Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Nej, det har du inte. Jag ska försöka förklara så även du förstår.
Planteringsteorin är lätt att avfärda när HR hypotetiskt antar att det måste gått till såhär krångligt:
1) Planteraren smyger sig in i KJs lägenhet.
2) Lyckats hitta bilen olåst.(som HR konstaterat var olåst)
3) Hittat knappen(som att det vore så svårt)
4)Lagt rabarber på en reservnyckel
5) Placerat VBs lik i skuffen
6)Tjuvlånat KJs bil och kört kroppen till Styckplats/Förvaring/FP1/FP2
7) Och återställt bilen utan att det märkts.
När det i själva verket räcker med det här:
1) Öppnar KJs olåsta bil, trycker på bagagerumsöppnarknappen i dörren(en lösning som förövrigt sitter på en av Sveriges vanligaste bilar SAAB 900/9-3/9-5)
2) Smetar blod från medhavd plastpåse på listen och stänger luckan.
(Vad tror du om Occam här?)
EDIT: Planteraren kan området mycket väl och vet var KJ bor. Han har planerat i förhand och kollat upp KJs bil via bilregistret och försäkrat sig om bilen ägs av KJ. Planteraren sparar plastpåsen som han förvarade VBs händer i efter styckningen.
Tycker du inte att HR krånglar till planteringsteorin i onödan?
Det är uppenbart att du inte förstår logiken i domen eftersom du upprepar samma saker hela tiden. Planteringsteorin är avfärdad på egna grunder och dom har jag redogjort för, t o m hänvisat till rätt sida i domen. Vad som sen återstår att avfärda för tingsrätten är hypotesen att någon annan person ska ha lånat bilen för att (oavsett skäl) frakta den döda kroppen.
Du tycks inte heller ha förstått att hovrätten i sina domskäl inte för en argumentation mot Quarrel, Zero73, Zemixon & co på nätsajten Flashback. Den argumenterar mot vad försvaret har anfört vid rättegången. Har försvaret i sin plädering hävdat att blodet hamnat i skuffen genom att en ondsint planteringsmördare, aka den våldsamme karateknivfetischisten Berg smugit omkring i Boden med lite sparat blod från den mördade Vatchareeya och sen tagit sig in i bilen för att smeta ut lite på kanten, lite på mattan och lite på ett par handskar och en påse (om han nu inte hade sån tur att det lilla blodsmetet lyckades kontaminera dem)?
Svaret på den frågan är NEJ och det visade jag senast igår. Ingen av advokaterna hävdade att det gått till på det viset. De medgav t.o.m. att blodfynden var besvärande. Jag får än en gång påminna dig om att "besvärande" inte betyder "lite småjobbiga" på formellt juristspråk. När en advokat säger det betyder det "Jag inser att min klient sitter med aschlet i brevlådan här"
Citat:
- Enligt Johanssons uppfattning fanns en reservnyckel i bilen, som senare inte har påträffats, säger Olsson och antyder att någon annan har kommit över reservnyckeln.
- "Kanske" har det gått till så, för att använda åklagarnas vokabulär, säger Olsson sarkastiskt.
Det och ett konstaterande att utredningen inte kan svara på exakt hur blodet kom dit eller exakt när var vad advokaten vågade sig på att hävda i slutpläderingen. Om du tycker att det låter blekt så beror det på att Olsson lika lite som Forsberg såg någon som helst möjlighet att snacka bort blodfynden. Verkligheten i rättssalen är nämligen inte lika böjlig som en forumtråd på Flashback. Och då ägnade sig ändå Olsson åt ett ganska vildsint spekulerande i andra delar.
Hovrätten behöver alltså inte ägna särskilt mycket energi åt att förklara bort en planteringsteori som försvaret inte torgfört och som inte stöds av en millimeter bevisning. Du bör snarast räkna dem till godo att de ändå gör det. Sen förstår jag att du inte gillar att de avfärdar den som osannolik på ett flertal skäl, men ditt personliga gillande har inget att göra med huruvida domen är korrekt eller inte.