Citat:
Ursprungligen postat av
GinaCaranoFan
Klart att de kan. Men om de gör det och vederbörande förnekat (inte hållit tyst alltså!) så blir det upp till Expressen att visa att det hela var sant. Och en domstol skulle inte köpa Expressens bevisföring om vederbörande direkt nekat till inblandning. Att varken neka eller erkänna ger åtminstone vid en senare rättslig prövning troligen mer på fötterna för Expressen.
Nu är det inte en rättslig prövning. Beviskraven är inte desamma som i en domstol. Vad som spelar roll är om publiken uppfattar och tror.
Att säga att man inte kommer ihåg (gud vad jag skäms när SD:are kör den) eller "det kan va någon annan som använt min dator" (då skäms jag ännu mer) skulle kanske fria i en rättegång.
Men det väsentliga här är ju vad publiken tror. Och de tänker naturligtvis att det är en avslöjad gubbe som slingrar sig. Lika med "inga kommentarer" så tänker man avslöjad gubbe som vill vinna tid.
Som jag skrivit i inlägget ovan tycker jag det är bäst att inte svara, men förklara varför. Att inte vilja bli konfronteras oförberedd i sitt hem är en fullt giltig förklaring. Man behöver överhuvudtaget inte lyssna på Expressens frågor. Det faktum att de hoppar fram på sådant sätt gör att man inte vill medverka.
Sen är det naturligtvis alltid lättare att sitta så här framför datorn med en kopp kaffe och tänka ut bra saker. Men jag tror ändå inte det är fel. Ju mer sådant här som diskuteras på Flashback, desto mer tankar finns det hos invandringskritiker om hur man bör reagera ifall man själv skulle bli utsatt.
Jag tror att impulsen för alla är att förneka samtidigt som man inte riktigt vågar gå all-in. Då kommer det sådana där löjliga grodor "det har jag inget minne av".
Men nu när jag tänkt på detta så tror jag att om något sånt här hände mig, så skulle jag nog samla mig och bekämpa första impulsen och istället konfrontera reportern med intervjumetoden för att därefter stänga dörren.
Viktigaste lärdomen är dock att faktiskt bete sig på ett sätt att man tål att bli "avslöjad". Gubbar som avreagerar sig på avpixlats kommentarsfält ÄR faktiskt ganska patetiskt. Även om det inte påverkar SD:s valresultat.