2014-08-31, 21:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
VB skickade ett sms den tiden på kvällen. Skrev sedan till KJ på fb.
Ja, hon skrev till MB på fb den 3 maj kl. 00:20.
Citera
2014-08-31, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var mer än ett dygn innan hon bjöd sig hos KJ. Vem har fått tiderna om bakfoten?
Citera
2014-08-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Gravidkortet spelades ut.

FL 2: Under mars 2013 skriver Vatchareeya i sms till dig om att "ta uppehåll 1 år efter graderingen", "förlåt att jag tvingade dig" samt något om "för min skull för ditt barn också". Vad menar hon? Hade hon sagt något till dig om att hon skulle vara gravid? MB : Nej, jag vet inte vad hon menar. Jag tolkade det som att hon kanske skulle börja plugga på annat håll och därför göra uppehåll med träningen.
(FUP 1001)

Avdelningen MB ljuger.

Intressant. SOlklara motiv och indicier finns. MB är mycket manipulativ och inställsam.

Vore bra om man kunde få en kommentar från KJ? Sitter han där helt oskyldig dömd och lider?
Har KJ blivit hotad?

Sanningen kan ligga ett simpelt litet DNA prov bort...
Citera
2014-08-31, 21:57
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
1. Glömt att hon skulle dela ut reklam? Hon hade tidigare trasslat med de tider hon och KJ kommit överens om.

2. Det hade gått upp för henne att han var en player? Senare gillar hon ett inlägg på fb som handlar om betydelsen av sanningar.

3. Slump? 17.06 i telefonlistan, vad för slags aktivitet?

4. Hon fortsätter sms´a långt efteråt. Tror MB när han säger att någon var knäpp - AN, KJ, en tredje person i lägenheten eller någon bekant till MB?

CL uppger att VB tränade på lördagar, kanske hon motionerade på klubben.
Citera
2014-08-31, 22:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

VB och MB skickade ett antal sms till varandra 3 maj. Se FUP.
Citera
2014-08-31, 22:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Intressant. SOlklara motiv och indicier finns. MB är mycket manipulativ och inställsam.

Vore bra om man kunde få en kommentar från KJ? Sitter han där helt oskyldig dömd och lider?
Har KJ blivit hotad?

Sanningen kan ligga ett simpelt litet DNA prov bort...

Försöker du med DNA-provet igen? Hur många gånger ska vi behöva tala om för dig att det inte finns något DNA som kan binda någon enskild person till liket. Kristoffer, en annan man i Kristoffers familj eller någon som råkar ha en gemensam farfarsfarfars far eller något sånt har avsatt DNA:t. Det är allt man kan veta och någonsin kommer att kunna veta om den saken.
Citera
2014-08-31, 22:05
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En av de teorier jag har haft kring detta är att han faktiskt fick oroande SMS angående saker som hände i lägenheten. Typ:

"Hjälp han är knäpp - måste få tala med dig"
"Han hotade döda mig. Kan du inte ringa mig?"
"Snälla ring, han är knäpp"
"Svara snälla"

MB blir lite berörd av saken (faktiskt), men tänker/vet samtidigt att VB är en dramaqueen som överdriver saker. Han svarar att han kan höra av sig sen, men nu går det inte ("Jag jobbar") Strax efter ankomsten till restaurangen går han på muggen och läser det sista SMS:et. Ringa vill han dock inte - det gjorde han ju faktiskt aldrig. Så istället drar han iväg nåt i stil med "Är allt ok nu? Du kan väl höra av dig annars". Sen går han och käkar. När det inte kommer några fler SMS antar han att det är okej. Att hon inte hör av sig reflekterar han inte så mycket över: Sista tiden har det ju varierat mycket fram och tillbaka och fredagen var det väldigt mycket upprörda känslor och ilska blandat med kärleksförklaringar som for fram både i telefonen och på facebook. När han kommer hem är han trött (han har druckit öl och jobbar ju faktiskt ganska hårt), så efter bara knappt 2 timmar framför datorn och TV:n går han och lägger sig. Sen hör han inget mer. Lite undrar han nog, men men. Mycket att göra nu. Han skickar ett par meddelanden på telefonen och facebook. Sen får han plötsligt höra att hon är försvunnen! Naturligtvis blir han orolig för sin egen del (om för hennes är det rätt meningslöst att spekulera i). Vafan har hon gjort? Vad har hänt? Tänk om det ändå var något allvarligt? Men han vet ju inte så mycket - hon sa bara att hon skulle plugga hos nån kompis. Men fan det ser inte bra ut.

