Citat:
Ursprungligen postat av
zero73
Sidan 18 i HR domen
Du tycker inte HR krånglar till det lite extra här?
Behöver en plantering innebära att planteraren:
1) Smyger sig in i KJs lägenhet.
2) Lyckats hitta bilen olåst.(som HR konstaterat var olåst)
3) Hittat knappen(som att det vore så svårt)
4)Lagt rabarber på en reservnyckel
5) Placerat VBs lik i skuffen
6)Tjuvlånat KJs bil och kört kroppen till Styckplats/Förvaring/FP1/FP2
7) Och återställt bilen utan att det märkts.
Du verkar fortfarande inte förstå hur du ska läsa domen. Den innehåller inte någon "redogöra för fakta"-del som TR:s dom utan går direkt in på domskälen. Som jag försökte förklara för dig igår och med hänvisning till domen så har man i ett tidigare avsnitt avfärdat hela teorin att spåren i bilen enbart skulle kunna vara ett resultat av planering. Man har således slagit fast att de bara kan ha uppkommit genom att den döda kroppen verkligen befunnit sig i baksätet. Man har vidare slagit fast innan att det är så osannolikt att man kan bortse från blod från VB avsatts på tejprullen vid något annat tillfälle än i samband med hennes död.
Med det fastställt har hovrätten helt rätt i att ett scenario där Kristoffer inte har något med fynden i bilen att göra måste se ut som det ovan beskrivna. De har inte slagit fast att bilen var låst heller, bara att den tidvis kan ha varit olåst. De har således valt en försiktig medelväg mellan KJ:s ursprungliga "jag låser i princip jämt" och hans senare "nä förresten jag låser aldrig".
Det står dig naturligtvis fritt att invända mot hovrättens slutsatser i de enskilda delarna, men deras resonemang totalt är logiskt helt oantastligt. Slutsatser följer korrekt ur varandra. Scenariot i sig är oerhört långsökt och själva tanken att någon skulle göra vare sig det eller en ren plantering är långsökt och styrks inte av några som helst indicier. Rimligt tvivel med avseende på alternativ GM uppkommer inte ur några spekulativa fantasier, det måste finnas något konkret att gå på. Med konkret menas då inte rena karaktärsanalyser (korrekta eller ej) av en person som inte kunnat knytas till brottet på minsta lilla vis.