2014-09-05, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Så är det nog. Eftersom i stort sett hela befolkningen tror på stigande bostadspriser kommande året (se SEB's boprisindikator) låter man givetvis bli att sälja den gamla lägenheten när man flyttar till en ny om man har det ekonomiska utrymmet för det. Vilket minskar utbudet, vilket förstås i sig pressar upp priserna.

Då är det inte mycket till försäljning som går vidare in i det nya boköpet. Nej det där ställer jag mig skeptisk till om det stämmer. Det minskade utbudet kan bero på att säljarna har börjat att giriga begära för mycket i pris och drar hellre tillbaka objekt än börjar bidra till en prisnedgång på marknaden.

Men vi vet inte. Snillen spekulerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Sedan finns det kanske en oro kring ändrade regler efter valet som gör att folk avvaktar.

Äh, du har för höga tankar om folk. De skiter väl i valet. Skulle de inte göra det skulle man kunna påstå att den svenska bostadshandlaren är eftertänksam. Det är han kanske men förmodligen bara som spekulant i stigande priser isåfall. Så mycket för den eftertänksamheten.
2014-09-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Så dött som det är denna hösten på bostadsmarknaden har det väl ändå inte varit på länge? Har direkt erfarenhet, och även hört från två olika mäklare i min stad att det är hälften så många objekt ute som vanligt. Har det bara med valåret att göra eller vad händer egentligen?
En förklaring som en av dom större mäklarna gav var att många objekt säljs innan visning.
2014-09-05, 22:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
En förklaring som en av dom större mäklarna gav var att många objekt säljs innan visning.
En mäklare är ju bra referens där....

Hursomhelst är det förstås så att är det något som kommer bli skevt vid en eventuell nedgång idag så är det ju att priserna i praktiken kommer skjuta långt under de officiella priser vi samtidigt ser. Skit kommer inte bli sålt, och de enstaka objekt som går iväg sticker långt, långt över marknadspris till någon sucker.

Kan inte tänka mig att det är fallet just idag med tanke på ytterligare mongolida räntesänkningar, men kan ju vara bra att ha i bakhuvuet. Det kommer rimligen inte handla om att "objekt säljs utan visning".

2014-09-05, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En mäklare är ju bra referens där....

Hursomhelst är det förstås så att är det något som kommer bli skevt vid en eventuell nedgång idag så är det ju att priserna i praktiken kommer skjuta långt under de officiella priser vi samtidigt ser. Skit kommer inte bli sålt, och de enstaka objekt som går iväg sticker långt, långt över marknadspris till någon sucker.

Kan inte tänka mig att det är fallet just idag med tanke på ytterligare mongolida räntesänkningar, men kan ju vara bra att ha i bakhuvuet. Det kommer rimligen inte handla om att "objekt säljs utan visning".

Vad exakt menar du?
Många objekt säljs innan visning vad du än tycker.
2014-09-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

Det man skulle vilja veta är förstås antal sålda objekt per månad, men det verkar det inte finnas någon som för månadsstatistik över. Mäklarstatistik anger det förvisso, men bara för senaste månaden.

På hemnet kan man se antal nyinkomna objekt, som är rekordlågt och har haft en nedåtgående trend sedan 2011. Jämför man samma period (vecka 1-35) är det 63308 nyinkomna bostadsrätter i landet 2014, mot 67889 stycken 2013, 72953 2012 och 74975 2011. Nytillströmningen av villor har sjunkit betydligt mer (orkar inte skriva siffrorna, så ni får kolla på hemnet själva). Men nyinkomna objekt är ju inte samma sak som sålda objekt, och allt säljs inte heller nödvändigtvis via hemnet.
2014-09-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det man skulle vilja veta är förstås antal sålda objekt per månad, men det verkar det inte finnas någon som för månadsstatistik över. Mäklarstatistik anger det förvisso, men bara för senaste månaden.

