2014-09-07, 20:35
Medlem
En kort fråga som jag inte hittar till 100% på hemsidan och inte orkar vänta två veckor för att få svar på...

Pluggar just nu utbytestermin i Norge(NHH) och får det vanliga studiebidraget. Funderade nu på om det är möjligt att söka extra bidrag för sitt boende? Har aldrig tagit bostadsbidrag tidigare så har ingen koll på hur det fungerar.
2014-09-07, 20:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Går det att öka säkerheten på sitt Avanza konto? Ett användarnamn och lösenord är egentligen inte så hög säkerhet tycker jag. Kan man fixa så man bara kan logga in med BankID t.ex.?
Ja:
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
I dagsläget har du möjlighet att använda dig av två inloggningssätt; antingen via användarnamn och lösenord eller BankID. Om du använder dig av användarnamn och lösenord kan du höja säkerheten genom att göra ditt lösenord långt och komplicerat, men önskar du att helt stänga av funktionen med att logga in med inloggningsuppgifter så kan du skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Då kan du endast logga in med BankID och kan t.ex. inte använda våra appar.
2014-09-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Om jag vore dig skulle jag bestämma koncentrationen genom att kolla på två faktorer:

* Landets(/regionens samlade) BNP.

(* Market cap över BNP förhållandet.)

Var kan jag hitta information om total market cap för t.ex OMXS30 och Nikkei? Jag hittar bara listor för enskilda företag på OMX Baltic...
2014-09-07, 23:20
Medlem
hej!

söker och får man pengar (bidrag) terminsvis?

t.ex. om jag inte klarar en tenta (säg 7,5 poäng) kan csn då stoppa utbetalningar för resten av terminen?
2014-09-07, 23:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Om det har gått mer än 1 år sedan du fick pengar av CSN behöver du anmäla kontot igen.

Det skadar dig dock inte att anmäla kontot oavsett.
2.5 år sen för mig. Fick in pengar automatiskt i fredags.
2014-09-08, 00:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Helt grön inom aktiehandel. Jag har Avanza. Bara som exempel, säg att jag vill köpa 100 XX aktier och säljkursen är 100 kr f n. Men om jag vill köpa de för 90 kr, kommer köpet först ske när de når 90 kr eller gå igenom vid börsens stängning vid slutgiltig lägsta kurs? Eller jag måste köpa direkt för den aktuella säljkursen. Konstig fråga kanske, I know shit...
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-09-08 kl. 00:33.
2014-09-08, 00:33
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Helt grön inom aktiehandel. Jag har Avanza. Bara om exempel, säg att jag vill köpa 100 XX aktier och säljkursen är 100 kr f n. Men om jag vill köpa de för 90 kr, kommer köpet först ske när de når 90 kr eller gå igenom vid börsens stängning vid slutgiltig lägsta kurs? Eller jag måste köpa direkt för den aktuella säljkursen. Konstig fråga kanske, I know shit...
Så vitt jag vet ligger snarare ordern kvar, finns en motsvarande funktion som säljer vid X som du anger. Sedan vet du förmodligen redan att ett 100-90 hopp kan vara rätt mycket.
2014-09-08, 00:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Så vitt jag vet ligger snarare ordern kvar, finns en motsvarande funktion som säljer vid X som du anger. Sedan vet du förmodligen redan att ett 100-90 hopp kan vara rätt mycket.
OK. Vad är vanligast? Att man köper vid aktuell kurs eller hur mycket vågar man sänka priset?
2014-09-08, 00:41
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
OK. Vad är vanligast? Att man köper vid aktuell kurs eller hur mycket vågar man sänka priset?
Jag vill tillägga att jag är nybörjare först så att du kan döma mitt svar efter det. Jag tror att det finns de som "planerar" och de som hugger vid bra pris. Jag köper vid bra pris. Du kan sänka hur mycket du vill, men se till att det lönar sig, räkna först.
2014-09-08, 02:42
Medlem
Vanilla-Ices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Var kan jag hitta information om total market cap för t.ex OMXS30 och Nikkei? Jag hittar bara listor för enskilda företag på OMX Baltic...
Lägg ihop market cap:en för företagen i indexet. Här hittar du TMC för länder.
2014-09-08, 07:04
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Helt grön inom aktiehandel. Jag har Avanza. Bara som exempel, säg att jag vill köpa 100 XX aktier och säljkursen är 100 kr f n. Men om jag vill köpa de för 90 kr, kommer köpet först ske när de når 90 kr eller gå igenom vid börsens stängning vid slutgiltig lägsta kurs? Eller jag måste köpa direkt för den aktuella säljkursen. Konstig fråga kanske, I know shit...
Om du lägger en köporder på 90 så går köpet igenom först när dels kursen når 90, dels att du ligger tillräckligt långt fram i kön på 90-nivån så din order fylls innan aktierna till salu på 90 tar slut. Når kursen inte 90 innan stängning så tas din order bort om du inte angett annat när du la ordern.
2014-09-08, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanilla-Ice
Lägg ihop market cap:en för företagen i indexet. Här hittar du TMC för länder.

Tack. Det verkar inte finnas nyare data än från 2012? Det ger väl en inte helt rättvis bild av dagens läge?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in