Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2013-01-10, 18:13
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Mitt bidrag till tråden var just att mynta begreppet RB60. Egentligen RB60civ för den civila anläggning som skulle rymma riksledningen. Detta för att särskilja från de militära anläggningarna. RB60 för att inflyttningen gjordes ca 1960, detta för att skilja från det som andra tråden senare kallade RB80.

Beteckningen RB60 kan leda fantasin fel eftersom det låter som ett enda bergrum. Det var inte min avsikt att låsa diskussionen till att det bara fanns ett (1 st) bergrum som utgjorde RB60. I fredstid arbetar regeringen i en rad byggnader i centrala Stockholm, bortsett från atombombshotet hade det gått utmärkt att göra så också här.

I videon nämns "kungabunkern" som ska säljas senare. Jag tror uppgiften är nys, man har inte gjort offentligt var kungen skulle vistas.

Och visst är det utmärkta namn på anläggningarna att använda här i tråden, bättre än att sitta och skriva ut de verkliga namnen. De berättar även ungefär när anläggningen togs i drift.

Det dock många verkar tro är att namnet även berättar den exakta funktionen för anläggningen och att det bara finns 1 specifik anläggning mellan 60-80 talet och att den sedan ersätts av en ny. Så är inte fallet. Det här med civ/mil säger även bara vilken myndighet som förvaltar och driver anläggningen i fredstid, den civila eller militära fastighetsmyndigheten.

När det gäller tex Hästskoberget så var det ju RAB/ Fortifikationsverket som skötte förvaltning och drift, dock kan dess användningsområde sägas vara klart åt det civila hållet i totalförsvaret.

Hästskoberget nämns förövrigt inte alls i tråden vid något namn likt rb 60mil etc, detta trots att det var en extremt viktig anläggning som ligger mycket nära, Norakorset som väl måste ses som en av de viktigaste anläggningar i hela zonen.

Och att konunga bunkern ska säljas, nja det beror väl på vilken man syftar på, det handlar nog inte om Rb60civ i detta fall, skulle mer tro på RB60 mil.

mvh guderi
Senast redigerad av guderi 2013-01-10 kl. 18:50.
Citera
2013-01-11, 09:43
Medlem
Intressant plats att förlägga ett lajv med namnet "Frizon"

Karta
http://frizon.armyr.se/dokuwiki/doku.php?id=anteckningar_fran_dag_1_av_rekhelg_100 501

Mer info:
Frizon
I en sedan länge demilitariserad zon mellan två krigande nationer och ideologier kraschar ett plan...

http://frizon.armyr.se/wordpress/till-dig-som-deltagare/
Citera
2013-01-12, 20:08
Medlem
Jag blir besviken. Ingen som kan kommentera min karta ang. den västra infarten?

Skicka gärna PM.
Citera
2013-01-12, 21:37
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Jag blir besviken. Ingen som kan kommentera min karta ang. den västra infarten?

Skicka gärna PM.

Vad är det exakt du vill veta?
Citera
2013-01-12, 21:48
Medlem
Som glad amatör har jag också fått för mig att man inte ska tänka på t.ex. RB60 mil som en enstaka anläggning, utan snarare ett kluster av anläggningar. I detta kluster ingick bland annat Norakorset, Hästskoberget, det bergrum tråden vanligen brukar kalla RB60 mil samt utöver det sändarannex och möjligen också ovanjordanläggningar på platser som Hålahults sanatorium.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och visst är det utmärkta namn på anläggningarna att använda här i tråden, bättre än att sitta och skriva ut de verkliga namnen. De berättar även ungefär när anläggningen togs i drift.

Det dock många verkar tro är att namnet även berättar den exakta funktionen för anläggningen och att det bara finns 1 specifik anläggning mellan 60-80 talet och att den sedan ersätts av en ny. Så är inte fallet. Det här med civ/mil säger även bara vilken myndighet som förvaltar och driver anläggningen i fredstid, den civila eller militära fastighetsmyndigheten.

