2014-09-04, 22:48
Medlem
MrFolds avatar
... det fanns andra svagheter i Olssons plädering också när det gällde försöken att utpeka alternativ GM. Han drog inte på minsta vis in Bergs fru i det hela, sa t ex ingenting om hennes otrevliga FB-inlägg eller det triviala faktum att alla karatemördarteorier förutsätter att hon till åtminstone någon grad måste ha vittnat falskt. Vad han försökte göra var att så tvivel genom att peka på i hans tycke outredda omständigheter runt en annan person. Men eftersom han inte vågade ens antyda plantering av blod eller falska alibin så kunde inte hans invändningar bilda något rimligt, alternativt gärningsförlopp.
Citera
2014-09-04, 22:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
... det fanns andra svagheter i Olssons plädering också när det gällde försöken att utpeka alternativ GM. Han drog inte på minsta vis in Bergs fru i det hela, sa t ex ingenting om hennes otrevliga FB-inlägg eller det triviala faktum att alla karatemördarteorier förutsätter att hon till åtminstone någon grad måste ha vittnat falskt. Vad han försökte göra var att så tvivel genom att peka på i hans tycke outredda omständigheter runt en annan person. Men eftersom han inte vågade ens antyda plantering av blod eller falska alibin så kunde inte hans invändningar bilda något rimligt, alternativt gärningsförlopp.

Nej TO visste mycket väl var gränsen för skvaller och antydningar gick, han är nog ett unikum i det fallet.
Citera
2014-09-04, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och det berodde på åklagaren hade styrkt åtalet med falska bevis. Hade han haft mer tid att sätta sig in målet och avslöjat dessa, som vi har haft, hade han kunnat vara tuffare.
Citera
2014-09-04, 22:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
NS vittnade i HR, MR kastades i slasken trots att hon var med NS och KJ natten mellan 18-19/5.
NS mamma var hemma och vaken när KJ lämnade NS på morgonen vid 6-7 tiden.

Kusinsen familj var hembjuden till KJs familj så det finns nog rätt många vittnen på just den uppgiften.
Kusinen , DJ och KJ satt och spelade.

När åkte kusinen då?

Jag saknar fortfarande en tydligare beskrivning av dig. Vad jag åtminstone tror mig kunna utläsa är att KJ i lucka 5 är ute och far mitt i natten vid halv fem och att ingen vet vad han gör mellan det och samtalet från hans mamma 2,5 timme senare. Även om det bara blir den luckan kvar ifall vi till äventyrs är så EXTREMT snälla att vi tror på familjens egna vittnesmål så räcker det mer än väl för att hinna flytta benen.

Betänk detta: Det är bara benen vi måste förklara mellan den 18:e och 20:e. Ingenting utesluter att en första flytt av kroppen har gjorts dessförinnan till FP2 och att KJ av någon för oss okänd anledning sen bestämt sig för att - åtminstone som en början - flytta benen till Gula huset. En sån operation behöver inte ha tagit många minuter.

När det gäller veckan innan vet vi att övervakaren pappa Jonny varit på tjänsteresa och att det finns massor av oredovisad tid då KJ till stor del vistats ensam i sommarstugan. Jag har i tidigare inlägg föreslagit att den 16:e maj på sena kvällen/natten är en tänkbar tidpunkt då kroppen kan ha flyttats, ej otroligt från värnet där hund markerade. Den dagen verkade han nedstämd och pressad efter att ha fått tillbaka sin telefon från polisen som då ska ha innehållit hot. Han ställde flera frågor via SMS till sin kompis om Missing People och fick svaret att de aldrig misslyckats med att hitta en försvunnen (fel såklart, men KJ ifrågasatte inte uppgiften). Det verkar inte otroligt på mig att det utlöst en nervositet som resulterat i en mer eller mindre oöverlagd handling.
Citera
2014-09-04, 23:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ När det gäller veckan innan vet vi att övervakaren pappa Jonny varit på tjänsteresa och att det finns massor av oredovisad tid då KJ till stor del vistats ensam i sommarstugan. Jag har i tidigare inlägg föreslagit att den 16:e maj på sena kvällen/natten är en tänkbar tidpunkt då kroppen kan ha flyttats, ej otroligt från värnet där hund markerade. Den dagen verkade han nedstämd och pressad efter att ha fått tillbaka sin telefon från polisen som då ska ha innehållit hot. Han ställde flera frågor via SMS till sin kompis om Missing People och fick svaret att de aldrig misslyckats med att hitta en försvunnen (fel såklart, men KJ ifrågasatte inte uppgiften). Det verkar inte otroligt på mig att det utlöst en nervositet som resulterat i en mer eller mindre oöverlagd handling.
Fadern JJ reste bort den 13 maj och skulle inte återkomma förrän den 17 juli. Moderns (och brodern DJ:s) uppgifter om att KJ skulle ha befunnit sig i sommarstugan den 13 maj överensstämmer inte med KJ:s telefontrafik. Med ledning av masttäckning kan det konstateras att det är först den 14 maj vid 17-tiden som KJ befinner sig där. Vidare kan man slå fast att polisens spanare har sett KJ med bar överkropp i sitt kök kl. 00:25 den 13 maj. Man upphör sedan med sin spaning, för att återuppta den först den 20 maj (då ju också föräldrarna kan sägas ha bedrivit en viss tillsynsverksamhet).

