2016-05-11, 09:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Jag har i och för sig inte tagit upp nepotism än, men det är absolut relevant när det gäller polisen i Norrbotten. Var och varannan civilanställd - speciellt chefer och folk som jobbar med deras kommunikation - är släktingar eller andra närstående till en viss klick av poliser.
En del har inte ens någon riktig utbildning med koppling till det man jobbar med, exempelvis kommunikation.
Det kryllar inte direkt av folk från JMK, Berghs eller ens någon bättre folkhögskola för journalister där... Utan det är gott och blandat.

Vilket kanske kan förklara den bristfälliga tömningen av data från mobiler och datorer. Och att inte bemöda sig om att kolla VBs Facebook?

Jag tycker det är rent skrämmande att läsa hur dåligt, ja selektivt dessa hanterats.
Tycker att det framkommit många iögonfallande brister tack vare Kyrös undersökningar.

Något är definitivt ruttet..
Citera
2016-05-11, 10:15
Medlem
Funderade på en annan sak. Är KJ straffad tidigare? Tänker främst på om han på nåt sätt visat aggressivt beteende tidigare? Eller någon som kan beskriva vad han har för respekt för lagar och regler?

Och en till fråga, VB hade ju anmält någon som mordhotat henne. Har det någonsin framkommit vem det var som blev anmäld?
Senast redigerad av L.D. 2016-05-11 kl. 10:24.
Citera
2016-05-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Teori angående hur alternativa GM evt. kunnat undgå att blodet koagulerade ifall han planterade blod i KJs bil:

Om det var noga planerat så kan man ju ta och komma ihåg att MBs fru AN, som till och med postade ilskna och hatiska inlägg genimot VB i dagarna efter VB försvunnit, dvs innan VB hittades död, att AN då jobbade på sjukhus och därför lätt kunnat sno ett par blodprovrör med heparin som ju hindrar blodet i att koagulera, och sedan get dom till MB som sedan, vid mord/styckning kunnat fylla dom med blod.

Lite mer annant ang AB i länken..

Tror AN saknar den typen av kunskap. AN var så hatisk och verkar bara ha haft en sak i huvudet- att få död på VB 😨

Även MB har dödshotat tidigare och exflickvänner intygar om hans stundtals aggressiva och mycket otrevliga beteende.
Citera
2016-05-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Hur viktiga är skriken för domslutet i sig? Är det avgörande för att han fälls och vad exakt skriver HR om skriken?

VB promenerade oskadd från KJ som dessutom erbjudit att köra.
VB hade smskontakt med MB strax innan hon gick från KJ och hon gick i den riktningen, mot MB.

Det fanns en pågående och synnerligen infekterad konflikt mellan, AN,VB, MB där en av parterna uttryckt en tydlig önskan om att vilja se VB död.
Citera
2016-05-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Teori angående hur alternativa GM evt. kunnat undgå att blodet koagulerade ifall han planterade blod i KJs bil:

Om det var noga planerat så kan man ju ta och komma ihåg att MBs fru AN, som till och med postade ilskna och hatiska inlägg genimot VB i dagarna efter VB försvunnit, dvs innan VB hittades död, att AN då jobbade på sjukhus och därför lätt kunnat sno ett par blodprovrör med heparin som ju hindrar blodet i att koagulera, och sedan get dom till MB som sedan, vid mord/styckning kunnat fylla dom med blod.

Lite mer annant ang AB i länken..

Vet du hur lätt/svårt det är att se om en blodfläck innehåller heparin?
Citera
2016-05-11, 12:42
Medlem
Citat:
Nu behövdes knappast någon hink i det här fallet. Som bekant saknas händerna av VB, så vad säger att plantering inte kan ha skett genom att ta med en hand (som rimligen koagulerar först vid snittytan vid handleden) och sen bara skära av ett nytt finger när man är på plats?

Känns som att man måste ha utlåtande av sakkunniga för att få veta exakt vad det finns för möjligheter här:
Hur koagulerar blod i en kanyl, exempelvis?
Eller i vatten?

