Citat:
Ursprungligen postat av
CVNVInson
När byggdes egentligen berget som Måsen låg i?
Anledningen till min fråga är följande uppgift:
I somras fick jag höra uppgifter av en äldre fd FV-officer att den civila ledningen under en period skulle haft sin upphållsplats i "Måsen-berget". Uppgiftslämnaren hade bl a arbetat i berget och det var då en "officiell hemlighet" att CL skulle inhysas i detta berg.
Frågan är om detta kan stämma rent praktiskt. Om jag spekulerar, kan det varit så här?
Före mitten 50-talet hade inte CL någon fortifierad krigsuppehållsplats. Vid behov skulle man flytta från Stockholm till lämpligt herresäte på landsbygden och bl a använda Per-Albin bussen som kommunikationsanläggning.
Från mitten av 50-talet ökade dock oron för angrepp med atomvapen från Sovjetunionen dramatiskt. Utredning och projektering av RB60 startade.
Tidigast 1958, eller kanske ett par år senare, stod RB60 klar.
Vi har alltså ett glapp på några år mellan tiden för stor oro för atomkrig och färdig RB60.
Man beslöt därför kring 1955-56 att det stora "Måsen-berget", som höll på att färdigställas, även skulle fungera som en provisorisk RB tills RB60 var klar.
Berget låg inom rätt FO, vilket förenklade vid byte till RB60. Det var av tillräcklig storlek. Det låg på lämpligt avstånd från försvarsledningen i Trestabsberget i söder.
Efter att RB60 var klart blev berget RB60 B-anläggning.