2014-09-08, 23:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nonsensargument försåvitt du inte menar att det finns ett absolut kvalitetskrav på förundersökningar i allmänhet att INGA sakfel får förekomma. I annat fall måste vi för att kunna ställa ett rimligt krav bland annat jämföra med hur andra utredningar ser ut. Naturligtvis kan en viss mängd fel vara dåligt även om utredningen är "bäst" i ett jämförelsematerial. Men för att komma fram till vad som är ett rimligt antal fel måste vi ha kunskap om hur en utredning bedrivs och vad som krävs för att verkligen inte göra ett enda fel. Eftersom du inte visat tillstymmelse till sådan kunskap så blir dina påståenden poänglösa. Ännu löjligare blir det förstås när du säger att det är "stora fel". Stora relativt vadå? Det är ju inte ens så att allt du påstår är fel är konstaterade fel. Vad gäller fotomontaget så har du läst ett inlägg från en källa som INTE är objektiv och som påstår att fotomontaget borde ha gjorts på ett annat vis. Det utgör inget självklart bevis för att det föreslagna montaget i bloggen representerar verkligheten bättre.

Vi kan nog vara överens om att en nära anhörigs lämnande av alibi aldrig är den mest trovärdiga av uppgifter. Men det är en viss skillnad på att använda alibit för att avföra en person från utredningen som inte har några spår som pekar mot honom och på att använda det för att försöka fria en person som är åtalad och har ett flertal spår som pekar mot honom. Det säger något om din enögdhet att du inte ens försöker se det perspektivet.

För övrigt är ditt resonemang i frågan betydelselöst, då hovrätten inte har gjort någon explicit prövning av JJ:s trovärdighet. De konstaterar bara att luckor kvarstår även i beaktande av KJ:s och pappans uppgifter. Du skjuter alltså från höften mot ett mål som inte ens existerar

Dessutom gäller ju inte "alibit" själva mordet, utan utplacering av kroppsdelar som det under alla förhållanden är ytterst osäkert när de ägt rum. Men vi kan enkelt konstatera att det lugnt har räckt med en lucka på 1-2 timmar för att köra fram bilen mot gula huset - hämta benen på FP2 och bära ner dem till huset och lägga/kasta in dem där.

Kanske ska man också ta mer seriöst på ett alibi som lämnas samma vecka och gäller ett tillfälle än ett alibi som gäller en hel helg och lämnas mer än ett halvår senare av en pappa som påstår sig ha exakta minnen av allting som är av betydelse för att kunna ge sonen alibi.
Det är inte nonsensargument att andra utredningar inte rör det här målet. Bloggen visar på konstaterade fel. Fotoargumentet bevisar bloggen tydligt med sina egna bilder. Påstår du att fläcken som visas på mattan utanför den utskurna biten är blod får du ta den diskussionen med SKL.

Varför nämner HR MB:s alibi, tror du? Jag tror att det beror på att advokat Olsson pekar ut honom som tänkbar GM. MB var inte åtalad, så det fanns ingen annan anledning att nämna honom. Har du gjort en tidsstudie och hittat den här luckan på 1-2 timmar? Fanns det spår på benen att de hade legat på FP2 utomhus någon längre tid?

Alibit är värdelöst, eftersom paret har helt divergerande uppgifter om vad de sysslade med den kvällen. Jag påstår inte att uppgifterna ska vara identiska, men någon samstämmighet ska finnas, annars fanns det ingen anledning för polisen att fråga. Men det fick aldrig HR veta.
Citera
2014-09-08, 23:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Varför "tyvärr"?
det är väl inget att beklaga?
Att du intar en skeptisk hållning inför tanken på en plantering i fallet ifråga visar ju på
att du besitter sunt förnuft och har verklighetsförankringen intakt till skillnad från
somliga andra aktörer.

"Tyvärr" betyder i sammanhanget att zero73´s och mina åsikter om blodets uppkomst faller isär där. Övriga scenarion som i viss mån stöds av faktaunderlag är jag beredd att diskutera.
Citera
2014-09-08, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag nämnde det redan i mitten av juni, se nedan.

Finns inget som tyder på att brist på 3G täckning skulle ha något att göra med en nedgång till 2G. Kom ihåg att jag skrev att KJs bostad täcks in av minst tre st 3G-master. Artilleribat V, Slipvägen SV, Verkstadsvägen SV och rimligtvis även Sveafältet SO men eventuellt även någon mer kan vara aktuell. Det är extremt bra. Finns heller inget stöd i samtalslistorna som styrker eventuella problem med täckningen som tappade samtal med påföljande återuppringning. Personligen har jag inte heller stött på det fenomenet någon endaste gång när jag varit i området och har tidigare postat en del referensvärden från mätningar.

Att en del tomtenissar här i tråden minsann noterat att de sporadiskt tappar 3G-täckningen hemma vid köksbordet tror jag tom du inser med lite eftertanke, är totalt irrelevant i sammanhanget. Täckningsförhållanden på en specifik plats, är unik för just den platsen och därför kan man inte jämföra förhållandet man har "hemma vid köksbordet" med platsen i fråga.

