2014-09-03, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kanske lågt belånade för tillfället, men med ett framtida behov av renoveringar som kan betyda att nya lån behöver tas. Ett nytt hus är ju nytt och behöver inte renoveringar direkt.

Nej, men de behöver börja lägga undan medel för framtiden/alternativt amortera ordentligt, vilket de inte kan med byggherrarnas glädjekalkyler.

Citat:
Sedan var detta exemplet ett extremfall. 83k/m^2 och relativt hög avgift kanske inte står sig om räntan börjar stiga. Men köper man nyprod för 30k/m^2 så behöver man nog inte oroa sig lika mkt.

Var på Söder menar du att man hittar bostad för 30K/m2? Du får jämföra samma saker, inte innerstad med ytterförort.

Runt 80K/m2 är inte längre extremfall i innerstan (tyvärr), utan för mindre lägenheter i bra lägen är det snarare normalfall.

Citat:
Men allt hänger på vem som köper och desses ekonomi.

Kvinnan i artikeln var såvitt jag förstår mer än välbetald, men banken sa ändå nej pga föreningen, vilken uppenbarligen var en nyproduktion med klassisk glädjekalkyl. Banken uppmanade henne ju t.o.m att titta på en lägenhet i det äldre beståndet för att hitta något i en förening med bättre ekonomi.

Ditt mantra om att nyproduktion är så bra är tyvärr bara bullshit.
2014-09-03, 16:23
Medlem
Citat:
Jag har köpt nyprod och fick beröm av banken för att de tyckte jag hittade en så pass billig lgh i förhållande till övriga bostadsmarknaden. Och nej jag betalade inte 83 k/ m^2....
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga. Banken sade ifrån för att de tyckte att det var ett högt pris och en dåligt skött förening, inte för att det var ett nytt hus...
2014-09-03, 17:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Eller, för att göra frågan lite mer generell: kan du ge exempel på en handfull städer i Stockholms storlek som får Stockholm att se ut som Knäckebröhult?
Nej för stockholm är en liten stad. Det är liksom inger konstigt sett till att det faktiskt är en liten stad i ett litet land.

Angående stockholm och trender gäller det inte minst att vi naturligt får en ytlig befolkning då vi är socialt ganska inneslutna. Inte direkt slump att svenskar klär sig fint (och likadant). Men de nya sakerna kommer till usa, fastnar, tar sig vidare till Europa där exempelvis Tyskland har storleken och resurserna att anamma en del snabbt, sedan något år senare fastnar stockholm i det. Oavsett om det gäller uber och självstyrande bilar eller den senaste hippa tekniken för hemmet släpar stockholm och behandlar gammal skåpmat som nymodigheter.

Återigen menar jag inte att det är speciellt konstigt sett till sverige och Stockholms storlek. Man måste ju såklart räkna in omnejd när man talar storlek.
2014-09-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej för stockholm är en liten stad. Det är liksom inger konstigt sett till att det faktiskt är en liten stad i ett litet land.
Ja, och jämfört med andra städer i samma storlek har Stockholm ett otroligt utbud av nöje, kultur, natur osv. Efter att ha rest runt en del och bott på en del platser har jag kommit till slutsatsen att det är en mycket imponerande stad överhuvudtaget, och sett till sin lilla storlek blir det ännu mer imponerande. Tyvärr är ju en del av vad som gör den så imponerande just det jag ogillar med den.

Jag förstår fortfarande inte hur man kan tycka att det är en långsam eller död stad, vad är det du saknar?

Citat:
Angående stockholm och trender gäller det inte minst att vi naturligt får en ytlig befolkning då vi är socialt ganska inneslutna. Inte direkt slump att svenskar klär sig fint (och likadant). Men de nya sakerna kommer till usa, fastnar, tar sig vidare till Europa där exempelvis Tyskland har storleken och resurserna att anamma en del snabbt, sedan något år senare fastnar stockholm i det. Oavsett om det gäller uber och självstyrande bilar eller den senaste hippa tekniken för hemmet släpar stockholm och behandlar gammal skåpmat som nymodigheter.
Att Stockholmare skulle vara introverta, eller att introverta människor blir ytliga och trendiga, är två saker som jag inte håller med om. Det är däremot riktigt att det inte är någon slump att vi klär oss fint och homogent: vi är nämligen väldigt trendkänsliga och har en fin tradition av att vara det. http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_fashion

När det gäller företags etablering så är det inget bra mått på trendkänslighet (i så fall hade Apple Store funnits i drivor sedan många år tillbaka), däremot är det ganska talande att Stockholm är Ubers snabbast växande marknad... Och tycker du att svenskar är långsamma på att anamma ny teknik så undrar jag lite vad du jämför med. Kan du ge exempel på gammal skåpmat som är nymodigheter i Stockholm?

