2014-09-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Många HP uppgifter är uppbyggda på samma sätt.
Nja beror ju på vad man menar med många men visst de finns ju klassiker såsom: medelvärdet av a+b+c= 9, medelvärdet av a+b+d=12 och sedan någon kvantitativ jämförelse däremellan eller ex: 0<x<1, y<0 och sedan några ekvationer och man ska bedöma vilken som är störst, men de upplever jag hör inte till majoriteten. Återigen, alla uppgifter liknar varandra från prov till prov, men oftast inte tillräckligt mycket så att man förstår framtida prov betydligt bättre om man gått igenom 6 gamla kvant istället för 2
Citera
2014-09-07, 22:56
Medlem
Vad är det högsta ni har höjt er från ett prov till ett annat?
Citera
2014-09-07, 23:11
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Det är precis detta jag menar: När man rättat en uppgift man gjort fel på så har man lärt sig just den uppgiften, men sedan nästa gång kommer en helt annan uppgift. Vad har man egentligen då för nytta av att rätta gamla tal, som inte kommer igen?

Trams. Du övar ditt matematiska tänkande för varje tal du löser oavsett ifall du aldrig mer kommer lösa exakt det talet. För att ta en jämförelse. En erfaren pianospelare skulle snabbare lära sig spela en ny melodi än en oerfaren. Även om ingen av dem spelat just den melodin förr.
Citera
2014-09-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Trams. Du övar ditt matematiska tänkande för varje tal du löser oavsett ifall du aldrig mer kommer lösa exakt det talet. För att ta en jämförelse. En erfaren pianospelare skulle snabbare lära sig spela en ny melodi än en oerfaren. Även om ingen av dem spelat just den melodin förr.
Du har en poäng, men frågan är ju då hur många kvant ungefär den medelmåttiga individen behöver gå igenom samt förstå för att sedan kunna märka en förbättring till nästa gång, om det rör sig om 4-5 st eller om 20 (så många finns det ju inte ens enligt det nya upplägget)
Citera
2014-09-08, 09:58
Medlem
Citat:
Såg att jag utryckte mig otydligt det var precis det jag fetmarkerade jag menade, men återigen, oftast så hjälper inte detta då samma eller relativt närliggande uppgifter inte kommer igen
Det är ju just precis vad de gör! Dra olikfärgade kulor ur urnor, "placeringsfrågor", vanliga förstagradsekvationer etc är ju standard på varje prov.

Angående ordkunskap tror jag dock du har rätt, men samtliga andra provdelar är sådana där metodik är väldigt viktigt.
Citera
2014-09-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattire
Det är ju just precis vad de gör! Dra olikfärgade kulor ur urnor, "placeringsfrågor", vanliga förstagradsekvationer etc är ju standard på varje prov.

Angående ordkunskap tror jag dock du har rätt, men samtliga andra provdelar är sådana där metodik är väldigt viktigt.
Det stämmer absolut, men sedan har vi de där 2-5 uppgifterna som är unika från prov till prov. Alltså som sagt, när man lärt sig de där standard frågorna exempelvis de du nämnde, DÅ menar jag att mer träning på de där unika uppgifterna inte ger så mycket.
Citera
2014-09-08, 13:43
Medlem
Citat:
Såg att jag utryckte mig otydligt det var precis det jag fetmarkerade jag menade, men återigen, oftast så hjälper inte detta då samma eller relativt närliggande uppgifter inte kommer igen

Man skall också söka tillvägagångsätt som man kan nyttja för att lösa uppgifter man inte kan. Vilka verktyg som är bra resp. dåliga.
Citera
2014-09-08, 17:47
Medlem
Någon som orkar svara på uppgift 11? (LÄS)
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/facitprovfragorochnormeringhosten2013.5.575a959a14 1925e81d156a.html

Min egna tankegång samt svaret:
Citera
2014-09-08, 18:13
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Någon som orkar svara på uppgift 11? (LÄS)
http://www.studera.nu/hogskoleprovet/fpn/facitprovfragorochnormeringhosten2013.5.575a959a14 1925e81d156a.html

Min egna tankegång samt svaret:

Att oklarheter framhävs (synonym: understryka) går ju inte eftersom vid en rundgång så kommer återigen samma mönster följas. Om den följer samma mönster så kvarstår originalproblemet som beskrivs i sista meningen stycke 5.
Citat:
Genom att konsekvent beskriva hanen som den mer aktiva, aggressiva parten riskerar man att missa att ställa frågor om vilka negativa följder könskonflikterna får för hanarna.
.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-09-08 kl. 18:15.
Citera
2014-09-08, 19:24
Medlem
Är det matematik 5000 Kurs 1c som gäller eller kan man lika gärna sitta på http://www.matteboken.se/ och nöta gammal matematik?
Citera
2014-09-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Att oklarheter framhävs (synonym: understryka) går ju inte eftersom vid en rundgång så kommer återigen samma mönster följas. Om den följer samma mönster så kvarstår originalproblemet som beskrivs i sista meningen stycke 5. .

Tack!

Har en KVA fråga som jag inte riktigt hänger med i svängarna på.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass4matematiskproblemlosningxyz20140405.5.3c8 8950e1450435e903f7.html

(Fråga 19. provpass 4)

Personligen så vet jag inte hur denna bör lösas men rent instinktivt så tänkte jag att frågan var en fälla då arean av en triangel delas med 2 och att därmed arean av en fyrhörning skulle vara större, men där hade jag tydligen fel.

Om jag har förstått det rätt är båda figurerna lika stora.

Undrar också om det finns något speciellt ställe där man kan öva på kva liknande uppgifter. Har läst om bl.a Khanacademy men är inte så insatt i hur man navigerar genom de olika delarna som khan består av. Kva delen är nämligen i nuläget min avsevärt sämsta del på den kvantitativa delen.
Citera
2014-09-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatkvadrat
Tack!

Har en KVA fråga som jag inte riktigt hänger med i svängarna på.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/provfragorvaren2014/provpass4matematiskproblemlosningxyz20140405.5.3c8 8950e1450435e903f7.html

(Fråga 19. provpass 4)

Personligen så vet jag inte hur denna bör lösas men rent instinktivt så tänkte jag att frågan var en fälla då arean av en triangel delas med 2 och att därmed arean av en fyrhörning skulle vara större, men där hade jag tydligen fel.

Om jag har förstått det rätt är båda figurerna lika stora.

Undrar också om det finns något speciellt ställe där man kan öva på kva liknande uppgifter. Har läst om bl.a Khanacademy men är inte så insatt i hur man navigerar genom de olika delarna som khan består av. Kva delen är nämligen i nuläget min avsevärt sämsta del på den kvantitativa delen.

Titta på triangel ABG och triangel BCE (tänk på att hela figuren är en kvadrat).

EC = FB
AB = BC

då måste även AF = BF.

ABG och BCE är därmed kongruenta och i båda tar vi bort arean av BFG => Fyrhörningen är lika stor som triangeln, svaret är C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in