Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Ja kanske det, det kan nog vara bra i vissa situationer att vara lite paranoid - men när man börjar tro att halva världen, alla röda bilar, alla som blinkar, alla som nyser, alla som nynnar, mamma och pappa, alla myndigheter osv inte har något bättre för sig än att gangstalka dig, ja då har man nog passerat gränsen för "lite" paranoid skulle jag våga påstå..
Man kan ju vända på det. Det kanske är någon inom myndigheterna som har blivit paranoid och att det dom säger i tråden stämmer.
Citat:
Men alla andra sjukdomar fick vi behålla för att??
Har läst om en studie av forskare som gjorde experiment på inuiter i Grönland. Om jag minns rätt så fick de se olika bilder djur samtidigt då hjärnaktiviteten mättes. När de fick se en orm(alltså en vanlig orm och inte du) så blev det höga värden och det tolkades som att de visade rädsla. Man kan tycka det är anmärkningsvärt eftersom det inte finns några ormar där och har heller inte funnits på flera miljoner år.
Kommer inte ihåg deras slutsats men min är iaf att det är en
egenskap som har följt med sen deras förfäder utvandrade från Nordamerika.
Detta är förvisso en fobi men jag utesluter inte att det fungerar likadant med de egenskaperna som kallas för psykiska sjukdomar. Jag tror att vi alla har detta liggandes latent men de ska aktiveras bara då vi upplever extrema situationer.
Jag förstår att du syftar på de som är av en allvarligare natur.
De egenskaperna som människan hade för flera tusen år sedan var anpassade för just den miljön men många av dom har vi knappast någon nytta av i dagens samhälle.
Men vi har kvar dom, precis som inuiterna har kvar sin ormfobi och de egenskaperna kan jag också kalla för psykiska sjukdomar om de bryter ut.
Nästa vecka kan en astroid slå ned som skickar oss tillbaka till stenåldern och då kan det vara bra att ha kvar dessa egenskaper.