Citat:
Återigen menar jag inte att det är speciellt konstigt sett till sverige och Stockholms storlek. Man måste ju såklart räkna in omnejd när man talar storlek.
Ja, det blir svårt annars
2014-09-03, 23:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Nej, men de behöver börja lägga undan medel för framtiden/alternativt amortera ordentligt, vilket de inte kan med byggherrarnas glädjekalkyler.
Ja det är klart att föreningen ska amortera, men det ska ju vara under rimliga former.

Citat:
Var på Söder menar du att man hittar bostad för 30K/m2? Du får jämföra samma saker, inte innerstad med ytterförort.
Om du följt vad jag skrivit i bostadsforumet så har jag tipsat om områden ytterst nära innerstaden för priser under 30k/m^2. Det var dock runt 2013.

Hade du köpt där hade du tackat mig, för då hade du blivit rik på kuppen.

Citat:
Runt 80K/m2 är inte längre extremfall i innerstan (tyvärr), utan för mindre lägenheter i bra lägen är det snarare normalfall.
Ja kan jag tänka mig, men tittar man på kostnaderna för att bo så kan man förstå prisutvecklingen också.

Citat:
Kvinnan i artikeln var såvitt jag förstår mer än välbetald, men banken sa ändå nej pga föreningen, vilken uppenbarligen var en nyproduktion med klassisk glädjekalkyl. Banken uppmanade henne ju t.o.m att titta på en lägenhet i det äldre beståndet för att hitta något i en förening med bättre ekonomi.
Att bankerna skulle vara extra rädda för nyproduktion är rent nonsens. Själv tyckte banken att jag gjorde en kanonaffär, så det beror nog helt på vad som köps och vad slutpriset blir. (jag har köpt under 30 k/m^2 för övrigt)

Citat:
Ditt mantra om att nyproduktion är så bra är tyvärr bara bullshit.
Håller inte med om det, men man ska ha koll på sina områden och priser.
2014-09-03, 23:58
Avslutad
Citat:
Ja det är klart att föreningen ska amortera, men det ska ju vara under rimliga former.

Vilket många nyproduktionsföreningar inte gör, och inte heller läggs det undan för framtiden. Dessutom har de redan betydligt högre avgifter än äldre föreningar.

Citat:
Om du följt vad jag skrivit i bostadsforumet så har jag tipsat om områden ytterst nära innerstaden för priser under 30k/m^2. Det var dock runt 2013.

Det är ju rätt lustigt då att du själv tyckte vi hade en bostadsbubbla redan i Maj 2012.

(FB) Vem köper en lägenhet i Stockholm idag?

Citerar din trådstart: "Jag tycker det luktar bubbla så det skriker om det nu"

Kan det vara så att du då ville köpa och när du sedan köpt tror du i din enfald att du kan hjälpa till att höja priset på din investering genom att skriva positivt om bostadsmarknaden? Eller hur förklarar du själv din kovändning?

Citat:
Hade du köpt där hade du tackat mig, för då hade du blivit rik på kuppen.

Tack, men jag har gjort runt 150% på min bostadsinvestering redan, så jag behöver knappast dina råd.

Citat:
Ja kan jag tänka mig, men tittar man på kostnaderna för att bo så kan man förstå prisutvecklingen också.

Ja, visst är det i stor utsträckning de låga räntorna och räntesubventionerna som gör att folk har råd att betala dessa priser, men de kommer aldrig ha råd att betala tillbaks ens en bråktel av sina lån i snitt vilket är helt befängt.

