2014-01-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Nu kommer vi ju inte åt prislistan men är det inte mångdubbelt dyrare att ringa in och lägga ordrar? Dessutom borde ni väl vara helt nerringda nu?

Där var det ju din ISP som inte fungerade det får man räkna med. Att en börsmäklare som hanterar riktiga pengar är mycket allvarligare. Skulle Avanza gå i konkurs skulle staten täcka upp, det skulle de inte med varken pokersidan eller din ISP

Samma pris.

Andra har mer probs.
(FB) Skämtar Nordea?? Internetbanken nere (/mod)
Citera
2014-01-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Katastrof att sidan är nere. Är det en nettsida som inte får ligga nere så är det en bank/börsmäklares. det här får bara inte hända, speciellt inte nu när börsen är volatil...

@AvanzaBank: Vad har ni för skyldigheter och garantier gentemot era kunder vid sådana här tillfällen? erbjuder ni ersättning för de stackars småsparare som nu tappar pengar för att de inte klarar att komma in på nettsidan och sälja av? Vad har ni för ansvar här?
Hur är det exempelvis om sidan ligger nere flera dagar? Och ett gigantiskt ras sker på stockholmsbörsen? Kan ni täcka förluster i 5 eller 6-siffrig skala p.g.a sidan legat nere? Det här är sådant som folk måste få veta.

Med långsiktigt bra innehav så gör nog Avanza dig en tjänst genom att ha siten offline. Annars hade du paniksålt och gjort bort dig .
Citera
2014-01-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3
Kan man få ersättning för dagens katastrof?
De allmänna villkoren lär reglera frågan.
Citera
2014-01-27, 09:33
Medlem
Dille24s avatar
Nu lyckades jag komma in..
Citera
2014-01-27, 10:20
Medlem
kato85s avatar
"Webbtjänsten är tyvärr inte tillgänglig

Vi beklagar detta och ber dig försöka igen lite senare."

haha ja herregud. Tur man är likvid.
Citera
2014-01-27, 10:22
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Vi upplever just nu tekniska störningar på vår vanliga hemsida. Prova med att ladda om sidan på nytt, och rensa cookies för att se om det hjälper. Vi beklagar de problem som det medför. Vi är medvetna om problemen och arbetar med att lösa dem så snabbt som möjligt. För orderläggning ring in till oss på 08-562 250 00 och tryck knappval 1 för att tala med en mäklare.

/Dan , Avanza Bank

Vad menar ni med tekniska störningar? DDOS? Eller enklare störningar typ fel på kabel eller serverapplikation?
Det faktum att man kommer in ibland och ibland inte verkar ju bero på en onormal överbelastning på servern som den inte klarar av att hantera, varför man får nej från servern, så det tyder ju på DDOS.
Citera
2014-01-27, 10:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prisonsex
Med långsiktigt bra innehav så gör nog Avanza dig en tjänst genom att ha siten offline. Annars hade du paniksålt och gjort bort dig .

Nej jag är likvid, frågan gällde i allmänhet. Jag hade tänkt korta marknaden men låter det vara för idag då bankens server verkar osäker. Jag resonerar på samma sätt som när jag spelar en datorspel online, är servern skit med 999 i ping så håller jag inte till där.

(ber om ursäkt för trippelpost!)
Citera
2014-01-27, 10:28
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
haha ja herregud. Tur man är likvid.

Vad menar du med tur att du är likvid? Varje krona som inte arbetar är en förlorad krona

Citat:
Vad menar ni med tekniska störningar? DDOS? Eller enklare störningar typ fel på kabel eller serverapplikation?
Det faktum att man kommer in ibland och ibland inte verkar ju bero på en onormal överbelastning på servern som den inte klarar av att hantera, varför man får nej från servern, så det tyder ju på DDOS.

Är det någon attack eller är det pga att många insett att det går åt skogen och vill sälja sina aktier?

Antar att det är betydligt mer trafik idag än det brukar vara, så är kanske servrarna bara överbelastade?
Citera
2014-01-27, 10:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Vi vet ännu inte vad som orsakar dagens problem. Vår IT-avdelning felsöker för att hitta orsaken samt försöka förhindra att problemet uppstår igen. Om ni har tillgång till appar eller traderprogram ska dessa fungera. Som tidigare nämnt kan ni lägga order via våra mäklare på 08-562 250 00 och knappval 1. Det verkar även fungera för vissa att lägga order direkt på sajten under fliken "Köp & Sälj". Vi återkommer när vi har mer information.

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-01-27 kl. 10:32.
Citera
2014-01-27, 10:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vad menar du med tur att du är likvid? Varje krona som inte arbetar är en förlorad krona

Sant det! Du har helt rätt i det, det är bara ett ord jag använder för att få mig själv att känna mig i hamn, vilket man såklart aldrig är!

Citat:
Är det någon attack eller är det pga att många insett att det går åt skogen och vill sälja sina aktier?

Antar att det är betydligt mer trafik idag än det brukar vara, så är kanske servrarna bara överbelastade?

Det är mycket möjligt, OM det bara är alla kunder som säljer samtidigt så är det högst beklagligt och dåligt av Avanza att som bank inte kunna garantera en större tillströmning av kunder samtidigt genom att köpa in bättre servrar = kostnadsbesparing.
Det är lite som med ett webbhotell som har över 500.000 kunder men bara 200.000 IP-adresser som är dynamiska då alla IP-adresser inte används samtidigt, en rent kostnadseffektiv åtgärd.
Citera
2014-01-27, 11:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Ah okej så som jag ser det nu kan jag skriva in ett helt omöjligt lösenord på 32 bokstäver med alla möjliga kombinationer, och använda mig utav BankID. Eller så kan jag skriva fel lösenord 5 gånger och få inloggningen med användarnamn spärrad och fortfarande kunna logga in med BankID?

