Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Om inkommande samtal från annan teliaabonnent inte registreras - varför finns det då i signaleringslistan noterat att ett inkommande samtal gått till röstbrevlådan kl 23.53 den 4 maj? Detta måste vara styvpappan som ringt - det stämmer med de uppgifter han lämnade till polisen i deras anmälan (FUP s. 3). Styvpappan har också ett teliaabonnemang.
Sen undrar jag också om det är förväntat/vanligt att ett inkommande samtal medför problem i upplänken (som du formulerar saken) som i sin tur orsakar ett handover från 3G till 2G.
Jag saknar fortfarande en trovärdig vederläggning av att nedkopplingen 3g-2g INTE kan vara resultatet av att mobilen hanterats på något av de vis jag gett förslag på.
Slutligen: Är vi verkligen säkra på att uppgiften att basstationsuppkopplingar INTE loggas på mottagaren vid trafik mellan två nummer hos samma abonnent? Checka signaleringslistan för VB på sid 871. Det står ingenting om att den innehåller något annat än en analys av hennes nummer. Men vad ser vi? Jo - uppkopplingar har gjorts på alla de SMS som Berg har skickat från sin teliatelefon!
Jag har varit inne tidigare på att polisens uppgifter här är felaktiga och att man i själva verket får ut en fullständig loggning även av abonnentintern trafik. Jag undrar om jag inte har rätt här. Då kan vi utesluta att någon utomstående enhet är inblandad i telefonens kontakter med nätet kl 20.32 och 20.38
FUP 919;
Micael Bergs telefonnummer tillhör operatören TeliaSonera.
På operatörens samtalslistor redovisas det sökta numrets (Bergs nummer)
basstationsuppkopplingar om numret gjort en utgående kommunikation -
det vill säga ringt ett samtal eller skickat ett sms.
Basstationsuppkopplingar på det sökta numret redovisas även om ett telefonnummer
tillhörande en annan operatör än TeliaSonera ringt ett samtal eller skickat ett sms.
Om ett annat telefonnummer tillhörande TeliaSonera däremot ringt ett samtal eller
skickat ett sms till det sökta numret, redovisas inte det sökta numrets
basstationsuppkopplingar på samtalslistan.
Detta innebär exempelvis att Bergs basstationsuppkopplingar inte visas då han fick
ett sms eller samtal från Vatchareeyas telefonnummer. Antalet basstationsuppkopplingar
kan därför vara något begränsade vilket är viktigt att ha i åtanke när analyserna läses.
Det kan även vara bra att veta att det är en mobiltelefon som kopplar upp mot en basstation och inte ett telefonnummer (sim-kort).
Under hela den period för vilken samtalslistan inhämtas användes Bergs telefonnummer 5271 i en mobiltelefon av märket Sony Ericsson, modell U10i Aino.