2014-09-06, 12:09
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Hej där.

Jag kom in som reserv på ett tekniskt basår och börjar på måndag, en vecka efter alla andra alltså. Det var tydligen pang på rödbetan med grupparbeten i matematik och tre föreläsningar i kemi första veckan och inte så mycket lära känna varandra-lekar.

Hur mycket bör jag oroa mig? Tror ni det är svårt att komma ikapp snabbt med hemstudier? Främst kemin som jag funderar på då.
Oroa dig för vad? Dåliga betyg? Det finns ingenting att oroa sig för om du bara lägger ner i snitt 5-6 timmar per dag av ditt liv på skolan.
2014-09-06, 18:04
Medlem
beastlyys avatar
https://www.avanza.se/avanzabank/kampanjer/cf/2014/addvise/index.html

Något att ha?
2014-09-06, 18:04
Medlem
Boblovebudss avatar
Jag fixade så att studiebidraget kom över på mitt Nordea konto när jag gick på gymnasiet, nu när jag började på högskola kommer det komma över till samma konto eller måste jag fixa det igen.
2014-09-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Jag fixade så att studiebidraget kom över på mitt Nordea konto när jag gick på gymnasiet, nu när jag började på högskola kommer det komma över till samma konto eller måste jag fixa det igen.

Om det har gått mer än 1 år sedan du fick pengar av CSN behöver du anmäla kontot igen.

Det skadar dig dock inte att anmäla kontot oavsett.
2014-09-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Om det har gått mer än 1 år sedan du fick pengar av CSN behöver du anmäla kontot igen.

Det skadar dig dock inte att anmäla kontot oavsett.

Har det ändrats nyligen? Jag tog ett studieuppehåll 2007 och fick alltså mitt sista CSN i juni och nytt i augusti i året därpå och det gick alldeles utmärkt utan att anmäla konto.
2014-09-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfukkingloser
Har det ändrats nyligen? Jag tog ett studieuppehåll 2007 och fick alltså mitt sista CSN i juni och nytt i augusti i året därpå och det gick alldeles utmärkt utan att anmäla konto.

Ingen aning, det är information jag hittade på CSNs sida senast uppdaterad 19 augusti 2014.
2014-09-06, 23:43
Medlem
Vet någon hur det fungerar med betyg och omtentamen?

Dvs, om vi säger att jag får F i tentamen, men sedan gör omtentamen och får till exempel B, kommer mitt betyg då vara B? Eller kommer det högst vara ''godkänd''?
2014-09-07, 11:43
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenShin
Vet någon hur det fungerar med betyg och omtentamen?

Dvs, om vi säger att jag får F i tentamen, men sedan gör omtentamen och får till exempel B, kommer mitt betyg då vara B? Eller kommer det högst vara ''godkänd''?
Det kommer vara B. Då man oftast inte får tenta upp betygen på basår/bastermin har jag sett fall då man helt enkelt lämnat in blankt så att man inte riskerar att få ett E och få ett lågt snitt.
2014-09-07, 15:11
Medlem
Hej

Jag behöver läsa upp 1,5 hp för att få CSN igen, och det gärna snabbt. Vad jag förstått motsvarar det ung en veckas studier. Någon som har tips på någon snabb kurs jag kan ta eller något annat tillvägagångssätt för att få studiemedel igen?

Tackar för svar
2014-09-07, 18:04
Medlem
Vad menas egentligen med:

"Goda studieresultat från basåret/basterminen beaktas vid antagningen till utbildning vid LTH."

Sedan finns det väl ingen specifik antagningsgrupp om man har läst basår/bastermin på LTH, så vad menar de egentligen?

http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-TZBTS
2014-09-07, 20:00
Medlem
Hur gick det för dig TS
2014-09-07, 20:29
Medlem
Traveller2007s avatar
Går det att öka säkerheten på sitt Avanza konto? Ett användarnamn och lösenord är egentligen inte så hög säkerhet tycker jag. Kan man fixa så man bara kan logga in med BankID t.ex.?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in