När det gäller tex Hästskoberget så var det ju RAB/ Fortifikationsverket som skötte förvaltning och drift, dock kan dess användningsområde sägas vara klart åt det civila hållet i totalförsvaret.

Hästskoberget nämns förövrigt inte alls i tråden vid något namn likt rb 60mil etc, detta trots att det var en extremt viktig anläggning som ligger mycket nära, Norakorset som väl måste ses som en av de viktigaste anläggningar i hela zonen.

Och att konunga bunkern ska säljas, nja det beror väl på vilken man syftar på, det handlar nog inte om Rb60civ i detta fall, skulle mer tro på RB60 mil.

mvh guderi
Citera
2013-01-12, 22:04
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Som glad amatör har jag också fått för mig att man inte ska tänka på t.ex. RB60 mil som en enstaka anläggning, utan snarare ett kluster av anläggningar. I detta kluster ingick bland annat Norakorset, Hästskoberget, det bergrum tråden vanligen brukar kalla RB60 mil samt utöver det sändarannex och möjligen också ovanjordanläggningar på platser som Hålahults sanatorium.

Jag håller med dig fullständigt i den analysen, jag tror även stora anläggningar som tex Hästskoberget även hade kopplingar till de civila anläggningarna, placeringen av en del utpunkter verkar tyda på det.
Citera
2013-01-12, 22:06
Medlem
Jag tror att Hästskoberget mycket väl kan ha inhyst TV- och radiostudio. Jag tror också att det fanns fler bergrum som inhyste dessa funktioner, då dessa behov rimligen torde ha funnits i både de militära och civila "riksbunkrarna".

Hästskoberget lägger väldigt strategiskt i närheten av den stora TV-masten i Lockhyttan. Men trots det tror jag inte att det var just Hästskoberget som var det "mediahögkvarter" där den intervjuade journalisten skulle ha tjänstgjort. Mediahögkvarteret tror jag fanns i en av de anläggningar hörde till RB60 civ.

Angående övningar i Zonens anläggning står det lite skrivet i Den dolda alliansen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Holmström
Zonen användes normal inte i fred, förutom den civilanställda personal som alltid fanns på plats för att hålla anläggningarna igång.

Men när avspänningen mellan supermakterna definitivt bröts på 1980-talet ökade i Sverige oron för överraskande anfall. Polenkrisen 1980-1981 och ubåtskränkningarna satte beredskapen på prov. För att olja upp maskineriet började övningar hållas även i Zonens anläggningar. Det skedde på initiativ av försvarsstabschef Bror Stefanson.

Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Spekulationerna om tv/radiostudio framkom under ett besök av anläggningen förra året. Patrik själv verkade inte ha speciellt bra koll på läget. Sen undrar man ju lite om den journalist de intervjuar pratar om samma berg? Eller lägger man fortfarande dimridåer (alternativt övade man aldrig skarpt i rb60/80, låter iofs logiskt)

Visst såg man tydliga spår av ett etage i ett av rummen, så med viss fantasi kan man spekulera i radio/tv studio. Men hade varit intressant att få det bekräftat från fler källor. När började man bygga byggnaderna på fjädrar/fristående? I Hästskoberget var det "murade" rum/byggnader direkt på golvet. I alla fall i de få delar av berget vi besökte.

En annan reflektion angående detta berg, kan ett av de första inslagen, det stora rummet med flera toaletter, varit ett tryckeri? Det hade rejäl takhöjd och man kunde tyda spår av någon typ av maskinpark. Eller var det så tråkigt som en del av "krutindustrin"
Citera
2013-01-12, 22:20
Medlem
Fantastiskt bra karttips! Finns dock en intressant retushering relaterat RB60 civ

Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Då tar vi det igen och förhoppningsvis sista gången! Ortofoton retuschas och satellitbilder inte. Lagen omfattar bara Ortofoton.