Strax därefter blir han kallad - ganska överrumplande - på ett första förhör. I chocken - "jag vill inte bli inblandad i det här" - ljuger han om arten av deras relation. Sen går han till jobbet, men börjar fundera. Gradvis inser han att de kommer att gräva fram information om den verkliga arten av deras relation. Det kommer inte att gå att undvika. Han måste medge det som inte går att förneka. Och SMS:en då? Han inser att de kommer att kolla telefontrafiken och att det verkligen inte ser bra ut för honom - ifall nu inte Vatchareeya dyker upp levande från nån kompis hon suttit hos i några dar. Men herregud så illa det skulle se ut med SMS:en! Han har visserligen redan raderat dem som han brukar med de flesta SMS som inte innehåller något han ska komma ihåg. Men tänk om polisen plockar fram dem ur telefonen eller frågar varför han tog bort dem? Han gör något ytterligare fippel med telefonen för att minska risken för det. Har han dåligt samvete? Kanske lite, men han intalar sig själv att de där SMS:en ändå inte är till nån hjälp och han vill inte bli känd i Boden som mannen som ignorerade en kvinna i nöd och kanske bidrog till att hon dog (Tänk om hon är död!) Så tänker han ungefär. Sen åker han till polisstationen på kvällen och berättar en något tillrättalagd historia. Angående SMS:en säger han något som - ifall hennes telefon hittas eller SMS:en på något vis kan plockas fram - eventuellt skulle kunna passera som ett minnesfel/missuppfattning av den verkliga texten. Enklast är då att säga "Hon är knäpp" istället för "Han är knäpp". Ett bråk med mamman är inget damernas riddare Berg behöver lägga sig i!

Riktigt fult gjort naturligtvis OM det var nånting i denna stilen det gick till. Och Berg är en ganska ful fisk. Men någon mördare och bevisplanterare är han inte, annat än i ett antal tråddeltagares något överhettade fantasi

Åkte MB till polisen på eget initiativ och berättade om relationen?
Citera
2014-08-31, 22:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
CL uppger att VB tränade på lördagar, kanske hon motionerade på klubben.

Varannan lördag har jag läst. Ser man till föräldrarnas vittnesmål kan hon aldrig ha hunnit med någon träning den lördagen. Förutsatt att reklamen delades ut. Förhoppningsvis följde polisen upp det.
Citera
2014-08-31, 22:11
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Försöker du med DNA-provet igen? Hur många gånger ska vi behöva tala om för dig att det inte finns något DNA som kan binda någon enskild person till liket. Kristoffer, en annan man i Kristoffers familj eller någon som råkar ha en gemensam farfarsfarfars far eller något sånt har avsatt DNA:t. Det är allt man kan veta och någonsin kommer att kunna veta om den saken.

Även män som inte är släkt glömde du visst att nämna
Citera
2014-08-31, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varannan lördag har jag läst. Ser man till föräldrarnas vittnesmål kan hon aldrig ha hunnit med någon träning den lördagen. Förutsatt att reklamen delades ut. Förhoppningsvis följde polisen upp det.
VB skrev på fejjan kl 14:23: "Ska nu ut och motionera lite och sen till kompis och plugga ^^". Det hann hon med före kl 16, då KJ hämtade henne.
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-31 kl. 22:20.
Citera
2014-08-31, 22:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
VB och MB skickade ett antal sms till varandra 3 maj. Se FUP.
Ja, men det är bara i fb-meddelandet (och även alla de fb-meddelanden som MB dessförinnan fått) som vi kan se vad VB skrev - och därmed kan vi också förstå att det MB berättat är sant. - Enligt MB kunde VB ibland skicka 400 sms med samma innehåll.
Citera
2014-08-31, 22:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Är med i ditt resonemang och instämmer till stora delar, det ligger mycket sanning i dina ord. Att enbart inrikta sig på detaljerna och söka förklara dem utan att inbegripa helheten är inte det optimala sättet att närma sig sanningen på. Efter en helhetsbedömning kan man börja granska detaljerna.

Hypotesen om tejprullarna kan vi kanske lämna då det mest blir missförstånd. Jag tror att tejprullen på skåpet i badrummet är KJ´s egen som han har lagt ditt efter tömning av fickor inför tvätt och att VB lånat rullen vid ett av sina besök (hon blödde ur örat någon gång i april, dessförinnan en tå).
Tejpen man fann i hennes hår kan ha varit hennes egen. Hennes tränare använde tejp till sina tår och vi vet ju att hon såg upp till honom och allt han gjorde.
Vore osannolikt att KJ tagit hem en rulle han använt vid mordet när det övriga var puts väck.