Citat:
Att bankerna skulle vara extra rädda för nyproduktion är rent nonsens. Själv tyckte banken att jag gjorde en kanonaffär, så det beror nog helt på vad som köps och vad slutpriset blir. (jag har köpt under 30 k/m^2 för övrigt)

Hur kan det vara nonsens när flera av bankerna i artikeln själva medger detta? Dessutom jämför du återigen Söder med förort. Att du köpt för 30K/m2 i förort har inget att göra med att bankerna stoppar affärer på 80K/m2 i innerstan för att de nyare föreningarna är för dåliga.

Citat:
Håller inte med om det, men man ska ha koll på sina områden och priser.
Området och snittpriset säger ingenting om föreningens ekonomi tyvärr, då folk i genomsnitt är urusla på att bedöma föreningars ekonomi. Det är just därför bankerna börjar kolla hårdare som i artikeln, eftersom folk är så dåligt pålästa att de är villiga att betala över 80K/m2 i nya föreningar med hög belåning och usel ekonomi.

Det skulle vara kul att se hur "bra affär" du gjort i verkligheten, men mest troligt är att du bara försöker intala dig själv att det kommer att gå bra när verkligheten troligen är den omvända, att din förening har precis samma glädjekalkyler som de flesta andra nyproduktioner. Du har ju iofs sagt att du ska lämna skeppet innan det sjunker och låta andra betala notan, så det vet du ju egentligen.

Min förening som äger en 20-talsfastighet har däremot precis kunnat sänka avgifterna med 10%, så jag betalar just nu 32 kr/m2/månad i avgift och detta är i en helrenoverad fastighet med låg belåning. Jag har aldrig sett nyproduktion ens komma i närheten av den ekonomin och det är självklart pga byggherrarnas falsarier till ekonomiska planer som luras på köparna.
2014-09-04, 00:05
Medlem
Citat:
Vilket många nyproduktionsföreningar inte gör, och inte heller läggs det undan för framtiden. Dessutom har de redan betydligt högre avgifter än äldre föreningar.

Flertalet nya föreningar har en växande kassa och en god ekonomi, jag har kollat in väldigt många själv, jag har sett fler illa skötta äldre föreningar som tycks tro att all är frid och fröjd bara för att dom har lite lån.

Angående artikeln i SVD undrar jag vad det är för förening som är 6 år, har progressiva avskrivningar och som troligtvis måste höja avgifterna kraftigt inom en snar framtid.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om journalisten som vanligt har fel.
2014-09-04, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Flertalet nya föreningar har en växande kassa och en god ekonomi, jag har kollat in väldigt många själv

Menar du nya föreningar som i ombildade eller nya som i nyproduktion?
2014-09-04, 06:00
Bannlyst
Citat:
Att Stockholmare skulle vara introverta, eller att introverta människor blir ytliga och trendiga, är två saker som jag inte håller med om. Det är däremot riktigt att det inte är någon slump att vi klär oss fint och homogent: vi är nämligen väldigt trendkänsliga och har en fin tradition av att vara det. http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_fashion

Vi och vi. Prata för dig själv.

Och detta med det "otroliga utbudet". Det finns ett utbud överallt men vad naturen i stockholmsområdet beträffar så är den hotad av stadens tillväxt. Helt i onödan. Nu ska dessutom en plätt ytterligare bebyggas, hemma hos mig. Skitkul. Och självklart är det inte fråga om industri utan om...jaaaa, bostäder, återigen. Närmiljön drabbas en gång till.
2014-09-04, 07:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Stockholm är Ubers snabbast växande marknad... Och tycker du att svenskar är långsamma på att anamma ny teknik så undrar jag lite vad du jämför med. Kan du ge exempel på gammal skåpmat som är nymodigheter i Stockholm?
Ja, Uber.

Angående introverta har jag ingen aning om vad du jämför med. För att hitta lägre socialt flöde måste du i princip leta i Finland eller Ryssland, det är verkligen inte många länder som är lika reserverade (i väst, har sämre koll på arabländerna etc). Att traditionsenligt supa sig bortom spärrar gills såklart inte.
2014-09-04, 07:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Flertalet nya föreningar har en växande kassa och en god ekonomi, jag har kollat in väldigt många själv, jag har sett fler illa skötta äldre föreningar som tycks tro att all är frid och fröjd bara för att dom har lite lån.

