2014-09-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alhem
Ser Du ingen konflikt i att, samtidigt, dels vara opartisk journalist och dels självutnämnd opinionsbildare?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Journalistik
Notera speciellt strofen "avstår från rapportera eller delta i arbetet med att undersöka någon som de har personlig bias gentemot."...

jo klart jag ser en konflikt i det. men ledarskribenter förväntas inte vara opartiska, inte krönikörer heller

som krimreporter förväntas det att jag inte tar ställning i skuldfrågan Hör båda parter redovisa om möjligt deras bästa argument.
Om jag är personligt berörd i ett ärende så talar jag om det för chefen så får en annan reporter göra jobbet.

http://po.se/yrkesetik
http://po.se/regler/pressetiska-regler
Citera
2014-09-06, 23:35
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
undrar om vi kommer få se något sånt här -DESSA RÖSTADE PÅ SD I DIN KOMMUN
I expopressen efter valet???

Nix. Listan skulle bli så lång att det blev en bok per kommun. Fast om de fick chansen skulle de gärna välja ut några SD-röstare som på något sätt utmärkt sig negativt och hänga ut dem och hävda att så här ser den genomsnittlige SD-röstaren ut.
Citera
2014-09-06, 23:43
Medlem
baggebo1s avatar
Kan ni ge fan i att mata trollet? Svara inte, fråga inte. Det är märkligt att i en tråd som handlar om hur man ska bete sig om man får besök av psykopatsvin av typen "krimreporter" så visar hälften av deltagarna i aktiv handling raka motsatsen till det man annars i tråden kommer fram till är det bästa bemötandet. Inled inga diskussioner, svara inte, fråga inte. Gäller både IRL-troll som Baas och internettroll som "krimreporter". När det gäller internettroll så kan man även anmäla för spam och off topic om det krävs.
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Dåliga råd. Ett förnekande är mycket bättre.

David Baas: -"Har du skrivit under användarnamnet Farbror Barbro?"
Offer: -"Nej det har jag inte!"
David Baas: -"Är du säker på det? Kontot är registrerat med en epostadress som kan kopplas till dig!"
Offer: -"Då har väl någon använt min epostadress för att registrera ett konto, jag kan ju ta din epostadress och registrera mig och sedan påstå att det är du!"
David Baas: -"Ja, men här skriver användaren om att denne har en gammal Amazon och bor i Baggeböla. Du är den ende som har en gammal Amazon i Baggeböla. Hur förklarar du det?"
Offer: -"Någon har väl skrivit och låtsas vara jag, inte konstigt om man arbetar med politik att det finns folk som försöker svartmåla och förtala en. Och ni går villigt i fällan!"
David Baas: -"Så du menar att det är en konspiration?"
Offer: -"Nej det gör jag inte. Det är förmodligen någon politisk fiende som gjort skrivit massa dynga i mitt namn för att smutskasta mig, eller en reporter som vill ha ett scoop. Tack och hej!"
Tycker inte man ska ge sig in i några diskussioner alls. Svara ett kort "nej" eller "inga kommentarer" på frågan om du har skrivit det och det och avsluta sedan samtalet (kör ut journalisten om det är hemma hos dig, lämna platsen för samtalet om det är på annan plats - ring polisen om journalisten följer efter eller vägrar lämna).
Senast redigerad av baggebo1 2014-09-07 kl. 00:02.
Citera
2014-09-06, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
men avpixlat är en av hatsajterna, man får väl kalla en spade för en spade. Om en sd-politikeranvänder avpixlat för at skriva anonyma hatkommentarer borde de väl kunna stå för det också offentligt.

Aftonbladet är också en hatsajt. Och en negerboll är en negerboll. Nä, just det, man fick inte kalla en spade för en spade...
Citera
2014-09-06, 23:46
Bannlyst
Citat:
jag var nog hemma.
Något av exemplen har jag faktiskt skrivit om. Vilka kan jag naturligtvis inte beskriva utan att outa mig. jag har också skrivit om andra politiker som inte skött sig. Oftast utan att ange att de är politiker eftersom ansvarig utgivare inte tycker det haft med brottet att göra.
Fast jag skulle inte gärna rösta på en sådan politiker

Men varför tycker ni att just sd-politiker ska ha fribrev från journalistisk granskning?