För er som jag som aldrig förstått storheten med "Äpplet" så kan ni gå in på Bing maps söka er till nämnda platser och titta på diverse förråd eller rb-60. Jag antar att det är WorldView-2 som har tittat lite på Sverige
Citera
2013-01-12, 22:36
Medlem
Jag skulle gissa på krutindustrin. Hästskoberget var ju byggd som ammunitionsfabrik för Nitro Nobel, men togs i tysthet över av FortV/RAB under 60-talet.

Enligt legenden levde bilden av ammunitionsfabrik kvar i lokalbefolkningens medvetande ända till att berget revs ut.

Citat:
En annan reflektion angående detta berg, kan ett av de första inslagen, det stora rummet med flera toaletter, varit ett tryckeri? Det hade rejäl takhöjd och man kunde tyda spår av någon typ av maskinpark. Eller var det så tråkigt som en del av "krutindustrin"
Citera
2013-01-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Fantastiskt bra karttips! Finns dock en intressant retushering relaterat RB60 civ
Här kan man jämföra rört och orört (dock med skiftande kvalité) när det gäller fhttp://toolserver.org/~geohack/geohack.php?params=59_28__N_15_07__Eoton ifall man inte kan flyga över och ta egna bilder (snedbilder visar mer )

http://toolserver.org/~geohack/geohack.php?params=59_28__N_15_07__E
Citera
2013-01-13, 20:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

När började man bygga byggnaderna på fjädrar/fristående? I Hästskoberget var det "murade" rum/byggnader direkt på golvet. I alla fall i de få delar av berget vi besökte.

Den "riksbunker" som uppfördes på 70-talet i syfte att inrymma kungahus och regeringskansli vilar på stålfjädrar för att kunna stå emot detonation av kärnvapen.

Det roliga med alla dessa skyddsrum är att det finns så många och frågan är om ens någon har hela bilden klar för sig. Sedan är det ju inte enbart Fortv som står för förvaltandet.

Kostnaden för att bygga dessa var förstås astronomisk en gång i tiden, men det finns väl få alternativa användningsområden. Vad är marknadsvärdet för ett bergrum i Bergslagen? Mycket nära noll skulle jag vilja säga, så att det skulle vara något klipp för ett bryggeri vet jag inte om jag håller med om. De fick betala för skogen och det är väl också vad fastigheten är värd. Ser ingen större förlust för skattebetalarna. Skulle väl då vara när själva byggandet genomfördes, men det var ju 40-50 år sen, så den kostnaden är väl avskriven för länge sen. Sen sörjer väl inte jag att underhållspersonal för dessa anläggningar får andra mer meningsfulla arbetsuppgifter. Denna gradvisa nedläggning skulle skett för 20 år sedan.
Citera
2013-01-13, 21:22
Medlem
atskitvlasovits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den "riksbunker" som uppfördes på 70-talet i syfte att inrymma kungahus och regeringskansli vilar på stålfjädrar för att kunna stå emot detonation av kärnvapen.

Det roliga med alla dessa skyddsrum är att det finns så många och frågan är om ens någon har hela bilden klar för sig. Sedan är det ju inte enbart Fortv som står för förvaltandet.

Kostnaden för att bygga dessa var förstås astronomisk en gång i tiden, men det finns väl få alternativa användningsområden. Vad är marknadsvärdet för ett bergrum i Bergslagen? Mycket nära noll skulle jag vilja säga, så att det skulle vara något klipp för ett bryggeri vet jag inte om jag håller med om. De fick betala för skogen och det är väl också vad fastigheten är värd. Ser ingen större förlust för skattebetalarna. Skulle väl då vara när själva byggandet genomfördes, men det var ju 40-50 år sen, så den kostnaden är väl avskriven för länge sen. Sen sörjer väl inte jag att underhållspersonal för dessa anläggningar får andra mer meningsfulla arbetsuppgifter. Denna gradvisa nedläggning skulle skett för 20 år sedan.

Inte bara FortV skriver du - vilka andra skulle det röra sig om? Privata intressenter eller några av de statliga fastighetsbolagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in