På hemnet kan man se antal nyinkomna objekt, som är rekordlågt och har haft en nedåtgående trend sedan 2011. Jämför man samma period (vecka 1-35) är det 63308 nyinkomna bostadsrätter i landet 2014, mot 67889 stycken 2013, 72953 2012 och 74975 2011. Nytillströmningen av villor har sjunkit betydligt mer (orkar inte skriva siffrorna, så ni får kolla på hemnet själva). Men nyinkomna objekt är ju inte samma sak som sålda objekt, och allt säljs inte heller nödvändigtvis via hemnet.
Ja man behöver ju inte vara någon Einstein för att fatta att det blir förre objekt ute om dom säljs snabbare än vanligt, men det var en av förklaringarna.
Det sker säkert också färre försäljningar än året innan.
2014-09-06, 23:10
Medlem
Riksbanken gick ut 2013 med att de tror på stigande bopriser de närmsta tre åren. Räntan kommer vara fortsatt låg om man vill föra en vettig inflationspolitik så att man når 2%

Men, amorteringskravet på att skulden ska vara betald inom 50 år, vilket kan jämföras med 2% kommer ju säkerligen dämpa prisutvecklingen, eller om möjligt sänka den, så att vi får en pyspunka på bubblan.

Nettoinflödet till stockholm, där jag har min lägenhet, var endast 5000 senaste året, men man planerar bygga 9000 lägenheter 2014, 11000 2015. Som tur är så ska man ändra avskrivninsmetoderna så att det blir väldigt höga avgifter på nybyggnada bostadsrätter(är det ett sätt för politikerna att försöka få de dessa nybbyggnader att inte konkurrera med 30tals husen de bor i östermalm?). Detta nettoinflöde är förmodligen folk från landsbygd eller invandrare som ändå inte har råd, men de då kommer hyresköerna växa som tvingar de som har råd men kunnat tänka sig vänta på kö, att börja köpa,samt white flight effekt pga inflyttningen av invandrare, vilket ändå kommer driva på utvecklingen. Dock skulle jag säga att denna fundamenta är svag.

Den starkaste fundamentan är att efterfrågan är större än utbudet, och att det för tillfället är billigt att bo.

Utbudet är idag rekordlågt, troligtvis pga att räntan är så låg vilket gör att det är billigt att bo.

Dock kommer ju utbudet öka med amorteringskravet.

Hur blir det för mig som har en lägenhet i centrala stockholm innanför tullarna? Bör jag sälja innan amorteringskravet spikas? Stockholmare är ju de som amorterar minst, så jag kan tänka mig att en hel drös sitter där med lån på 2-3 miljoner ,och måste plötsligt amortera 3-4k mer i månaden. Jag tror många har en täckning för det, men samtidigt blir det då en oro för om räntan skulle stiga.
Senast redigerad av tesaurus 2014-09-06 kl. 23:23.
2014-09-06, 23:26
Medlem
gå till http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
välj kommun (om ni så önskar)
gå ned till nyinkomna BR (eller villor)

Då ser man om man väljer Stockholm kommun att vi ligger på samma nivå som förra året. Och 2013&2014 ligger lite lägre än åren innan. Men det är ju inte mycket.

Tittar man på hela landet så ligger vi ovanför förra året och även ett par andra år ser det ut som.

Eftersom man här mäter nyinkomna objekt så slipper vi ifrån beroendet om när de säljs. Det som kan påverka för de senaste 2 åren är naturligtvis om det blivit vanligare att objekten säljs första försöket och det blivit mindre vanligt att de återkommer någon månad senare. (Vet dock inte hur hemnet hanterar återkommande objekt i just den här statistiken).

Så det ser ut som att det snarare var förra året som var aningens magert.
2014-09-07, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
gå till http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
välj kommun (om ni så önskar)
gå ned till nyinkomna BR (eller villor)

Då ser man om man väljer Stockholm kommun att vi ligger på samma nivå som förra året. Och 2013&2014 ligger lite lägre än åren innan. Men det är ju inte mycket.

Tittar man på hela landet så ligger vi ovanför förra året och även ett par andra år ser det ut som.

Eftersom man här mäter nyinkomna objekt så slipper vi ifrån beroendet om när de säljs. Det som kan påverka för de senaste 2 åren är naturligtvis om det blivit vanligare att objekten säljs första försöket och det blivit mindre vanligt att de återkommer någon månad senare. (Vet dock inte hur hemnet hanterar återkommande objekt i just den här statistiken).

Så det ser ut som att det snarare var förra året som var aningens magert.

