2014-09-03, 22:45
Medlem
Ämnet är intressant, men innebörden av fenomenet (om vi kan kalla det så) är nog djupare än att det är någon hippiegrupp eller cia-organisation som ligger bakom?
dr.phil klippet tidigare i tråden var intressant, och spär gärna på tanken om att det är något större som snurrar i bakgrunden.

Dagens bokrekommendation till alla oss som känner att det är något där ute som ser o hör allt är Förklaringen av lars adelskogh.

http://www.hylozoik.se/
(en bit ner i listan "min bok förklaringen")
2014-09-03, 23:35
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
.....
Dessutom får du gärna förklara vad som är ovidkommande med mina frågor om paranoia i en tråd om folk som anser sig förföljda...?
Tråden handlar nu inte längre om oss men fortsättningsvis gärna om mentaliteten hos er som inte vågar inse att gangstalking på något vis och av någon anledning sedan gammalt är satt i system och ständigt utvecklar nya metoder.
2014-09-04, 00:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Tråden handlar nu inte längre om oss men fortsättningsvis gärna om mentaliteten hos er som inte vågar inse att gangstalking på något vis och av någon anledning sedan gammalt är satt i system och ständigt utvecklar nya metoder.

OK, vad praktiskt, du byter ämne på tråden så slipper du svara på krångliga frågor...
Men visst, då kör vi på ditt nya ämne. Varför tror du att vi (jag) inte vågar inse att GS finns? Varför kan du inte inse att "andras omdöme kan vara likvärdigt med ditt" och att det kanske helt enkelt är så att jag kräver bevis för att tro på något - för mig handlar det i alla fall inte alls om att inte "våga inse"...
2014-09-04, 00:24
Medlem
Citat:
OK, vad praktiskt, du byter ämne på tråden så slipper du svara på krångliga frågor...
Men visst, då kör vi på ditt nya ämne. Varför tror du att vi (jag) inte vågar inse att GS finns? Varför kan du inte inse att "andras omdöme kan vara likvärdigt med ditt" och att det kanske helt enkelt är så att jag kräver bevis för att tro på något - för mig handlar det i alla fall inte alls om att inte "våga inse"...

Byta ämne och avsaknad av "vågenhet" till insikt? Lustigt vad motsägelsefullt det där blev va? ...men fortsätt, för all del ...om vågen faller på plats kan man ju alltid fördriva tiden med att försöka enas om vilka "gänget" skulle kunna vara? Rent spekulativt och hypotetiskt alltså.
Säpo? Cia? Bandidos? Bostadsrättsföreningen?
2014-09-04, 01:36
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ja kanske det, det kan nog vara bra i vissa situationer att vara lite paranoid - men när man börjar tro att halva världen, alla röda bilar, alla som blinkar, alla som nyser, alla som nynnar, mamma och pappa, alla myndigheter osv inte har något bättre för sig än att gangstalka dig, ja då har man nog passerat gränsen för "lite" paranoid skulle jag våga påstå..

Man kan ju vända på det. Det kanske är någon inom myndigheterna som har blivit paranoid och att det dom säger i tråden stämmer.

Citat:
Men alla andra sjukdomar fick vi behålla för att??

Har läst om en studie av forskare som gjorde experiment på inuiter i Grönland. Om jag minns rätt så fick de se olika bilder djur samtidigt då hjärnaktiviteten mättes. När de fick se en orm(alltså en vanlig orm och inte du) så blev det höga värden och det tolkades som att de visade rädsla. Man kan tycka det är anmärkningsvärt eftersom det inte finns några ormar där och har heller inte funnits på flera miljoner år.
Kommer inte ihåg deras slutsats men min är iaf att det är en egenskap som har följt med sen deras förfäder utvandrade från Nordamerika.

Detta är förvisso en fobi men jag utesluter inte att det fungerar likadant med de egenskaperna som kallas för psykiska sjukdomar. Jag tror att vi alla har detta liggandes latent men de ska aktiveras bara då vi upplever extrema situationer.