Bland KJ:s förehavanden den 13 maj kan nämnas att han under sin hemmamast vid 13-tiden pratar några minuter med någon hemmahosare. 14:18 ringer han till en kompis (8 min 24 sek) och frågar om denne vill komma till sommarstugan. Under em och kvällen många kontakter med familjen, för att vid 20-tiden lämna bostaden. 20:07 är sista samtalet; han rör sig därefter norrut; köper cig 20:16. Familjen söker honom vid 20-21-tiden men kopplas då till talsvar.

Den 14 maj tar han emot samtal 01:56 resp. 02:15; 02:12 tankar han för 790 kr. Härefter vet man inte vad han gör fram till 15:36 då han ringer till sin mor från hemmamasten.

Vi finner alltså att KJ ( i omgångar) kan ha styckat, tvättat och placerat ut sina likdelar den 13 maj c:a 01:30 – 12:30 = 11 h (plus c:a 21:00 – 01:30 = 4,5 h), och den 14 maj c:a 03:00 – 15:00 = 12 h. – Pannlampa kan ha använts c:a 22:00 – 03:00 men om mörkertiden dras av så återstår den 13 maj 9,5 h.
Citera
2014-09-04, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, just det, det är ju en sak att stå och säga en del till media, TO vet mycket väl hur en slipsten ska dras, det är en helt annan sak att stå inför rätt och göra en slutplädering, där tror jag att TO vägde sina argument på en guldvåg och jag har väldigt svårt att tro att han skulle ha pekat ut MB som trolig GM, om han inte haft riktigt bra substans för sina argument, domen visar att han inte haft det.

Uppenbarligen misslyckades TO med förklaringen av blodet.

TO pekade ut MB lite lätt men han lade också till efter sitt utpekande "jag säger inte att det är
så här men det kan vara så här
". Olssons egentliga syftemål angående detta utpekande var
att poängtera utredningens alla brister och på så vis kan man nog säga att MB endast blev en
statist i showen. Olsson var tvungen att lansera planteringsteorin på sin klients önskemål och
Olsson skötte detta med bravur och ändrade fokus på ett fantastiskt sätt. Han gick sin klient
ärenden men på ett sådant vis att han inte heller gick emot sitt eget anseende som Sveriges skickligaste advokat.

Stående ovationer, vilken karlakarl
Citera
2014-09-04, 23:25
Medlem
Jag tror fortfarande att KJ är skyldig/medskyldig tillsammans med medhjälpare i något eller några moment. MEN:

Ingen kan någonsin på fullaste allvar argumentera mot att han är dömd på oerhört svaga grunder, det är en av de svagaste domarna i ett mål som detta på mycket länge.

TR/HR har ingen kunskap om:

1. Exakt när hon dog
2. Hur hon dog. (Jo de har sticken o.s.v. men de har inte den stora bilden)
3. Var hon dog. De famlar i blindo efter en mordplats.
4. De har inte en susning om mordvapnet.

TR/HR kan inte på något sätt utesluta alternativa gärningsmän, eftersom de inte har utrett det uppenbara alternativet tillräckligt. Denna alternativa gärningsman har ett extremt starkt motiv och ett alibi som är, snällt sagt, lite skakigt.