Tror jag det är få som tycker. Frågan är varför ni "journalister" väljer att påhoppa ett parti, när det finns flera hundra kriminella sjuklöverpolitiker att gotta sig åt?

Wait...jag vet!
Citera
2014-09-06, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Och då bör givetvis alla hembesök besvaras med:"jag kommenterar inget förrän vi utrett detta internt".
Inga fler kommentarer eller urskulder osv.

Var god och håll käften så minimeras skadan. Än en gång, håll käften och kommentera inget, ingen kommer få upprättelse i etablissemangsmedia.

"Jag kommenterar inget förrän vi utrett detta internt". Punkt slut!
Ja, det räcker ju så. Man ska inte föda trollen.
Citera
2014-09-07, 00:00
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Dåliga råd. Ett förnekande är mycket bättre.

David Baas: -"Har du skrivit under användarnamnet Farbror Barbro?"
Offer: -"Nej det har jag inte!"
David Baas: -"Är du säker på det? Kontot är registrerat med en epostadress som kan kopplas till dig!"
Offer: -"Då har väl någon använt min epostadress för att registrera ett konto, jag kan ju ta din epostadress och registrera mig och sedan påstå att det är du!"
David Baas: -"Ja, men här skriver användaren om att denne har en gammal Amazon och bor i Baggeböla. Du är den ende som har en gammal Amazon i Baggeböla. Hur förklarar du det?"
Offer: -"Någon har väl skrivit och låtsas vara jag, inte konstigt om man arbetar med politik att det finns folk som försöker svartmåla och förtala en. Och ni går villigt i fällan!"
David Baas: -"Så du menar att det är en konspiration?"
Offer: -"Nej det gör jag inte. Det är förmodligen någon politisk fiende som gjort skrivit massa dynga i mitt namn för att smutskasta mig, eller en reporter som vill ha ett scoop. Tack och hej!"

Är du tappad?

Ponera att Baas åker ut till 20-tal SD-företrädare och alla låtsas om att de är någon annan som skrivit, det kommer låta trovärdigt eller hur? Eller så kommer Baas och påpekar att de även resonerat likadant på Facebook/Twitter och grattis, nu är vederbörande i fällan osv.

"Inga kommentarer tills detta är uträtt internt".

1) förhandla aldrig under press
2) Expressen är inte intresserade av att ta reda på sanningen, de är inte SDs vänner och de kommer inte ge en rättvis bild

Minimera skadan och säg ingenting. Nada, Nix, Noll!
Citera
2014-09-07, 00:02
Medlem
Citat:
Sportreportrar får gärna hålla på hemmalaget, de flesta läsare förväntar sig inte en helt objektiv beskrivning av matchen, bara en rättvis beskrivning.
Krimreportrar ska helst inte ta ställning i skuldfrågan före domen även om det rent objektivt skulle kunna vara möjligt att avgöra skuldfrågan före rättegången.

Jag ska inte förvänta mig en objektiv beskrivning av en fotbollsmatchen, men jag kan förvänta mig att en journalist rent objektivt kan avgöra skuldfrågan tom innan rättegången.
Hm.

Ngn annan än jag som börjar fundera lite här hur det ser ut i en journalists hjärna.
- Det hade varit kul att kika in i den hjärnan.
Citera
2014-09-07, 00:14
Medlem
Citat:
Och arbetet med att granska männen och kvinnorna på Sveriges värsta hatsajter fortsätter.
- Det är hatet mot invandrare som binder dem samman. Det knyter ihop både dem som vill ha stark välfärd med dem som talar för marknadsideal. Det är ett hat över blockgränserna, säger Martin Fredriksson på Researchgruppen.
--
Namn kommer vi bara att publicera när det är publicistiskt försvarbart, säger Fredriksson.
http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/namn-pa-anonyma-anvandare-knackta/