Det sistnämnda låter ju ganska precis som det jag vill göra, men som Celeno är inne på så borde det inte gå att lösa med en ruta man kan kryssa i? Typ som automatiskt låser ens konto för inloggning med namn/lösenord utan man skriver fel lösenord 5 ggr?

Dock är jag glad att det finns en lösning

I dagsläget har du möjlighet att använda dig av två inloggningssätt; antingen via användarnamn och lösenord eller BankID. Om du använder dig av användarnamn och lösenord kan du höja säkerheten genom att göra ditt lösenord långt och komplicerat, men önskar du att helt stänga av funktionen med att logga in med inloggningsuppgifter så kan du skriva in ditt lösenord fel fem gånger i rad. Då kan du endast logga in med BankID och kan t.ex. inte använda våra appar.

Jag tar som nämnt vidare det förslaget för framtida utvärderingar angående inloggningssättet. I nuläget kan vi endast erbjuda spärrning av inloggningsuppgifterna för att det endast ska gå att logga in med BankID.

Citat:
Ursprungligen postat av Paul-Kemp
Hela veckan har jag fått meddelandet:
"Pga tekniska problem går det just nu inte att skapa en portföljrapport. Vi håller på att åtgärda detta problem."

Tekniska problem kan uppstå, det förstår jag. Men att ni inte lyckats åtgärda detta på fem arbetsdagar tycker jag är mindre bra service.

Jag förstår hur du menar, givetvis vill vi lösa problemen så fort som möjligt för er. Just problemet med portföljrapporterna beror på hårdvaruproblem där ett antal komponenter gick sönder. Vi inledde därför arbetet med att försöka ersätta dessa, vilket tyvärr har tagit längre tid än beräknat. Vi har personal som fortfarande arbetar på detta och försöker säkerställa att det inte ska kunna hända igen.

Citat:
Katastrof att sidan är nere. Är det en nettsida som inte får ligga nere så är det en bank/börsmäklares. det här får bara inte hända, speciellt inte nu när börsen är volatil...

@AvanzaBank: Vad har ni för skyldigheter och garantier gentemot era kunder vid sådana här tillfällen? erbjuder ni ersättning för de stackars småsparare som nu tappar pengar för att de inte klarar att komma in på nettsidan och sälja av? Vad har ni för ansvar här?
Hur är det exempelvis om sidan ligger nere flera dagar? Och ett gigantiskt ras sker på stockholmsbörsen? Kan ni täcka förluster i 5 eller 6-siffrig skala p.g.a sidan legat nere? Det här är sådant som folk måste få veta.

Det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga, vi tittar alltid på de specifika fall som uppkommer där eventuell ersättning kan vara aktuellt. I våra allmänna villkor för handels- och depå-/kontoavtal punkt 20 redogörs för vad som gäller vid fel och störningar.

Citat:
Ursprungligen postat av MrNic3
Kan man få ersättning för dagens katastrof?

Hänvisar till svaret ovan. Vi bedömer alla fall individuellt så kontakta oss gärna om du anser att du har rätt till ersättning enligt villkoren. Det viktigaste är att man snarast möjligt stänger eventuell öppen position om det var det som var menat att göra vid uppkomsten av problemen med sajten. Detta är en förutsättning för att eventuell ersättning ska kunna bli aktuellt.

Citat:
Nu kommer vi ju inte åt prislistan men är det inte mångdubbelt dyrare att ringa in och lägga ordrar? Dessutom borde ni väl vara helt nerringda nu?

Vid tekniska problem är det inte dyrare att lägga en order via våra mäklare då vanligt internetcourtage gäller. Det stämmer att många ringer till oss men våra mäklare har en egen telefonlinje och påverkas därför inte av övriga ärenden.

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-01-27 kl. 12:05.
Citera
2014-01-27, 17:29
Medlem
Fyfan Avanza,

Idag fick jag nog, nytt konto tecknat hos Nordnet. Skall föra över allt som går, resten, tex kapitalförsäkringen säljer jag av. Jag har varit på väg flera gånger men idag var det sista droppen och jag fick äntligen tummen ur.

Det är ju tragiskt att er skitsajt krashar bara minuter efter börsen öppnar. Särskilt idag när det är volatilt så det sjunger om det och man gärna vill hänga med i svängarna. Tack och lov förlorade jag bara några tiondelar idag i mina OMX Certifikat , inte ens värt att reklamera då det aldrig någonsin har varit erat fel innan när man har förlorat pengar pga er inkompetens så varför idag?

Jag är väl att anse som en småsparare i det stora sammahanget men jag har ändå ca 850 000 sek i de olika depåerna med nya instättningar varje månad, blandat i aktier, fonder och olika hävstångsprodukter men nu får ni inte ett öre mer i courtage från mig (det blir några sek per år)
Ni kan säga vad ni vill, men sen er nya, fina, fancy uppgradering har det bara gått nedåt. Ungefär som när DI rullade ut sin börsnack uppdatering på röda mattan (Total katastrof där också men de hade i alla fall vet att gå tillbaks)

Och nej, jag kunde inte ringa era mäklare och nej, jag har inte tillgång till några appar utan det är internettjänsten jag behöver men som ni inte klarar av att leverera.

Hoppas att fler "röstar med fötterna" och gör sig av med er omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in