Citat:
Vad jag kan förstå känner du ingenting om Boden och folket där. Boden var tidigare en garnisionsstad med många regementen där, men efter försvarsavvecklingen drabbades Boden av en avflyttning därigenom. Sedan har det kommit till Boden asylinvandrare ca 1700 personer från olika muslimländer.Blir ingen välkomms parad direkt.
Skyddad identitet och omedelbar flytt på hemlig ort. Så slipper folk i boden vara rädda i alla fall. Även fast något säger mig att KJ är för korkad, och vill stanna kvar i boden. Och fortsätta köra på som vanligt, som att inget har hänt. Trist för KJ, för folk i boden glömmer inte bort det där i första taget.
Skyddad identitet och omedelbar flytt på hemlig ort. Så slipper folk i boden vara rädda i alla fall. Även fast något säger mig att KJ är för korkad, och vill stanna kvar i boden. Och fortsätta köra på som vanligt, som att inget har hänt. Trist för KJ, för folk i boden glömmer inte bort det där i första taget.Boden är en liten stad med ca 17000 invånare och en genuin befolkning, man kan inte säga alla känner alla men många känner många.
Vad gäller KJ många vet vem det är och är helt övertygade att han har aldrig mördat VB, han har heller inget kriminellt förflutet, finns inte heller i brottsregistret.
Att han skulle behöva flytta till hemlig ort med skyddad identitet och att folk skulle vara rädda för honom, det kan du glömma.
När en sådan här stor händelse inträffade i Boden, det är självklart att det finns pusselbitar , som gör att det finns personer som vet mer än många andra vad som verkligen var orsaken till VB:s mord och vilka kunde misstänkas ha utfört det.
Du kan inte jämföra Bodens befolkning med exempelvis Stockholms, eller andra större städer, i Stockholm kan de ha bott grannar i många år och aldrig pratat med varann. Det finns mycket människor i de större städerna men människorna är isolerade och vet ingenting om varann.
Men nu är det på det viset att all misstanke mot någon annan person än KJ som gärningsman, ses som obekväm, som mycket tydligt framgått.