Och skulle polisens undersökning kunna avgöra i vilken mån blodet initialt varit utblandat i en vattenlösning som med tiden dunstat?
Jag har ingen aning, men att transportera blod från punkt A till punkt B måste vara fullt görbart.
Frågan är väl snarare om testerna skulle avslöja en sådan manöver?

Intressanta inlägg du har. Uppskattar din input.
Citera
2016-05-11, 12:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Det borde ju inte vara några problem att hitta Heparin i blod, om man letar efter det...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Heparin
Citera
2016-05-11, 12:52
Medlem
Jag är långt ifrån insatt i fallet. Men har följt det sporadiskt under åren. Det jag tog till mig av resningsansökan fick mig fundera kring hur illa det ligger till i denna utredning.

OM allt som advokaten lyfter fram, stämmer så är det otroligt besvärande för US & Co att besvara/bemöta.

Utan tvekan har advokaten lagt ner väldigt mycket tid och möda.
Citera
2016-05-11, 13:22
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wofoko
Jag är långt ifrån insatt i fallet. Men har följt det sporadiskt under åren. Det jag tog till mig av resningsansökan fick mig fundera kring hur illa det ligger till i denna utredning.

OM allt som advokaten lyfter fram, stämmer så är det otroligt besvärande för US & Co att besvara/bemöta.

Utan tvekan har advokaten lagt ner väldigt mycket tid och möda.

Jag är också imponerad av Kyrö. Märkligt att den förra försvarsadvokaten inte uppmärksammade de uppenbara bristerna i t.ex hur lättvindigt MB är avfärdad i utredningen.

Är det någon som vet om MB fortfarande är gift med sin dåvarande fru?
Senast redigerad av allegrageller 2016-05-11 kl. 13:27.
Citera
2016-05-11, 13:35
Medlem
Finns det bilder på blodfläckarna som blev hittad i KJs bil?
Har läst lite i fupen för en stund sedan men kommer inte ihåg om det var några bilder på det?

Någon som vet om det är stor skillnad på grisblod mot mäniskoblod feks? Tänkte det borde gå å ta någon täst på olika blodfläckar med olika mängder blod/vatten mängder?
Jag tror det blir skillnad på fläckarna, och at man till en viss grad ska kunna göra et amatörtäst som kan visa skillnad.

En grej til, fins det någon i tråden som känner eller har känt MB? Hur är han med interessen och sina hobbys? smart och duktig på något sätt, eller är han slarvig och slö? Hadde varit fint med lite mer info på honom igentligen.
Citera
2016-05-11, 14:18
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Nej det vet jag tyvärr inte, men hoppas at det går att testa och att det inte är för sent nu.
Citera
2016-05-11, 14:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jag tänker under morgondagen testa att skära mig i fingret och tappa ut en del blod i ett vattenglas.
Säg att jag tar 3-4cl vatten och sen tappr på tills vattnet är rejält rödfärgat.

Då är frågan hur länge det håller sig i sådant skick att jag utan problem skulle kunna hälla det på exempelvis en matta och genom det få till en skaplig blodfläck.

Blodet kommer givetvis vara något utspätt - men det måste det ju vara på många riktiga mordplatser också om en gärningsman exempelvis försökt städa?

Glöm inte förruttnelsevätskan också för den är med och Kyrö har inte lyckats eliminera likhunden Uno.
Inte heller har han eliminerat att föräldrars sk alibi för sonen inte har så högt värde. Kyrö har även missat att motiv är inget som domstolen behöver kommentera.

Det jag ser i resningsansökan är en massa utfyllnadspunkter som bara är till för att klaga på något som är lönlöst då domstolen värderar tex vittne.
Ju mer jag läser ju mer ser jag att det mesta är taget från tråden och får HD indikationer på det så kanske dom lägger resningsansökan i pappersförstöraren.
Som jag sa innan så är små fel inget man kommer rätta till. Kontamineringspladdret är hopplöst ointressant precis som planteringshysterin. I alla fall kan KJ söka resning om några år igen precis som Billy Butt gjorde en si så där 10 gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in