2014-09-07, 15:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ett eventuellt amorteringskrav är ett slag i luften. Enbart de prisökningarna du pratar om kommer utgöra en större sänkning av bolånemarginalen än en amortering.

Dessutom pratar sossarna nu om ett höjt bolånetak så det kommer inte vara något problem att höja lånen istället för att sänka de med amortering.

När man sedan nått upp till det nya högre taket kan man amortera den 25:e för att sedan höja lånet den 1:a eller när man nu behöver det. Det kommer bli svårt att förhindra sådan konstruktioner och statens egen bank sbab brukar vara bland de mest kreativa på att runda krav från staten.

Så man sa i USA innan det sket sig. Varför amortera? Låt priserna öka bara så sköter det sig själv!

Tänk att folk aldrig lär sig.
2014-09-07, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Så man sa i USA innan det sket sig. Varför amortera? Låt priserna öka bara så sköter det sig själv!

Tänk att folk aldrig lär sig.

Nu förstod du inte vad inlägget handlade om. Jag tog upp att ett amorteringskrav blir ett slag i luften av de skäl jag nämnde.
2014-09-07, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Nettoinflödet till stockholm, där jag har min lägenhet, var endast 5000 senaste året,
Menar du i hela Stockholm eller just där du bor?
2014-09-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Menar du i hela Stockholm eller just där du bor?

Läste visst på en skum blogg, cornicopioa. men går vi in på länsstyrelsens sida:

Fortsatt hög befolkningstillväxt i Stockholms län
Publicerad
2013-09-04
Kategori
Om Länsstyrelsen
Ämnesområde
Om länet
Befolkningen fortsätter att öka i länet och under första halvåret 2013 blev vi ytterligare 17 856 stockholmare.

Första halvåret överträffas endast av motsvarande halvår 2011 men är till och med högre än rekordåret 2009.

– Om inget oförutsett inträffar torde befolkningsökningen uppgå till drygt 35 000 personer under 2013, säger Länsstyrelsens analyschef Kjell Haglund.
2014-09-07, 23:03
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Läste visst på en skum blogg, cornicopioa.
Man kan tycka lite vad man vill om cornucopia eftersom det är något av ett internettroll, däremot leverarar han överlägset mycket bättre statistik och information än dina andra källor.

Så pass att jag förlåter honom för att vara ett internettroll.

(i det här fallet har jag dock ingen aning om vilka siffror du kikat på, kan ju vara feltolkat också)
2014-09-07, 23:05
Medlem
Batikhexas avatar
Det var nettoinflyttningen från övriga landet till Stockholm som var på 5000 personer nånting. Sedan tillkommer nettoinflyttning från Långtbortistan på runt 30000 personer. De senare har nog inte köpt dyra villor och bostadsrätter i någon större omfattning gissar jag på.
2014-09-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Man kan tycka lite vad man vill om cornucopia eftersom det är något av ett internettroll, däremot leverarar han överlägset mycket bättre statistik och information än dina andra källor.

Så pass att jag förlåter honom för att vara ett internettroll.

(i det här fallet har jag dock ingen aning om vilka siffror du kikat på, kan ju vara feltolkat också)

Cornicopia
"Inflyttningen till Stockholm fortsätter falla - utflyttningen ökar
På tal om att irritera stockholmare, så faller inflyttningen till Stor-Stockholm vidare, tvärt emot allt prat om bostadsbrist. Inrikes inflyttning till Stor-Stockholm var ett netto om endast 5 082 personer även 2013, eller 0.23% av befolkningen, mot 0.24% året innan. 51 231 personer valde att flytta ut från Stockholm, eller 2.37% av befolkningen, varav 34 842 till andra delar av landet. Resten flydde Sverige helt efter sitt boende i Stockholm.

Det byggs mer än tillräckligt med dyra, nya bostäder i Stockholm för att svälja en inrikes inflyttning om 5 082 kreditstinna personer.

Tvärt om ligger nybyggnationen av bostäder i Stockholm på rekordnivåer. 9 811 dyra lägenheter påbörjades, som alltså ska svälja en inrikes nettoinflyttning på 5 082 kreditstinna personer. Till detta kommer nybyggnationen av småhus.

