2014-09-03, 03:24
Medlem
Pluggade in en engelska lista (http://www.memrise.com/course/2163/504-absolutely-essential-words/) inför förra provet och tyckte att det var till stor hjälp att berika språket på den delen, samtidigt som det färdiga listorna på memrise sparade mkt tid, jämfört med att göra egna listor.

Nu letar jag efter en lista att fortsätta med och frågar er, trots att ingen här inge "någonsin" verkar ha lyft något större värde i att plugga engelska ord för ELF (vet att rådet är att plugga gamla prov och läsa The Economist (trots att The New York Times Book Review borde vara att föredra)), om någon kan rekommendera eller tipsa om någon passande engelska lista på Memrise. Eller varför inte ta en snabb titt, om ni besitter ett stort vokabulär och därav kan göra en bättre rimlighets avvägning på listorna.

Fick 17 på ELF senast, men tappar avsevärt mkt tid på att jag inte förstår vissa nyckelord i det stycken om 2-3 rader, där svaret ofta återfinns.

Ordlistorna jag funderar på, på Memrise är:
- http://www.memrise.com/course/127378/barrons-1100-words-you-need-to-know-2/ (Verkar dock snarare vara ord i stil med ord för Ordkunskap och inte ord som förekommer något nämn värt i text. Rätta mig om jag har fel..)

alternativt
- http://www.memrise.com/course/11682/advanced-english-c1-c2/ (Har dessa någon större relevans för ELF texterna?)

Annars lutar det åt att jag pluggar in det orden som jag inte kan på Ordprovs engelska lista som är på ca 2500+ ord ((länk), då jag förmodar att det har stor relevans för hp. Men hade helst kört en färdig lista på Memrise för repetitionerna och det färdiga förklaringarna med tillhörande "mems".

Tackar ödmjukast för svar.
Citera
2014-09-03, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fplinng
Nu letar jag efter en lista att fortsätta med och frågar er, trots att ingen här inge "någonsin" verkar ha lyft något större värde i att plugga engelska ord för ELF (vet att rådet är att plugga gamla prov och läsa The Economist (trots att The New York Times Book Review borde vara att föredra)
The Economist är utmärkt på alla sätt och vis. Att man kan komplettera med NYT Book Review är en sak, men varför borde den föredras?
Citera
2014-09-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
The Economist är utmärkt på alla sätt och vis. Att man kan komplettera med NYT Book Review är en sak, men varför borde den föredras?

Vill minnas att NYT Book Review har förekommit betydligt fler gånger som källa till texterna, men brukar själv inte läsa dessa sidor, så borde inte uttala mig i frågan.
Senast redigerad av Fplinng 2014-09-03 kl. 17:54.
Citera
2014-09-03, 23:07
Medlem
Hur går pluggandet för er? Själv så rullar mitt halvpluggande vidare i respektabel takt.

Har dock en fråga som jag även googlat upp, men vill försäkra mig om att det är okej via er expertis. Det jag undrar är huruvida vilka klockor som är tillåtna, jag har förstått att armbandsur utan signal/annat störningsmoment är tillåtet, men är någon form av tidtagarur också tillåtet? Utan ljud då, men det är väl underförstått.

Eller det kanske finns något annat sätt att hålla koll på tiden, min plan är nämligen att under det riktiga provet försöka anpassa min tid efter rekommendationen, så att jag slipper sitta med ca 12 min på DTK delen pga att jag fick ett Aspergersinfall på en förbenad XZY-fråga. Detta gav mig nämligen det nobla resultatet 8/24 på provets lättaste del.
Citera
2014-09-04, 10:55
Medlem
Skall sätta igång med intensivplugg inför vårens högskoleprov (skall givetvis skriva kommande också, men största focuset ligger på vårens prov) och tänkte höra med er vilka medel som rekommenderas att plugga med, den kompletta guiden till högskoleprovet är värt att införskaffa? Har hört både ock, samt hur bra gratisverisionen av HPguiden är?

Utöver de två ovanstående så har jag tänkt använda mig av Khanacademy för matte delar samt ordprov.se för orden,

Bra tips på andra sidor/medel är önskvärt =)

Mitt mål är ca 1.4 - 1.5 för att vara säker på att komma in på min utbildning. Mvh
Citera
2014-09-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonash93
Skall sätta igång med intensivplugg inför vårens högskoleprov (skall givetvis skriva kommande också, men största focuset ligger på vårens prov) och tänkte höra med er vilka medel som rekommenderas att plugga med, den kompletta guiden till högskoleprovet är värt att införskaffa? Har hört både ock, samt hur bra gratisverisionen av HPguiden är?

Utöver de två ovanstående så har jag tänkt använda mig av Khanacademy för matte delar samt ordprov.se för orden,

Bra tips på andra sidor/medel är önskvärt =)

Mitt mål är ca 1.4 - 1.5 för att vara säker på att komma in på min utbildning. Mvh

Låna den kompletta guiden till högskoleprovet och en MA1c bok på biblioteket. Ma1b är rekommenderat men 1c är enligt mig samt andra en bättre bok då den är en aning mer avancerad. Sen kan jag rekommendera att läsa Under Strecket på svd.

Det allra viktigaste i min mening är dock att du övar på interaktiva prov då detta ger mest. Simulera att det är ett riktigt prov och förbered dig så att ditt resultat blir träffsäkert, efter det är det bara att öva upp de delarna som gick dåligt.

Hade jag varit du hade jag nog väntat till efter höstens prov för att sedan utvärdera om hp-guiden är värt att köpa. Andra bra gratissidor för att öva är annars memrise och ordprov, även om dessa främst lämpar sig för ord-delen, vilket är underförstått.
Citera
2014-09-04, 16:24
Medlem
vad blir (1/4)/roten ur (1/4)?
förklaring?
Citera
2014-09-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavin
förklaring?

1/4 = (roten ur 1/4)*(roten ur 1/4)

Alltså kan divisionen skrivas:

(roten ur 1/4)*(roten ur 1/4) / (roten ur 1/4)

Stryk (roten ur 1/4) i nämnaren och en gång i täljaren, och kvar har du:

(roten ur 1/4)
Citera
2014-09-04, 18:22
Medlem
Några länkar/tips på hur man ska träna inför svenska delen av provet, och i synnerhet läsförståelse delen?
Citera
2014-09-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Några länkar/tips på hur man ska träna inför svenska delen av provet, och i synnerhet läsförståelse delen?
Förstår du inte texten för att det är svårt eller för att den är tråkig? Om du tycker den är tråkig men förstår så kan jag rekommendera att läsa under strecket på svd, otroligt tråkiga artiklar så bemästrar man dessa så klarar man alla artiklar.

Vill du ha tips om olika lösningsmetoder ocksÅ?
Senast redigerad av Moderatkvadrat 2014-09-04 kl. 20:08.
Citera
2014-09-04, 19:45
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavin
förklaring?
Tips: roten ur(1/4) = 1/2
Citera
2014-09-04, 20:32
Medlem