ut gamla läs prov och provar olika taktiker för att hitta en taktik som passar dig bra.
Citera
2014-09-09, 18:27
  #36884
Medlem
Solidaritet92s avatar
Tips på svensk skönlitteratur inför HP?
Citera
2014-09-09, 20:55
  #36885
Medlem
Tänkte öva på ord genom att läsa på kvällarna och använda ordprov.se när jag har tid över på tex jobbet.
Någon som har en bra bok att rekommendera och när man gör proven på ordprov, vilka inställningar ska man ha på? Ta bort alla gamla prov eller inte?
Citera
2014-09-09, 22:30
  #36886
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Läs är något som är väldigt personligt enligt min erfarenhet. Personligen så har jag börjat läsa texterna långsamt och grundligt och sen besvara frågorna, självklart inom tidsramen. Om det sen är någon fråga jag inte kan besvara direkt så minns jag var jag läste det de frågar efter och skummar snabbt igenom det stycket. Detta har fungerat bäst för mig.

Mitt tips är att du skriver ut gamla läs prov och provar olika taktiker för att hitta en taktik som passar dig bra.

Hinner du verkligen läsa det 2 gånger? Eloge i sådana fall. Tycker att LÄS är det svåraste att hålla sig till tiden på och då läser jag enligt Words per minute-tester 90% snabbare än genomsnittet.
Citera
2014-09-09, 23:00
  #36887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Hinner du verkligen läsa det 2 gånger? Eloge i sådana fall. Tycker att LÄS är det svåraste att hålla sig till tiden på och då läser jag enligt Words per minute-tester 90% snabbare än genomsnittet.

Alltså jag läser självfallet inte om hela texten utan jag läser om stycket där svaret torde finnas, om jag behöver. Värt att tillägga är att jag endast använt denna taktiken hemma när jag övat, dock på korrekt utsatt tid osv. Sen tillhör jag inte heller eliten som snittar 20/20 på LÄS utan jag skulle uppskatta mitt genomsnitt till att vara runt 17/20. Jag har i vanliga fall hög läshastighet men jag känner att somliga texter som inte tilltalar mig alls löses bättre genom att jag lugnt och sansat bygger upp en förståelse.

Nu läser jag självklart inte tillgjort och extremt långsamt utan snarare noggrant, men det antar jag att du förstår.
Citera
2014-09-10, 12:00
  #36888
Medlem
Häj!

Tänkte försöka mig på att skriva högskoleprovet nu i höst och tänkte kika in här för att kanske få lite rekommendationer om hur jag pluggar på bästa sätt.

Lite bakgrund: Har skrivit provet förut, sista terminen på gymnasiet tror jag det var, fick då 1.2. Hade inte pluggat något innan. Nu går jag i funderingar att söka någon utbildning till i vår och eftersom mitt gamla resultat passerat bäst före datum samt att jag skulle vilja försöka få en högre poäng. Så vänder jag mig hit för råd & tips. Kan också nämna att jag gjorde vårens prov igår (alla delar utom ELF). Och efter ha gjort alla delar så har jag kommit fram till att det är på XYZ, KVA och NOG jag behöver lägga ner tid till att bli bättre på och i mån av tid även försöka träna lite ord. På resterande delar hade jag cirka ett eller två fel per del så det känns överflödigt att plugga dessa delar förutom kanske att testa några fler gamla prov.

Tänkte leta igenom tråden efter gamla tips och tricks men kom gärna med förslag hur jag ska lägga upp pluggandet efter givna förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in