2014-09-22, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Blir ingen välkomms parad direkt. Skyddad identitet och omedelbar flytt på hemlig ort. Så slipper folk i boden vara rädda i alla fall. Även fast något säger mig att KJ är för korkad, och vill stanna kvar i boden. Och fortsätta köra på som vanligt, som att inget har hänt. Trist för KJ, för folk i boden glömmer inte bort det där i första taget.
Vad jag kan förstå känner du ingenting om Boden och folket där. Boden var tidigare en garnisionsstad med många regementen där, men efter försvarsavvecklingen drabbades Boden av en avflyttning därigenom. Sedan har det kommit till Boden asylinvandrare ca 1700 personer från olika muslimländer.
Boden är en liten stad med ca 17000 invånare och en genuin befolkning, man kan inte säga alla känner alla men många känner många.
Vad gäller KJ många vet vem det är och är helt övertygade att han har aldrig mördat VB, han har heller inget kriminellt förflutet, finns inte heller i brottsregistret.
Att han skulle behöva flytta till hemlig ort med skyddad identitet och att folk skulle vara rädda för honom, det kan du glömma.
När en sådan här stor händelse inträffade i Boden, det är självklart att det finns pusselbitar , som gör att det finns personer som vet mer än många andra vad som verkligen var orsaken till VB:s mord och vilka kunde misstänkas ha utfört det.
Du kan inte jämföra Bodens befolkning med exempelvis Stockholms, eller andra större städer, i Stockholm kan de ha bott grannar i många år och aldrig pratat med varann. Det finns mycket människor i de större städerna men människorna är isolerade och vet ingenting om varann.
Men nu är det på det viset att all misstanke mot någon annan person än KJ som gärningsman, ses som obekväm, som mycket tydligt framgått.
Citera
2014-09-22, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Varför skulle KJ begära nåd om han är oskyldig. Det vore ju att erkänna dråpet. Är det inte bättre att begära resning? Eftersom du sitter inne med vattentäta bevis på KJ:s oskuld är det din plikt att ta kontakt med TO och på det sättet hjälpa en oskyldig KJ att få resning. Allt annat vore brist på civilkurage. Har du inte dåligt samvete att se en oskyldig sitta inne och inte hjälpa honom?
Om det hade varit möjligt för resning hade TO begärt det, jag undersökte själv om resning när det var aktuellt och kom fram till att KJ kunde inte få resning.
KJ kan själv söka om resning, men då får han bekosta den själv om han inte får rättshjälp.
Som jag ser det här fallet är det meningslöst för honom söka resning, det kommer att bli avslag.
Jag kan inte se något fel i att begära nåd, KJ har aldrig erkänt något dråp och anser sig själv därmed som oskyldig.
Jag har svårt att se någon annan möjlighet att få ned strafftiden, att få någon upprättelse genom resning, det tror jag inte på.
Citera
2014-09-22, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Kan du utesluta att samma skåpbil med badkar du anser är inblandad i mordet på VB inte också var inblandad i mordet på L Chen?
Mordet på L Chen var inget styckmord, hon mördades sannolikt genom strypning.
Mordet på VB var ett styckmord och det säkraste sättet att utföra ett sådant mord är i ett badkar det är alla experter överens om. Jag anser mordet på VB är utfört i ett badkar, men det finns mycket lätta plastbadkar i olika storlekar, sedan var det har varit placerat där styckningen blivit utförd saknar betydelse. Men en styckning i ett badkar lämnar inga spår på marken, i en lämplig bil, eller lokal. Att sedan förinta ett badkar är mycket lätt att göra, men blod och andra kroppsvätskor som kommit i marken eller på golvet i en lokal är inte det lättaste att få bort. Sedan är blod mycket tunnflytande och lämnar spår efter sig som är nästan omöjligt att få bort.
Det här med badkaret läggs fram som någon ironi, men kom med den ironin när brottsplatsen hittas då kan man säga inget badkar har använts.
Tror du själv någon brottsplats kommer att hittas ? Jag tror i varje fall inte på det.
Mordet på VB var ett välplanerat mord, naturligtvis såg de till att ingen brottsplats skulle kunna hittas, som är en mycket viktig sak för att kunna lösa ett mord.
Att lägga ut en plast för att skydda vid styckning är en mycket dålig lösning, mycket lätt att blodet söker sig ut från plastskynket och sedan är det kört.
Det var ett styckmord för några år sedan i mellan Sverige och den mördaren hade sannolikt lagt ut plast på golvet, men sannolikt hade blod runnit från plasten på golvet och när polisen plockade upp golvet hittades bevis i träet.
Jag anser jag är helt rätt ute med plastbadkaret vid styckmordet av VB, det kan också ha varit placerat någonstans men där har styckningen skett anser jag.
Senast redigerad av Lagro 2014-09-22 kl. 04:09.
Citera
2014-09-22, 05:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag ser inte varför bloggaren skulle hålla det inne. Och det kan tänkas att bloggaren håller inne det sensationella.

