Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja det är klart att föreningen ska amortera, men det ska ju vara under rimliga former.
Vilket många nyproduktionsföreningar inte gör, och inte heller läggs det undan för framtiden. Dessutom har de redan betydligt högre avgifter än äldre föreningar.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om du följt vad jag skrivit i bostadsforumet så har jag tipsat om områden ytterst nära innerstaden för priser under 30k/m^2. Det var dock runt 2013.
Det är ju rätt lustigt då att du själv tyckte vi hade en bostadsbubbla redan i Maj 2012.
(FB) Vem köper en lägenhet i Stockholm idag?
Citerar din trådstart: "Jag tycker det luktar bubbla så det skriker om det nu"
Kan det vara så att du då ville köpa och när du sedan köpt tror du i din enfald att du kan hjälpa till att höja priset på din investering genom att skriva positivt om bostadsmarknaden? Eller hur förklarar du själv din kovändning?
Citat:
Hade du köpt där hade du tackat mig, för då hade du blivit rik på kuppen.
Tack, men jag har gjort runt 150% på min bostadsinvestering redan, så jag behöver knappast dina råd.
Citat:
Ja kan jag tänka mig, men tittar man på kostnaderna för att bo så kan man förstå prisutvecklingen också.
Ja, visst är det i stor utsträckning de låga räntorna och räntesubventionerna som gör att folk har råd att betala dessa priser, men de kommer aldrig ha råd att betala tillbaks ens en bråktel av sina lån i snitt vilket är helt befängt.
Citat:
Att bankerna skulle vara extra rädda för nyproduktion är rent nonsens. Själv tyckte banken att jag gjorde en kanonaffär, så det beror nog helt på vad som köps och vad slutpriset blir. (jag har köpt under 30 k/m^2 för övrigt)
Hur kan det vara nonsens när flera av bankerna i artikeln själva medger detta? Dessutom jämför du återigen Söder med förort. Att du köpt för 30K/m2 i förort har inget att göra med att bankerna stoppar affärer på 80K/m2 i innerstan för att de nyare föreningarna är för dåliga.
Citat:
Håller inte med om det, men man ska ha koll på sina områden och priser.
Området och snittpriset säger ingenting om föreningens ekonomi tyvärr, då folk i genomsnitt är urusla på att bedöma föreningars ekonomi. Det är just därför bankerna börjar kolla hårdare som i artikeln, eftersom folk är så dåligt pålästa att de är villiga att betala över 80K/m2 i nya föreningar med hög belåning och usel ekonomi.
Det skulle vara kul att se hur "bra affär" du gjort i verkligheten, men mest troligt är att du bara försöker intala dig själv att det kommer att gå bra när verkligheten troligen är den omvända, att din förening har precis samma glädjekalkyler som de flesta andra nyproduktioner. Du har ju iofs sagt att du ska lämna skeppet innan det sjunker och låta andra betala notan, så det vet du ju egentligen.
Min förening som äger en 20-talsfastighet har däremot precis kunnat sänka avgifterna med 10%, så jag betalar just nu 32 kr/m2/månad i avgift och detta är i en helrenoverad fastighet med låg belåning. Jag har aldrig sett nyproduktion ens komma i närheten av den ekonomin och det är självklart pga byggherrarnas falsarier till ekonomiska planer som luras på köparna.