Graferna är lite plottriga och otydliga, så jag rekommenderar att man klickar på den lilla export-knappen och summerar årsvis (eller bara de första 35 veckorna varje år, så man kan få med 2014 i jämförelsen) i excel. Då blir trenden ganska tydlig, speciellt för villor.
2014-09-07, 09:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Riksbanken gick ut 2013 med att de tror på stigande bopriser de närmsta tre åren. Räntan kommer vara fortsatt låg om man vill föra en vettig inflationspolitik så att man når 2%

Men, amorteringskravet på att skulden ska vara betald inom 50 år, vilket kan jämföras med 2% kommer ju säkerligen dämpa prisutvecklingen, eller om möjligt sänka den, så att vi får en pyspunka på bubblan.

Nettoinflödet till stockholm, där jag har min lägenhet, var endast 5000 senaste året, men man planerar bygga 9000 lägenheter 2014, 11000 2015. Som tur är så ska man ändra avskrivninsmetoderna så att det blir väldigt höga avgifter på nybyggnada bostadsrätter(är det ett sätt för politikerna att försöka få de dessa nybbyggnader att inte konkurrera med 30tals husen de bor i östermalm?). Detta nettoinflöde är förmodligen folk från landsbygd eller invandrare som ändå inte har råd, men de då kommer hyresköerna växa som tvingar de som har råd men kunnat tänka sig vänta på kö, att börja köpa,samt white flight effekt pga inflyttningen av invandrare, vilket ändå kommer driva på utvecklingen. Dock skulle jag säga att denna fundamenta är svag.

Den starkaste fundamentan är att efterfrågan är större än utbudet, och att det för tillfället är billigt att bo.

Utbudet är idag rekordlågt, troligtvis pga att räntan är så låg vilket gör att det är billigt att bo.

Dock kommer ju utbudet öka med amorteringskravet.

Hur blir det för mig som har en lägenhet i centrala stockholm innanför tullarna? Bör jag sälja innan amorteringskravet spikas? Stockholmare är ju de som amorterar minst, så jag kan tänka mig att en hel drös sitter där med lån på 2-3 miljoner ,och måste plötsligt amortera 3-4k mer i månaden. Jag tror många har en täckning för det, men samtidigt blir det då en oro för om räntan skulle stiga.

Ett eventuellt amorteringskrav är ett slag i luften. Enbart de prisökningarna du pratar om kommer utgöra en större sänkning av bolånemarginalen än en amortering.

Dessutom pratar sossarna nu om ett höjt bolånetak så det kommer inte vara något problem att höja lånen istället för att sänka de med amortering.

När man sedan nått upp till det nya högre taket kan man amortera den 25:e för att sedan höja lånet den 1:a eller när man nu behöver det. Det kommer bli svårt att förhindra sådan konstruktioner och statens egen bank sbab brukar vara bland de mest kreativa på att runda krav från staten.
2014-09-07, 09:40
Medlem
http://www.di.se/artiklar/2014/9/5/fler-bostadsratter-till-salu-an-siffrorna-visar/

Citat:
Det låga utbudet av bostadsrätter är en chimär. Det menar bostadssajten Booli.se som granskat marknaden

Det handlar trots allt om omsättning, i alla fall om man får tro booli.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-09-07 kl. 09:57.
2014-09-07, 14:49
Medlem
Di inlägg:

Självklart kommer lånekarusellen fortsätta pga. följande faktorer.Priserna kommer att hållas uppe därför att.

Byggbolagen vill sälja dyra bostäder och hålla orderbocken fylld, mao. finns inga incitament för att bygga snabbt och billigt.
Byggarna skall ha sina höga löner plus löneökningarna.
Alltfler del-och timanställningar leder till att folk kan spara mindre till kontantinsatsen.
Man fortsätter göra barn som i framtiden behöver en bostad.
Invandringen kommer fortsätta och de behöver också en bostad.
Dyrare mark leder till priserna hålls uppe.
De som skall amortera mera kommer ha mindre att spendera vilket ledser till konsumtionen minskar. Detta leder i sin tur att räntorna måste hållas relativt låga för att elda på konsumtionen
Det finns ett antal faktorer till , men detta leder till alltfler behöver LÅNA MERA. Problemet är att nu sitter vi alla i samma båt och alla är låsta i ett hörn som det är svårt att ta sig ut från. Det väntar tuffa år för ALLA

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in