Att telefonen ska kastats in i KJs frys håller jag som väldigt långsökt. Det förutsätter nästan att lägenheten skulle vara brottsplatsen vilket inget tyder på idagsläget.

Jag ska ge dig cred för att jag svängt i teorin att VB gått igenom "grubban". Det om inte annat är väl Flashbacks styrka. Argumenterar man sakligt utan personliga påhopp så leder det ämnet framåt. Sakta men säkert.

Om inkommande samtal från annan teliaabonnent inte registreras - varför finns det då i signaleringslistan noterat att ett inkommande samtal gått till röstbrevlådan kl 23.53 den 4 maj? Detta måste vara styvpappan som ringt - det stämmer med de uppgifter han lämnade till polisen i deras anmälan (FUP s. 3). Styvpappan har också ett teliaabonnemang.

Sen undrar jag också om det är förväntat/vanligt att ett inkommande samtal medför problem i upplänken (som du formulerar saken) som i sin tur orsakar ett handover från 3G till 2G.

Jag saknar fortfarande en trovärdig vederläggning av att nedkopplingen 3g-2g INTE kan vara resultatet av att mobilen hanterats på något av de vis jag gett förslag på.

Slutligen: Är vi verkligen säkra på att uppgiften att basstationsuppkopplingar INTE loggas på mottagaren vid trafik mellan två nummer hos samma abonnent? Checka signaleringslistan för VB på sid 871. Det står ingenting om att den innehåller något annat än en analys av hennes nummer. Men vad ser vi? Jo - uppkopplingar har gjorts på alla de SMS som Berg har skickat från sin teliatelefon!

Jag har varit inne tidigare på att polisens uppgifter här är felaktiga och att man i själva verket får ut en fullständig loggning även av abonnentintern trafik. Jag undrar om jag inte har rätt här. Då kan vi utesluta att någon utomstående enhet är inblandad i telefonens kontakter med nätet kl 20.32 och 20.38
Citera
2014-09-09, 00:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte nonsensargument att andra utredningar inte rör det här målet. Bloggen visar på konstaterade fel. Fotoargumentet bevisar bloggen tydligt med sina egna bilder. Påstår du att fläcken som visas på mattan utanför den utskurna biten är blod får du ta den diskussionen med SKL.

Varför nämner HR MB:s alibi, tror du? Jag tror att det beror på att advokat Olsson pekar ut honom som tänkbar GM. MB var inte åtalad, så det fanns ingen annan anledning att nämna honom. Har du gjort en tidsstudie och hittat den här luckan på 1-2 timmar? Fanns det spår på benen att de hade legat på FP2 utomhus någon längre tid?

Alibit är värdelöst, eftersom paret har helt divergerande uppgifter om vad de sysslade med den kvällen. Jag påstår inte att uppgifterna ska vara identiska, men någon samstämmighet ska finnas, annars fanns det ingen anledning för polisen att fråga. Men det fick aldrig HR veta.

Grejen är att jag är helt säker på att du skulle ha suttit och kallat ett perfekt synkat alibi för "misstänkt" också.

Ett avsaknat alibi är för övrigt inget bevis i en brottsutredning.

Vad som konstituerar en vederhäftig/rimlig kritik av en utredning är uppenbart ett ämne som är meningslöst att diskutera mer med dig.
Citera
2014-09-09, 00:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är fruktansvärt pinsamt att hävda att en plantering har skett, vilket är väldigt sällsynt i mordfall, utan att kunna påvisa någonting som visar att någon har haft motiv och möjlighet att utföra en plantering.

Att inte ens visa skribenter begriper att när man utfört ett mord vill man dölja det så mycket man kan, inte skapa uppmärksamhet kring kropp eller gärningen.

Hade normal personer som MB mördat VB hade hon förmodligen inte varit funnen ännu, det ligger I mördarens intresse att inte uppmärksamma mordet.

Vad är motivet till att KJ skulle få skulden för mordet?

Men du har väl ingen statistik på lyckade planteringar. Då måste ju planteringen ha avslöjats.
Citera
2014-09-09, 00:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Grejen är att jag är helt säker på att du skulle ha suttit och kallat ett perfekt synkat alibi för "misstänkt" också.
Varför envisas bergianerna att tala om för mig vad jag tycker och tänker? Klarar jag inte av att tala om det själv?
Citat:
Ett avsaknat alibi är för övrigt inget bevis i en brottsutredning.
Det är inte svar på frågan varför MB:s alibi nämns i HR:s dom. Dessutom, om två personer ger varandra ömsesidigt alibi, och det inte stämmer överens, då är det bevis för att alibit är falskt.
Citat:
Vad som konstituerar en vederhäftig/rimlig kritik av en utredning är uppenbart ett ämne som är meningslöst att diskutera mer med dig.
Här har vi ett nonsensargument som heter duga.
Citera
2014-09-09, 00:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om inkommande samtal från annan teliaabonnent inte registreras - varför finns det då i signaleringslistan noterat att ett inkommande samtal gått till röstbrevlådan kl 23.53 den 4 maj? Detta måste vara styvpappan som ringt - det stämmer med de uppgifter han lämnade till polisen i deras anmälan (FUP s. 3). Styvpappan har också ett teliaabonnemang.