Jag förstår att du syftar på de som är av en allvarligare natur.
De egenskaperna som människan hade för flera tusen år sedan var anpassade för just den miljön men många av dom har vi knappast någon nytta av i dagens samhälle.
Men vi har kvar dom, precis som inuiterna har kvar sin ormfobi och de egenskaperna kan jag också kalla för psykiska sjukdomar om de bryter ut.
Nästa vecka kan en astroid slå ned som skickar oss tillbaka till stenåldern och då kan det vara bra att ha kvar dessa egenskaper.
2014-09-04, 10:31
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Du lär aldrig bli nöjd hur detaljerade svar du än skulle få. Aningslöst låter du dig istället utnyttjas för GS-centralens infosamlande, mätning av effekten och upplägg för fortsatta metoder. Det blev som exempel mycket tydligt hur du tog över och avledde tråden från den konkreta erfarenhet av GS som rosalotus iesho halvanonym och jag mycket lätt hade kunnat komma överens om och ge vidare förklaring till. Du ville bara inte veta och som överlevande egenföretagare efter statliga övergreppen kring 1990 kan jag mycket väl förstå dig.
Paranoian ser jag som frisk reaktion mot en anonymt sjuk omgivning. Förståndskramperna släpper på ömse håll så fort människor fått identifiera sig och förklara sig inför varandra direkt vet jag. Så länge bara GS-centralen vet vilka vi faktiskt är men har alla möjligheter att sprida falska rykten och misstankar mot varje inbillat hot mot ordningen så spelas vi ut mot varandra.
Just för att jag utgår att allas omdömen kring sin egen upplevda situation är likvärdiga så har det för mig ingen betydelse om motparten är vän eller fiende, sund eller sjuk då jag söker förklaringar till mina iakttagna och väl dokumenterade faktiska konspirationer i skiftande sammanhang och i anonym eller välkänd omgivning likaväl.
Innan man fått fram bevis gäller det just att våga tro på något gott någonstans annars blir man lätt och helt naturligt paranoid.
2014-09-04, 12:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du lär aldrig bli nöjd hur detaljerade svar du än skulle få. Aningslöst låter du dig istället utnyttjas för GS-centralens infosamlande, mätning av effekten och upplägg för fortsatta metoder.
Hur vet du det - du har ju inte ens försökt svara...

Citat:
Det blev som exempel mycket tydligt hur du tog över och avledde tråden från den konkreta erfarenhet av GS som rosalotus iesho halvanonym och jag mycket lätt hade kunnat komma överens om och ge vidare förklaring till.
Fast det KAN finnas andra sätt att se på GS, vilket är vad jag försökte bena ut... Kan det vara så att gangstalkingen är inbillad som en följd av paranoia Ja det kan det givetvis men ni verkar inte ens öppna för möjligheten vad jag kan se, och ni vägrar kategoriskt att svara på de enkla frågorna jag ställt..

Citat:
Du ville bara inte veta och som överlevande egenföretagare efter statliga övergreppen kring 1990 kan jag mycket väl förstå dig.

Jag vill visst veta, och jag har läst alla era berättelser i tråden.

Citat:
Paranoian ser jag som frisk reaktion mot en anonymt sjuk omgivning. Förståndskramperna släpper på ömse håll så fort människor fått identifiera sig och förklara sig inför varandra direkt vet jag. Så länge bara GS-centralen vet vilka vi faktiskt är men har alla möjligheter att sprida falska rykten och misstankar mot varje inbillat hot mot ordningen så spelas vi ut mot varandra.
Just för att jag utgår att allas omdömen kring sin egen upplevda situation är likvärdiga så har det för mig ingen betydelse om motparten är vän eller fiende, sund eller sjuk då jag söker förklaringar till mina iakttagna och väl dokumenterade faktiska konspirationer i skiftande sammanhang och i anonym eller välkänd omgivning likaväl.
Innan man fått fram bevis gäller det just att våga tro på något gott någonstans annars blir man lätt och helt naturligt paranoid.

Precis samma påstående igen - ni är alltså paranoida men det är en följd av att ni är gangstalkade. Alternativet att gangstalking skulle kunna vara inbillad som en följd av er paranoia verkar inte ens ha föresvävat er, eller?
2014-09-04, 13:02
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
En klassiskt schizofren inne i en psykos talar i gåtor, t ex:

"Solen är gul, frimurare tillber lucifer som är venus, men venus är också morgonstjärnan/sonen som ska komma igen, och sonen är solen i religioner, alltså är alla med gul t-shirt frimurare"
/../.

Nej, det stämmer inte för paranoid schizofreni.

Folk med paranoid schizofreni är i högre grad "Logiska" i sina vanföreställningar, mer än andra former av schizofrena (med paranoida ideer som sekundära inslag) så är de samlade "utåt" och har ett normalt språkbruk. De bär ofta ideerna inom sig, men framstår som friska utåt.

Deras ideer brukar just beskrivas i termer av övervakning, mobbning osv. De följer en mer "realistisk" logik än folk med andra typer av schizofreni, ofta med ett ganska uttänkt mönster av föreställningar som de pusslat ihop under en längre tid.

Jag har haft en vän som insjuknade i paranoid schizofreni i 35-årsåldern. Han lät EXAKT som trådskaparen när han berättade om hur fan "Förföljdes". Det var mycket att folk "jävlades" med honom. Vägverket skrapade av grus från hans tomt. Han tyckte det fanns insinuationer skrivna i ledarartiklar som riktade sig mot honom, han trodde att alla mobbade och föroämpade honom. Allt skulle vantolkas. Om han t ex såg en helikopter, så tänkte han förstås att det hade med honom att göra, att nån skulle ta flygbilder på hans hus osv.