Det blir tydligen publicistiskt försvarbart enligt Researchgruppen/Expressen, om kommentarerna är skrivna av personer med anknytning till SD. De som kommenterat och gett uttryck för "otillåtna åsikter" och tillhört andra partier har man inte hängt ut, med något enstaka undantag.
Citera
2014-09-07, 00:14
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Menn nu är du väl ute och cyklar. Vissa journalister ska agera utifrån sina egna politiksa agendor. De är anställda för det. Andra , (de allra flesta) har inte det utrymmet och agerar inte på redaktionen utifrån sina politiska agendor utan agerar utifrån yrkesrollen.
En sportreporter försöker beskriva vad som hände precis som en krimreporter, men de beskriver olika arenor.
Sportreportrar får gärna hålla på hemmalaget, de flesta läsare förväntar sig inte en helt objektiv beskrivning av matchen, bara en rättvis beskrivning.
Krimreportrar ska helst inte ta ställning i skuldfrågan före domen även om det rent objektivt skulle kunna vara möjligt att avgöra skuldfrågan före rättegången.

Nej jag tycker inte att journalister skall ha större möjligheter att forma politiken än lokförare, revisorer, smeder, anläggningsarbetare, bolagsjurister, spärrvakter, städare, advokater etc.
Individer tillhörande alla dessa yrkesgrupper måste väl i en demokrati räknas lika? Eller har du en annan åsikt?
Citera
2014-09-07, 00:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Vad tycker ni om dessa vidriga kommunisters förföljelse utav de som inte delar regimens åsikter? Kan det tänkas att folk har börjat få nog nu, och kommer möta dessa åsiktskommissarier med basebollträ i dörren?

Om jag fick påhälsning av "David Baas" då skulle jag bundit honom och slagit sönder hans kamera. Sedan skulle jag ringt polisen. Jag skulle även filmat allt samtidigt eller så mycket som möjligt av det. Det är märkligt att dåtidens politiker som under www2 kategoriserades som liberala politiker idag omkategoriserats till "främlingsfientliga". Ni kanske tänker att alla ska hjälpas i Sverige, tänk istället på att förskjutningen mot de vänsterextremistiska krafterna som ligger bakom uthängningarna upplevs som för extrema. Yttrandefriheten inskränks tyvärr som ett resultat av denna förskjutning.

Jag rekommenderar skarpt journalister att inte göra hembesök hos mig för jag kommer slå sönder er utrusning och binda er samt ringa polisen efteråt. Ni kommer bli filmade och "uthängda" på Flashback. Det sista är väl det minsta ni behöver bekymra er över.

Jag accepterar spelreglerna att vänsterextrema krafter inte accepterar diverse påståenden som att vi ska begränsa invandringen kraftigt, det ligger i sakens natur. Däremot tycker jag inte om dessa "Gestapobesök" eller uthängningar likt nazisterna gjorde under www2, de ritade gul färg på dörrarna till judarnas bostäder. Idioti att försöka förhindra åsikter som finns hos folk oavsett vilka dessa åsikter är.
Senast redigerad av Hegamon 2014-09-07 kl. 01:20.
Citera
2014-09-07, 00:32
Medlem
StenSaxPauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Nej jag tycker inte att journalister skall ha större möjligheter att forma politiken än lokförare, revisorer, smeder, anläggningsarbetare, bolagsjurister, spärrvakter, städare, advokater etc.
Individer tillhörande alla dessa yrkesgrupper måste väl i en demokrati räknas lika? Eller har du en annan åsikt?
Då ska inte politiker ha större möjlighet att påverka heller då? Verkar vettigt.

Som journalist får man givetvis skriva om - eller annars arbeta med - vad man (eller ens arbetsgivare) vill. Precis som alla som har andra yrken. Det står givetvis en rörmokare fritt att vägra arbeta hos/åt någon om han inte vill (och arbetsgivaren accepterar detta). Det står för övrigt rörmokaren fritt att starta en tidning med (nästan) valfritt innehåll också.

Varför ska just journalister vägras yrkesfrihet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in