2012-05-10, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
En bekant till mig sålde nyligen sin högst alldagliga lägenhet i Fruängen (linoleumgolv, originalkök från 50-talet, ingen balkong) och fick för det ca 45 000 (!) per kvadratmeter. Hur i hela fridens namn kan folk betala så mycket bara för att få bo i närheten av Stockholm. Dessutom i en trist förort med skokartongshus, där man på 90-talet spelade in serien "Tratten och Finkel". Jag tycker det luktar bubbla så det skriker om det nu. Vad tror panelen? Varför är det inte fler varningsklockor som ringer hos folk?
Citera
2012-05-10, 13:01
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En bekant till mig sålde nyligen sin högst alldagliga lägenhet i Fruängen (linoleumgolv, originalkök från 50-talet, ingen balkong) och fick för det ca 45 000 (!) per kvadratmeter. Hur i hela fridens namn kan folk betala så mycket bara för att få bo i närheten av Stockholm. Dessutom i en trist förort med skokartongshus, där man på 90-talet spelade in serien "Tratten och Finkel". Jag tycker det luktar bubbla så det skriker om det nu. Vad tror panelen? Varför är det inte fler varningsklockor som ringer hos folk?

Det lät ju otroligt dyrt för Fruängen. Hur många rum var den?
Om du tittar på innerstaden så ligger priset på en bra bit över 65 000 och uppåt
Citera
2012-05-10, 13:04
Medlem
Frans.Ganzs avatar
Min etta i stan på 34kvm från 30talet är värderad till 1,6 miljoner. Köpte den för 1,2 för 3 år sedan. Kommer göra en skaplig vinst när jag säljer den och samtidigt tickar tid i HSBs bostadskö.

Men jag håller med dig. Helt sjuka priser här i stan. En polare i Emmaboda har köpt sig ett trevåningshus med tomt för 200.000...
200.000...för ett jävla hus med tomt osv. Visserligen en halvtimme in till Kalmar men ändå. Vilken jävla skillnad på världar.
Citera
2012-05-10, 13:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det lät ju otroligt dyrt för Fruängen. Hur många rum var den?
Om du tittar på innerstaden så ligger priset på en bra bit över 65 000 och uppåt

En mindre etta var det mellan 20 och 30 kvadrat nåt sånt. Jag tycker det är helt uppåt väggarna. Bor numera i Malmö och här finns det inga lägenheter som har så högt kvadratmeterpris. Inte ens lyxlägenheter.
Citera
2012-05-10, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans.Ganz
Min etta i stan på 34kvm från 30talet är värderad till 1,6 miljoner. Köpte den för 1,2 för 3 år sedan. Kommer göra en skaplig vinst när jag säljer den och samtidigt tickar tid i HSBs bostadskö.

Men jag håller med dig. Helt sjuka priser här i stan. En polare i Emmaboda har köpt sig ett trevåningshus med tomt för 200.000...
200.000...för ett jävla hus med tomt osv. Visserligen en halvtimme in till Kalmar men ändå. Vilken jävla skillnad på världar.

Jag hade tagit hem vinsten om jag kunnat. Att priserna bara ska gå upp är ohållbart. Man ska stå i alla bostadsköer man kan. Det kommer att vara hårdvaluta i framtiden.
Citera
2012-05-10, 13:15
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En mindre etta var det mellan 20 och 30 kvadrat nåt sånt. Jag tycker det är helt uppåt väggarna. Bor numera i Malmö och här finns det inga lägenheter som har så högt kvadratmeterpris. Inte ens lyxlägenheter.

Ettor och mindre lägenheter har oftast ett högre kvadratmeterpris. Just därför att fler "har råd" och det drar iväg vid budgivningar.
Citera
2012-05-10, 13:16
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans.Ganz

En tvåa i Stockholms City = 2,5-3 millar
En FET lyxvilla i Borås = 2,7 millar
Citera
2012-05-10, 13:20
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:

Betalade 3 millar för ett gigantiskt hus med 25 kvm balkong med perfekt sjöutsikt i centrala Jönköping. Taxeringsvärde 5 millar.

En två i city hade känts lite fattigt.
Citera
2012-05-10, 13:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ettor och mindre lägenheter har oftast ett högre kvadratmeterpris. Just därför att fler "har råd" och det drar iväg vid budgivningar.

Jo räknar man på det blir det inte så farligt ändå..... med dagens låga räntor. Vid högre räntor blir det miljoner ska ska med i variablerna och det kan slå hårt mot överbelånade Svenssons. Lägg där till att man kan bli sjuk och arbetslös och det kommer att bli allvarliga problem för samhället.
Citera
2012-05-10, 13:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Betalade 3 millar för ett gigantiskt hus med 25 kvm balkong med perfekt sjöutsikt i centrala Jönköping. Taxeringsvärde 5 millar.

En två i city hade känts lite fattigt.

Bra köp!

Den här kändes förhållandevis billig: http://www.bo-laget.se/?page=objektvy&id=1283 Bara ca 30 000 per kvadrat. Undrar vad den kostat i sthlm?
Citera
2012-05-10, 13:46
Medlem
Frans.Ganzs avatar
Citat:

No offence... men Borås.. Då sitter jag hellre inne
Citera
2012-05-10, 13:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Den här artikeln kanske kan ge lite perspektiv. Inte för att jag skulle vilja bo i Hällefors men men..

http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/salj-appelviksvillan-fa-22-i-hallefors_7187681.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Det är fortfarande för mig ett mysterium hur man kan vilja binda upp så mycket kapital bara för att bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in