TS inlägg ger mig sån extrem igenkänning för hur min bekant blev när han blev sjuk. Han ser små tecken hela tiden, han ser en man som tittar konstigt, han hör ett konstigt ljud osv. Allt bildar ett sammanhängande system i den paranoides huvud.
Senast redigerad av swimp78 2014-09-04 kl. 13:08.
2014-09-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej, det stämmer inte för paranoid schizofreni.

Folk med paranoid schizofreni är i högre grad "Logiska" i sina vanföreställningar, mer än andra former av schizofrena (med paranoida ideer som sekundära inslag) så är de samlade "utåt" och har ett normalt språkbruk. De bär ofta ideerna inom sig, men framstår som friska utåt.

Deras ideer brukar just beskrivas i termer av övervakning, mobbning osv. De följer en mer "realistisk" logik än folk med andra typer av schizofreni, ofta med ett ganska uttänkt mönster av föreställningar som de pusslat ihop under en längre tid.

Jag har haft en vän som insjuknade i paranoid schizofreni i 35-årsåldern. Han lät EXAKT som trådskaparen när han berättade om hur fan "Förföljdes". Det var mycket att folk "jävlades" med honom. Vägverket skrapade av grus från hans tomt. Han tyckte det fanns insinuationer skrivna i ledarartiklar som riktade sig mot honom, han trodde att alla mobbade och föroämpade honom. Allt skulle vantolkas. Om han t ex såg en helikopter, så tänkte han förstås att det hade med honom att göra, att nån skulle ta flygbilder på hans hus osv.

TS inlägg ger mig sån extrem igenkänning för hur min bekant blev när han blev sjuk. Han ser små tecken hela tiden, han ser en man som tittar konstigt, han hör ett konstigt ljud osv. Allt bildar ett sammanhängande system i den paranoides huvud.

Han kanske också helt enkelt var en TI!?? För detta "spel" med diverse utvalda individer är inget nytt påfund har jag förstått....
2014-09-04, 14:34
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrou
Han kanske också helt enkelt var en TI!?? För detta "spel" med diverse utvalda individer är inget nytt påfund har jag förstått....

Nej, det var lika självklart att hans ideer var vanföreställningar utan stöd i verkligheten precis som trådskaparen uppenbart lider av paranoida vanföreställningar.

Men du, som uppenbarligen tror på att detta med "Gang stalking" förekommer - var kan man komma i kontakt med sådana grupper? De måste ju inbegripa hundratals, tusentals människor som deltar i denna gang-stalking? Jag har aldrig hört talats om ens flyktigt denna företeelse.

Att människors berättelse om "gang stalking" liknar varandra beor på att psykiska sjukdomar som inbegriper paranoia ger en likartad föreställningsvärld. Inte på att gang stalking existerar.
2014-09-04, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej, det var lika självklart att hans ideer var vanföreställningar utan stöd i verkligheten precis som trådskaparen uppenbart lider av paranoida vanföreställningar.

Men du, som uppenbarligen tror på att detta med "Gang stalking" förekommer - var kan man komma i kontakt med sådana grupper? De måste ju inbegripa hundratals, tusentals människor som deltar i denna gang-stalking? Jag har aldrig hört talats om ens flyktigt denna företeelse.

Att människors berättelse om "gang stalking" liknar varandra beor på att psykiska sjukdomar som inbegriper paranoia ger en likartad föreställningsvärld. Inte på att gang stalking existerar.

Det är trevligt med alla er flashbackdoktorer....jadu var man kan komma i kontakt med dessa har jag ingen aning om, tror dock att man måste va en mycket speciell människosort som är driven på ett mycket speciellt sätt!
2014-09-04, 16:07
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarrou
Det är trevligt med alla er flashbackdoktorer....jadu var man kan komma i kontakt med dessa har jag ingen aning om, tror dock att man måste va en mycket speciell människosort som är driven på ett mycket speciellt sätt!

Ja, om det förekom så borde det ju vara så. Dessa människor skulle också ha enorma resurser eftersom de kunde knyta ihop nätverk av hundratals personer i en stad som bara skulle cirkulera runt random för att med små subtila medel "psyka" sina offer bara genom att "gå förbi" för ofta.

https://www.youtube.com/watch?v=ZSFLcN-DEoo

Ang detta med "speciell människosort" - du tror inte att det är en speciell människosort som tror sig utsatta för detta? Paranoida psykoser är ju vanligare bland äldre och ensamma människor. De här som sysslar med gang stalking känner ett stort intresse specifikt för att "krossa" ointressanta / känsliga/ isolerade personer? Borde det inte vara mer intressant utmaning att plocka en socialt kunnig och uppsatt människa snarare än ensamma gubbar som sitter och tittar ut genom fönstret hela dagarna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in