Det skulle isåfall redan satt igång en rullning av resningsansökan. Det enda sensationella som skulle kunnat hända är att händerna kom fram. Det lär nog inte ske är jag rädd.
Citera
2014-09-22, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om det hade varit möjligt för resning hade TO begärt det, jag undersökte själv om resning när det var aktuellt och kom fram till att KJ kunde inte få resning.
KJ kan själv söka om resning, men då får han bekosta den själv om han inte får rättshjälp.
Som jag ser det här fallet är det meningslöst för honom söka resning, det kommer att bli avslag.
Jag kan inte se något fel i att begära nåd, KJ har aldrig erkänt något dråp och anser sig själv därmed som oskyldig.
Jag har svårt att se någon annan möjlighet att få ned strafftiden, att få någon upprättelse genom resning, det tror jag inte på.
Kan vi tolka det som så att de tre punkter som du angett inte är några bevis på att KJ är oskyldig. Om de vore 100% bevis på hans oskuld skulle en naturligtvis en resning frikänna KJ omedelbart. Jag kan inte tänka mig att någon behöver sitta inne i Sverige för dråp om det med 100% säkerhet kan bevisas att hen är oskyldig. Jag tolkar det så att det bara är din åsikt att de tre punkterna bevisar KJ:s oskuld men att så inte är fallet i verkligheten. KJ behöver inte ha begått dråpet i bostaden, om det nu var VB som sågs på Lejonbacken kan KJ ha kört efter och plockat upp henne och vi vet inte med säkerhet när benen faktiskt har placerats i Gula Huset. Inget av de tre punkterna utesluter med säkerhet KJ som gärningsman.
Citera
2014-09-22, 08:25
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Nu har du lyckligtvis inget att säga till om saken. Bloggen för fram nya fakta i en icke sinande ström. Det finns redan två skäl för resning. Jämför resningsansökan mot mannen som dömdes för mordet på Marina i Spekeröd. Där fanns också resningsgrundande skäl, tillsammans med många fakta och indicier som var för sig inte var skäl för resning, men sammantaget bedömdes alltihop tillräckliga.

Nya fakta i en sinande ström säger du, vilka då fråqar jag?
Det finns två skäl för resning fortsätter du. Vilka är det undrar jag.

Och stämmer detta så utgår jag ifrån att en ansökan lämnats in.
Citera
2014-09-22, 08:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nya fakta i en sinande ström säger du, vilka då fråqar jag?
Det finns två skäl för resning fortsätter du. Vilka är det undrar jag.

Och stämmer detta så utgår jag ifrån att en ansökan lämnats in.
Här nämner jag ett skäl (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten), och andra skälet är det felaktiga fotomontaget. Jag utgår inte från att en ansökan har lämnats in.
Citera
2014-09-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan vi tolka det som så att de tre punkter som du angett inte är några bevis på att KJ är oskyldig. Om de vore 100% bevis på hans oskuld skulle en naturligtvis en resning frikänna KJ omedelbart. Jag kan inte tänka mig att någon behöver sitta inne i Sverige för dråp om det med 100% säkerhet kan bevisas att hen är oskyldig. Jag tolkar det så att det bara är din åsikt att de tre punkterna bevisar KJ:s oskuld men att så inte är fallet i verkligheten. KJ behöver inte ha begått dråpet i bostaden, om det nu var VB som sågs på Lejonbacken kan KJ ha kört efter och plockat upp henne och vi vet inte med säkerhet när benen faktiskt har placerats i Gula Huset. Inget av de tre punkterna utesluter med säkerhet KJ som gärningsman.
Du skall inte tro att en person får automatisk resning även om han är oskyldig, då känner du inte mycket till om resning. Om det exempelvis skulle ha tillkommit nya vittnesmål som gör att fallet kan omvärderas kan han få resning.
KJ kan själv söka resning, men sedan är frågan om de beviljar den. Exempelvis Billy Butt blev dömd till 4 års fängelse för våldtäkt och ansåg sig oskyldig och har sökt resning ett 10 tal gånger men fått avslag på alla.
Om du skall få en uppfattning om KJ är skyldig eller inte skall du se till vad det fanns för bevis mot honom som gjorde att han blev dömd.
Sedan skall du kolla upp vad fanns i verkligheten för material mot honom och då måste du kunna förundersökningen för att få en uppfattning om det.
De tre punkterna jag tagit upp visar att KJ är oskyldig, om han hade varit skyldig hade ingen av de tre punkterna funnits. Det är en mycket enkel logik och mycket säker också.
Citera
2014-09-22, 08:47
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Här nämner jag ett skäl (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten), och andra skälet är det felaktiga fotomontaget. Jag utgår inte från att en ansökan har lämnats in.