En annan bidragande orsak till folkökningen är förstås att det föds barn, men dessa behöver inte egna bostäder förrän om ca 20 - 25 år.
"

Dock så går han på endast inrikes inflyttnig. Länssstyrelsen hävdar att en stor merpart kommer från utlandet.
Senast redigerad av tesaurus 2014-09-07 kl. 23:16.
2014-09-07, 23:17
Medlem
Dubbla boendekostnader efter valet.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/bolanen-blir-dubbelt-sa-dyra-efter-valet_3884810.svd

Har inte ännu kontrollräknat men kan detta verkligen stämma? Eller är det bara skrämselpropagande?
2014-09-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/bolanen-blir-dubbelt-sa-dyra-efter-valet_3884810.svd

Har inte ännu kontrollräknat men kan detta verkligen stämma? Eller är det bara skrämselpropagande?

Inte riktigt så enkelt. Folk betalar väl avgift, samt men sen har man ränteavdrag, men typ 80% ökning kanske...

Nu pratar hon i artikeln att det flaggas om en amortering ner till 70 75%. Det vore väldigt trevligt om det var så. Att betala av hela känns väl lite väl magstarkt tycker jag. Nån som vet vilken amorterngsplan som är mest het hos politikerna?

Om boendeutgifterna dubblas, så bör ju efterfrågan minskas MARKANT. Bubblan spricker?
Senast redigerad av tesaurus 2014-09-07 kl. 23:31.
2014-09-07, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Batikhexa
Det var nettoinflyttningen från övriga landet till Stockholm som var på 5000 personer nånting. Sedan tillkommer nettoinflyttning från Långtbortistan på runt 30000 personer. De senare har nog inte köpt dyra villor och bostadsrätter i någon större omfattning gissar jag på.

Nej, men de tar upp hyresrätter så att andra blir tvugna att köpa sitt boende (säger inget om det är rätt eller fel, bra eller dåligt, men så är det).

Citat:
Cornicopia
Det byggs mer än tillräckligt med dyra, nya bostäder i Stockholm för att svälja en inrikes inflyttning om 5 082 kreditstinna personer.

Tvärt om ligger nybyggnationen av bostäder i Stockholm på rekordnivåer. 9 811 dyra lägenheter påbörjades, som alltså ska svälja en inrikes nettoinflyttning på 5 082 kreditstinna personer. Till detta kommer nybyggnationen av småhus.

En annan bidragande orsak till folkökningen är förstås att det föds barn, men dessa behöver inte egna bostäder förrän om ca 20 - 25 år.

Inte är han bra på att räkna inte. Icke inrikes tillflyttade lär också behöva bostäder, oavsett boendeform. Någon måste i slutänden köpa och belåna sig för det.

Att inte räkna med nyfödda på 20+ år är ju nästan roligt skrivet. Tar väl ett år max innan de behöver ett eget rum iaf och då tar de så klart upp bostadsyta även om det inte är en egen bostad.

Utöver detta har vi ett uppdämt behov på i runda slängar några decennier med för lite byggande, så att säga att det byggs tillräckligt är ren idioti.

Bostadsbrist är det definitivt i Stockholm (och andra större städer), men om en bostadsbubbla spricker så lär det inte vara för att byggandet har kommit ikapp utan av privatekonomiska och/eller politiska skäl.
2014-09-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av springa

Nä det stämmer inte, det är ett typiskt exempel på sensationslysten kvällstidningsjournalistik. Dels är inte amortering en kostnad, dels kommer en eventuellt amorteringstvång bara gälla "topplån" (över 75% av belåningen), och dessutom anammar redan många banker denna princip på frivillig basis. Och som nämnts tidigare i tråden så lär det knappast vara något problem att kringgå amorteringsreglerna om man gärna vill det.

Som jag ser det är politikernas prat om amorteringstvång mest tomma tunnor som skramlar. Anledningen är att de vill att bostadsspekulanters riskaptit ska minska och på så sätt dämpa priserna utan att de ska behöva sjösätta några meningsfulla reformer.
2014-09-08, 00:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Utöver detta har vi ett uppdämt behov på i runda slängar några decennier med för lite byggande, så att säga att det byggs tillräckligt är ren idioti.
Har du ens en anekdotisk historia om någon som inte lyckats få tag på boende i Stockholm? Det har inte jag. Det finns verkligen boende åt alla som har jobb här (alternativt inget jobb men pengar), och det har det gjort hela tiden.

Sedan kan man ha vissa preferenser - det är absolut svårare att hitta komfortabelt boende som innebär nära till jobbet, en massa pengar över och att slippa flytta en gång om året. Detta ska självklart inte förväxlas med bostadsbrist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in