Sen undrar jag också om det är förväntat/vanligt att ett inkommande samtal medför problem i upplänken (som du formulerar saken) som i sin tur orsakar ett handover från 3G till 2G.

Jag saknar fortfarande en trovärdig vederläggning av att nedkopplingen 3g-2g INTE kan vara resultatet av att mobilen hanterats på något av de vis jag gett förslag på.

Slutligen: Är vi verkligen säkra på att uppgiften att basstationsuppkopplingar INTE loggas på mottagaren vid trafik mellan två nummer hos samma abonnent? Checka signaleringslistan för VB på sid 871. Det står ingenting om att den innehåller något annat än en analys av hennes nummer. Men vad ser vi? Jo - uppkopplingar har gjorts på alla de SMS som Berg har skickat från sin teliatelefon!

Jag har varit inne tidigare på att polisens uppgifter här är felaktiga och att man i själva verket får ut en fullständig loggning även av abonnentintern trafik. Jag undrar om jag inte har rätt här. Då kan vi utesluta att någon utomstående enhet är inblandad i telefonens kontakter med nätet kl 20.32 och 20.38

I ett första förhör med pappan fm den 8 maj (fup s. 955): "föräldrarna försökte första gången kontakta dottern på natten, söndag ca kl 02.00 och då var det bara mobilsvar."

Stämmer ovanstående har annan abonnent försökt ringa kl 23.53
Citera
2014-09-09, 00:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I ett första förhör med pappan fm den 8 maj (fup s. 955): "föräldrarna försökte första gången kontakta dottern på natten, söndag ca kl 02.00 och då var det bara mobilsvar."

Stämmer ovanstående har annan abonnent försökt ringa kl 23.53
Kl 23:53:04 kom det ett samtal till VB. Det vidarekopplades till talsvar, och kom från ett nummer registrerat på VB:s styvfar.
Citera
2014-09-09, 01:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:

FUP s440
Citat:
Signaleringslista
Signaler i mobiltelefonnätet loggas i teleoperatörernas växlar och kan begäras ut i så kallade signaleringslistor. I samtalslistor framgår uppkopplade samtal det vill säga teletrafik från en A-part till en B-part. I signaleringslistor loggas även annan information som till exempel när en mobiltelefon byter basstation, byter nät mellan 2G/3G/4G el.ler om man stänger av eller sätter på en mobiltelefon. Om en mobiltelefon är på men inte brukas görs även en automatisk uppdatering ca var fjärde timma. l signaleringslistan framgår i vissa fall även vilken basstation som mobiltelefonen kopplar upp på vid dessa tillfällen.

På sidan 871 står endast en lista på VBs basstationsuppkopplingar, inte samtalslista. Det är inte samma sak.

Citat:
Nedan listas Bangsuans basstationsuppkopplingar 130504-130508. Dessa baseras på operatören TeliaSoneras signaleringslista på telefonnummer [46761472255]. På nästa sida visas var dessa basstationer är lokaliserade geografiskt.
Senast redigerad av zero73 2014-09-09 kl. 01:21.
Citera
2014-09-09, 03:35
Medlem
yoloitss avatar
Bloggen om Vatchareeya innehåller noll info om Uno... Inte filmen, ingenting... Kan undra varför man inte tagit upp hans styva nos ännu... Han är trots allt en liten rackare som satt dit KJ genom att markera två ggr i bagaget... Är det så att just Uno är svår att skriva om då man vet att han markerade sanningen....?

... Förresten, när blir resningen av...?
Senast redigerad av yoloits 2014-09-09 kl. 03:47.
Citera
2014-09-09, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Bloggen om Vatchareeya innehåller noll info om Uno... Inte filmen, ingenting... Kan undra varför man inte tagit upp hans styva nos ännu... Han är trots allt en liten rackare som satt dit KJ genom att markera två ggr i bagaget... Är det så att just Uno är svår att skriva om då man vet att han markerade sanningen....?

... Förresten, när blir resningen av...?

Källa på att Uno markerade sanningen.
Citera
2014-09-09, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits

... Förresten, när blir resningen av...? :lol:

Nja, det kommer säkert. En grundlig logg över Unos arbeten skulle vara väldig intressant att läsa. Uno var helt "nyutexaminerad". Efter att varit valp och sedemera "vuxen" får han nu "arbeta". En unghund med nästan noll erfarenhet. Och på videon visas tydliga valpfasoner.

Föraren har problem med lydnad. Han påpekar också för alla att det är han, bara han som ser när Uno markerar.

Det största "felet" är ju att hundföraren påpekar i en intervju att Uno alltid letar upp källan till spåret, vilket han inte gör i KJs bil. Han letar inte upp blodet eller annan källa, utan lägger sig helt sonika ned bara. Och då säger föraren "Jo vi har en markering"
Hunden skrapar däremot på den kartongbit som polisen lagt dit i efterhand. Han skrapar så mycket så föraren får dra bort Uno med våld.
Frågan är om det var källan till lukten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in