DNA på vristen kan rent teoretiskt ha funnits kvar efter den påstådda sexakten. Drogs några byxor ner under kvällen bör också hans händer ha hamnat nedanför smalbenen. Under förhören försöker FL pressa KJ att berätta så detaljerat som möjligt och de frågar även om han kan ha berört hennes vrister. KJ svarar med att han inte minns.

För egen del är det första gången jag öht läser en förundersökning i ett brottmål. Efter att ha följt fallet (det första någonsin) från början i media och sedan tagit del av övrigt material kvarstår min till viss del intuitiva uppfattning att detta är ett komplicerat fall. Jag är också benägen att tro på KJ´s historia till stora delar medan vissa saker även lämnar frågetecken.

Blodet i bagageluckan har jag aldrig försökt bortförklara med en plantering. Även om jag vet att den möjligheten existerar. För mig låter det mera troligt att en bag el ryggsäck med blodigt material har befunnit sig där.

Enkelt uttryckt: jag tvivlar starkt på att KJ (åtminstone ensam) har dödat VB. Jag anser att MB är den som har haft både humör och motiv för att kunna begå brottet fast får heller inte ihop alla delar med honom som GM. Hans fru? Nej, hon är alltför "babblig" under förhören.
Därför är jag egentligen inne på att hon har mött någon annan efter vägen mot Sävast, för det verkar rimligast utifrån min helhetsbedömning att anta att hon var på väg dit. Min hypotes är att hon blev stoppad någonstans utefter Torpgärdsleden. Kanske av KJ, kanske av någon vän till honom, kanske av någon annan.

Kan tyvärr inte se att den käre Ockham kan tillämpas i det här fallet. I så fall skulle merparten ha fallit på plats vid det här laget.

Tack för ditt försök att förklara hur du tänker.

Jag har svårt att se scenariot att någon av KJ:s vänner mördar VB (de kände väl knappt varandra dessutom), använder sin ryggsäck för att frakta kroppsdelar eller åtminstone en massa blodigt material och sen - utan att rengöra ryggsäcken mer än på sin höjd ytterst nödtorftigt - har använt den några dagar senare på ett airsoftspel för sin egen packning. Det känns tyvärr också som en hjälphypotes, tillkommen enkom för att förklara bort blodfynden. För inte kan du väl hitta några fakta i utredningen som pekar åt det här hållet?

Jag är skeptisk till att formulera hypoteser som kräver att man måste anta saker som bara kan vara sanna "rent teoretiskt". Visst, vi har ingen expert som sagt att man med 100% säkerhet kan säga att DNA:t kunde ha blivit kvar efter 2 veckor och efter tvätt av kroppen. Men vi kan utgå från att det inte är ett dugg troligt. Jag är också skeptisk till att tvingas inkludera egendomliga sammanträffanden. Som att tejpen KJ säger sig ha hittat i en skrotbil skulle vara avriven på mitten på ett åtminstone nästan exakt likadant vis som tejpen som mördaren använde. Det kan ändå ibland vara så att man kan diskutera om det ska räcka till rimligt tvivel och frikännande dom. Men det är något helt annat än att på kända fakta säga vem som mest sannolikt är den skyldige. Och tyvärr: Jag ser inget sett att analysera fakta med en rimlig grad av skepsis mot alltför långsökta sammanträffanden och udda tillfälligheter som ger något annat svar på frågan om vem som är mördaren i detta fall än Kristoffer.

Sen vet jag att många hakat upp sig på sina analyser av de inblandade personerna. Det är naturligtvis en del av helhetsbedömningen. Men det är ganska sekundärt gentemot de faktiska omständigheterna. Det finns fullt av koleriska och ibland hotfulla människor som ändå inte mördar. Och det kommer alltid att finnas mördare som ingen på allvar trodde skulle kunna mörda någon. Dessutom kan man hävda att tar man hänsyn till alla variabler som utgör riskfaktorer för att begå grova våldsbrott så är knappast Berg än bättre kandidat som mördare än Kristoffer. Diagnoserna, hans sociala situation med arbetslöshet, isolering och mängder av misslyckanden på olika plan, de möjliga missbruksproblemen, indikationer på att han kan bete sig på ett antisocialt vis mot kvinnor (stryptaget och mordhotet på flickvännen från tonåren).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in