Att tejprullen ens kan användas som bevis är minst sagt märkligt. KJ:s DNA finns inte på den.

Blodet i bagaget på hans bil: Det går inte att, bortom all rimligt tvivel, bevisa att det kommer från VB:s döda kropp. Planteringsteorin och teori om annat besudlings-sätt kan inte, bortom all rimligt tvivel, avskrivas.

Att dokument innehåller fel, att fel förekommer vid utskrift av förhör är illa nog. Att ALLA hittills kända fel vänds mot KJ är direkt anmärkningsvärt.

Nä detta fall är så vansinnigt knäppt. Jag tror de har rätt gärningsman, de saknar en medgärningsman, men domen i sig är fantastiskt svag, skrämmande svag.
Senast redigerad av Roccy 2014-09-04 kl. 23:27.
Citera
2014-09-04, 23:28
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
När åkte kusinen då?

Jag saknar fortfarande en tydligare beskrivning av dig. Vad jag åtminstone tror mig kunna utläsa är att KJ i lucka 5 är ute och far mitt i natten vid halv fem och att ingen vet vad han gör mellan det och samtalet från hans mamma 2,5 timme senare. Även om det bara blir den luckan kvar ifall vi till äventyrs är så EXTREMT snälla att vi tror på familjens egna vittnesmål så räcker det mer än väl för att hinna flytta benen.

Betänk detta: Det är bara benen vi måste förklara mellan den 18:e och 20:e. Ingenting utesluter att en första flytt av kroppen har gjorts dessförinnan till FP2 och att KJ av någon för oss okänd anledning sen bestämt sig för att - åtminstone som en början - flytta benen till Gula huset. En sån operation behöver inte ha tagit många minuter.

När det gäller veckan innan vet vi att övervakaren pappa Jonny varit på tjänsteresa och att det finns massor av oredovisad tid då KJ till stor del vistats ensam i sommarstugan. Jag har i tidigare inlägg föreslagit att den 16:e maj på sena kvällen/natten är en tänkbar tidpunkt då kroppen kan ha flyttats, ej otroligt från värnet där hund markerade. Den dagen verkade han nedstämd och pressad efter att ha fått tillbaka sin telefon från polisen som då ska ha innehållit hot. Han ställde flera frågor via SMS till sin kompis om Missing People och fick svaret att de aldrig misslyckats med att hitta en försvunnen (fel såklart, men KJ ifrågasatte inte uppgiften). Det verkar inte otroligt på mig att det utlöst en nervositet som resulterat i en mer eller mindre oöverlagd handling.

KJ köpte cigaretter, JJ har vittnat om detta och att KJ kom tillbaka ca 20 min senare. Det finns kvitto på ciggen i FUP så det stämde med JJs vittnesmål.
Men du kanske linte litar på vad JJ uppger? Med tanke på hur åklagarna framställer JJ i HR som att han ljuger för att skydda KJ. Tror inte jag behöver länka till bloggen, antar att du också har läst hur Anna B betedde sig.

Hotet kom väl från Ms pojkvän... alltså KJs tjejkompis.
Senast redigerad av Namibia1 2014-09-04 kl. 23:35.
Citera
2014-09-04, 23:41
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Vad är det för moment du talar om?

Sidan 18 i HR domen
Citat:
Dödandet av Vatchareeya Bangsuans kan visserligen ha skett vid någon tidpunkt dessförinnan, men sedan Kristoffer Johansson återkommit till sin lägenhet omkring kl. 23.00 på natten den 4 maj och innan risken för upptäckt på söndagmorgonen den 5 maj blivit för stor, dvs. under cirka 6 timmar, skulle en annan gärningsman – som tagit tejp från Kristoffer Johanssons lägenhet – sökt upp bilen och funnit den olåst, lyckats hitta såväl knappen i dörren till bagageluckan som en reservnyckel någonstans i bilen där Kristoffer Johansson inte kom ihåg var den fanns, placerat Vatchareeya Bangsuans döda kropp i bagageutrymmet, transporterat kroppen till en plats där kroppen kunnat undangömmas, gömt kroppen samt återställt bilen och därefter vid detta eller något senare tillfälle placera tejprullen i hans lägenhet med så lite av Vatchareeya Bangsuans blod att det inte omedelbart syntes. Att på detta sätt bereda sig tillgång till en annan persons lägenhet och bil skulle, som också tingsrätten anmärkt, ha varit ett projekt förenat med oerhörda risker och en stor tidspress. Det skulle dessutom ha varit fråga om en förövare som både hade motiv att döda Vatchareeya Bangsuan och ville lägga skulden på Kristoffer Johansson men trots det ägnade avsevärd tid åt att såväl gömma kroppen som undanröja bevis som kunnat finnas på denna.

