Är med i ditt resonemang och instämmer till stora delar, det ligger mycket sanning i dina ord. Att enbart inrikta sig på detaljerna och söka förklara dem utan att inbegripa helheten är inte det optimala sättet att närma sig sanningen på. Efter en helhetsbedömning kan man börja granska detaljerna.
Hypotesen om tejprullarna kan vi kanske lämna då det mest blir missförstånd. Jag tror att tejprullen på skåpet i badrummet är KJ´s egen som han har lagt ditt efter tömning av fickor inför tvätt och att VB lånat rullen vid ett av sina besök (hon blödde ur örat någon gång i april, dessförinnan en tå).
Tejpen man fann i hennes hår kan ha varit hennes egen. Hennes tränare använde tejp till sina tår och vi vet ju att hon såg upp till honom och allt han gjorde.
Vore osannolikt att KJ tagit hem en rulle han använt vid mordet när det övriga var puts väck.
DNA på vristen kan rent teoretiskt ha funnits kvar efter den påstådda sexakten. Drogs några byxor ner under kvällen bör också hans händer ha hamnat nedanför smalbenen. Under förhören försöker FL pressa KJ att berätta så detaljerat som möjligt och de frågar även om han kan ha berört hennes vrister. KJ svarar med att han inte minns.
För egen del är det första gången jag öht läser en förundersökning i ett brottmål. Efter att ha följt fallet (det första någonsin) från början i media och sedan tagit del av övrigt material kvarstår min till viss del intuitiva uppfattning att detta är ett komplicerat fall. Jag är också benägen att tro på KJ´s historia till stora delar medan vissa saker även lämnar frågetecken.
Blodet i bagageluckan har jag aldrig försökt bortförklara med en plantering. Även om jag vet att den möjligheten existerar. För mig låter det mera troligt att en bag el ryggsäck med blodigt material har befunnit sig där.
Enkelt uttryckt: jag tvivlar starkt på att KJ (åtminstone ensam) har dödat VB. Jag anser att MB är den som har haft både humör och motiv för att kunna begå brottet fast får heller inte ihop alla delar med honom som GM. Hans fru? Nej, hon är alltför "babblig" under förhören.
Därför är jag egentligen inne på att hon har mött någon annan efter vägen mot Sävast, för det verkar rimligast utifrån min helhetsbedömning att anta att hon var på väg dit. Min hypotes är att hon blev stoppad någonstans utefter Torpgärdsleden. Kanske av KJ, kanske av någon vän till honom, kanske av någon annan.
Kan tyvärr inte se att den käre Ockham kan tillämpas i det här fallet. I så fall skulle merparten ha fallit på plats vid det här laget.