Varför vänta om man har grejer som i ett nafs kan få ut en oskyldigt dömd pojk? Är man sadistiskt lagd?

Stackars KJ's föräldrar som mår skit som det är, som såklart inte vill tro att deras son gjort detta och som nu ska få förhoppningar om att sonen kommer visas oskyldig och en resningsansökan kommer gå igenom. Pendla mellan hopp och förtvivlan måste vara fruktansvärt.

Och stackars VB's anhöriga som förutom förlusten även måste leva med att det sitter en anonym bloggare och ältar om hur fel denna dom är.

Hur går snacket i Boden om skuldfrågan?
Citera
2014-09-22, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Du skall inte tro att en person får automatisk resning även om han är oskyldig, då känner du inte mycket till om resning. Om det exempelvis skulle ha tillkommit nya vittnesmål som gör att fallet kan omvärderas kan han få resning.
KJ kan själv söka resning, men sedan är frågan om de beviljar den. Exempelvis Billy Butt blev dömd till 4 års fängelse för våldtäkt och ansåg sig oskyldig och har sökt resning ett 10 tal gånger men fått avslag på alla.
Om du skall få en uppfattning om KJ är skyldig eller inte skall du se till vad det fanns för bevis mot honom som gjorde att han blev dömd.
Sedan skall du kolla upp vad fanns i verkligheten för material mot honom och då måste du kunna förundersökningen för att få en uppfattning om det.
De tre punkterna jag tagit upp visar att KJ är oskyldig, om han hade varit skyldig hade ingen av de tre punkterna funnits. Det är en mycket enkel logik och mycket säker också.
Det är ju intressant att man med mycket enkel och säker logik kan bevisa att KJ är oskyldig. Synd att TR och HR och många med mig här i tråden inte begriper enkel och säker logik.
Senast redigerad av Vierstein 2014-09-22 kl. 09:06.
Citera
2014-09-22, 09:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför vänta om man har grejer som i ett nafs kan få ut en oskyldigt dömd pojk? Är man sadistiskt lagd?

Stackars KJ's föräldrar som mår skit som det är, som såklart inte vill tro att deras son gjort detta och som nu ska få förhoppningar om att sonen kommer visas oskyldig och en resningsansökan kommer gå igenom. Pendla mellan hopp och förtvivlan måste vara fruktansvärt.

Och stackars VB's anhöriga som förutom förlusten även måste leva med att det sitter en anonym bloggare och ältar om hur fel denna dom är.

Som jag skrev, jag bedömer att materialet inte räcker till resning. Vad bloggaren gör för bedömning vet jag inte, det är möjligt att en jurist redan sitter och filar på ansökan.
Citera
2014-09-22, 09:23
Medlem
Citat:

Snacket i Boden har lagt sig rätt mycket. De flesta jag pratat med tror nog att han är skyldig. Men det bör tilläggas att de flesta även tror att någon mer är inblandad. Att han inte var kapabel att genomföra det själv. Inte på det sättet.

Det alla är överens om är också att det är väldigt frustrerande att så mycket är oklart. Att vi fortfarande inte har en aning om vad som hände och varför. Massor av frågor utan svar.

Många tycker också att alternativa gärningsmän inte har utretts tillräckligt grundligt och noga.

Många är missnöjda med utredningen och den polisiära insatsen.

Det är fortfarande ett öppet sår. Det centrala är nog att vi fortfarande saknar ett avslut trots att en man är dömd och att det borde kännas avslutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in