Du tycker inte HR krånglar till det lite extra här?

Behöver en plantering innebära att planteraren:
1) Smyger sig in i KJs lägenhet.
2) Lyckats hitta bilen olåst.(som HR konstaterat var olåst)
3) Hittat knappen(som att det vore så svårt)
4)Lagt rabarber på en reservnyckel
5) Placerat VBs lik i skuffen
6)Tjuvlånat KJs bil och kört kroppen till Styckplats/Förvaring/FP1/FP2
7) Och återställt bilen utan att det märkts.
Citera
2014-09-05, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
KJ köpte cigaretter, JJ har vittnat om detta och att KJ kom tillbaka ca 20 min senare. Det finns kvitto på ciggen i FUP så det stämde med JJs vittnesmål.
Men du kanske linte litar på vad JJ uppger? Med tanke på hur åklagarna framställer JJ i HR som att han ljuger för att skydda KJ. Tror inte jag behöver länka till bloggen, antar att du också har läst hur Anna B betedde sig.

Hotet kom väl från Ms pojkvän... alltså KJs tjejkompis.

Vem kom hotet ifrån?

Tyvärr kan det ha varit flera stycken som har blivit hotade i denna sörjan...

Det är dags att det kommer upp till ytan nu!

Och den här J*nnike- varför ville hon helt plötsligt umgås med KJ? I samband med MPS söken?
Citera
2014-09-05, 08:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför tog han med kompisar på ett jobb där de inte visste syftet och därmed inte kunde hjälpa till?

Varför var KJ ensam när han söker i de känsliga ställena gula huset och värnen?

Titta på alla sammanträffanden. KJ vill inte stå med på några söklistor och vill ej ringa VB i det område hon senare hittas. Sannolikt fanns hennes mobil där också.

Varför dricker kJ ur en upphittad energidryck om han inte visste att den var hans och att han ställt den där tidigare?

Varför är söksegmenten KJ tilldelades inte lika genomsökta som övriga gruppers? (Han letade inte efter VB.)

Hur intresserad är KJ att söka sedan han återfått plånboken?

Jag trodde ett tag att vattenpumpen han googlade på hade betydelse men den sökte han visst på tidigare?

Om han misstänkte att plånboken fanns i det vattenfyllda värn där även kroppen låg blev han tvungen att flytta på kroppen för säkerhets skull. I detta vattenfyllda värn markerade likhunden sedan de tömt värnet på vatten, varför?

Polisen frågar KJ flera gånger i förhör varför han enligt egen utsago inte undersökte ett visst värn som senare blev intressant i utredningen. Var det det vattenfyllda värnet? KJ kan inte berätta att han sökte även där får då skulle han hittat VB.

En teori är också att han söker intensivt i detta område just ifall någon annan hittar hans plånbok. Då har han varit där och ingen kan säga när han tappade plånboken.
Senast redigerad av Ebbalin 2014-09-05 kl. 08:29.
Citera
2014-09-05, 08:52
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan det mycket väl ha varit - och då måste han ju leta där han tidigare befunnit sig.

Den 8 maj kl. 22:52 hade han tankat på Shell och glömt sin plånbok vid pump 3-4 (direktbetalning för kort). 23:00 börjar han och hans kompisar söka efter VB ut mot Sävast; 23:53 kopplar han upp mot Svartbyn SV 220. - Men dessförinnan denna dag vet man inte alls vad han haft för sig fram till 16:31; då är det bara talsvar som gäller.

Även den 5, 6 och 7 maj finns outredd tid.

Jag kan inte se ditt problem.
Om han tankat 22.52 8/5 varför skulle han tro att han en timma senare tro att han tappat plånboken i skogen för flera dagar sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in