Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Mitt bidrag till tråden var just att mynta begreppet RB60. Egentligen RB60civ för den civila anläggning som skulle rymma riksledningen. Detta för att särskilja från de militära anläggningarna. RB60 för att inflyttningen gjordes ca 1960, detta för att skilja från det som andra tråden senare kallade RB80.
Beteckningen RB60 kan leda fantasin fel eftersom det låter som ett enda bergrum. Det var inte min avsikt att låsa diskussionen till att det bara fanns ett (1 st) bergrum som utgjorde RB60. I fredstid arbetar regeringen i en rad byggnader i centrala Stockholm, bortsett från atombombshotet hade det gått utmärkt att göra så också här.
I videon nämns "kungabunkern" som ska säljas senare. Jag tror uppgiften är nys, man har inte gjort offentligt var kungen skulle vistas.
Och visst är det utmärkta namn på anläggningarna att använda här i tråden, bättre än att sitta och skriva ut de verkliga namnen. De berättar även ungefär när anläggningen togs i drift.
Det dock många verkar tro är att namnet även berättar den exakta funktionen för anläggningen och att det bara finns 1 specifik anläggning mellan 60-80 talet och att den sedan ersätts av en ny. Så är inte fallet. Det här med civ/mil säger även bara vilken myndighet som förvaltar och driver anläggningen i fredstid, den civila eller militära fastighetsmyndigheten.
När det gäller tex Hästskoberget så var det ju RAB/ Fortifikationsverket som skötte förvaltning och drift, dock kan dess användningsområde sägas vara klart åt det civila hållet i totalförsvaret.
Hästskoberget nämns förövrigt inte alls i tråden vid något namn likt rb 60mil etc, detta trots att det var en extremt viktig anläggning som ligger mycket nära, Norakorset som väl måste ses som en av de viktigaste anläggningar i hela zonen.
Och att konunga bunkern ska säljas, nja det beror väl på vilken man syftar på, det handlar nog inte om Rb60civ i detta fall, skulle mer tro på RB60 mil.
mvh guderi