Angående artikeln i SVD undrar jag vad det är för förening som är 6 år, har progressiva avskrivningar och som troligtvis måste höja avgifterna kraftigt inom en snar framtid.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om journalisten som vanligt har fel.

public_enemy är för enkelspårig och tror på allvar att det är helt riskfritt att köpa i en äldre och skuldfri förening vs en ny. Sanningen är att ALLA hus behöver renoveras förr eller senare och detta måste finanansieras på ett eller annat sätt.

Ett nytt hus har den störa fördelen att renoveringar ligger långt in i framtiden. Då har föreningen god tid på sig att ta höjd för framtida renoveringsbehov. Detta medan en gammal skuldfri kanske åker på en lånesmäll.

att köpa nytt är som att köpa en bil med full tank. Då klarar du dig ett tag utan att behöva tanka. Medan i en gammal bostadsrätt finns det risk att du behöver tanka inom en snar framtid.

Välj själv! Men nytt har många fördelar och är inte mer "bubbla" än något annat på bomarknaden.
2014-09-04, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nya föreningar har relativt höga kalkylräntor och mellanskillnaden går oavkortat till amortering på lån mm.

Citat:
Det är ju rätt lustigt då att du själv tyckte vi hade en bostadsbubbla redan i Maj 2012.

(FB) Vem köper en lägenhet i Stockholm idag?

Citerar din trådstart: "Jag tycker det luktar bubbla så det skriker om det nu"

Citat:
Kan det vara så att du då ville köpa och när du sedan köpt tror du i din enfald att du kan hjälpa till att höja priset på din investering genom att skriva positivt om bostadsmarknaden? Eller hur förklarar du själv din kovändning?
Jag tror fortfarande att små förortslägenheter kan vara en bubbla om något allvarligt drabbar marknaden. Det första som rasar är där priserna gått upp mest. Och det är inte i innerstaden.

Snarare är det förorter som Fruängen, Huddinge, Skarpnäck osv som kommer att rasa mest i pris vid ett sådant scenario. För där har priserna ökat betydligt mer i procent än i innerstaden.

Nu har jag inte köpt någon liten lgh själv, utan en trea till ett betydligt lägre kvadratmeterpris i ett expansivt område. Jag har med andra ord fått en trea för vad en liten etta kostar i innerstaden. Då förstår du kanske att det inte är så farlig affär jag gjort.

Citat:
Tack, men jag har gjort runt 150% på min bostadsinvestering redan, så jag behöver knappast dina råd.
Du hade kunnat gjort 50%+ på bara två år parallellt. Det är stor skillnad mot din totala "bostadskarriär".

Citat:
Ja, visst är det i stor utsträckning de låga räntorna och räntesubventionerna som gör att folk har råd att betala dessa priser, men de kommer aldrig ha råd att betala tillbaks ens en bråktel av sina lån i snitt vilket är helt befängt.
Det där är verkligen inte sant. Jag har själv bekanta som köpte på toppen 2007 med vanliga löner som halverat sina lån sedan dess. (prisklass ca 1,5 miljoner) Allt går om man vill. Det största problemet är nog just att folk inte vill.

Sedan ställer bankerna höga krav nu. SEB kräver fullständigt amorterat på 60 år och swedbank vill ha 30% i egen insats, för att slippa amortering.

Citat:
Hur kan det vara nonsens när flera av bankerna i artikeln själva medger detta? Dessutom jämför du återigen Söder med förort. Att du köpt för 30K/m2 i förort har inget att göra med att bankerna stoppar affärer på 80K/m2 i innerstan för att de nyare föreningarna är för dåliga.
Det beror helt på vad du betalar. I mitt fall tyckte banken att det var en mycket bra affär och rådgivaren var lite förvånad när hon fick se hur mkt lägenhet jag fick för pengarna.

Nu vet vi inte vad detta var för förening, men jag gissar att det inte är någon av byggjättarna som byggt det huset.

Kanske ett hus i stil med " BRF kopparrivieran"? Då hade jag också varit skeptiskt...

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/sa-trissas-priset-upp-pa-nya-boratter_3294792.svd

Citat:
Området och snittpriset säger ingenting om föreningens ekonomi tyvärr, då folk i genomsnitt är urusla på att bedöma föreningars ekonomi. Det är just därför bankerna börjar kolla hårdare som i artikeln, eftersom folk är så dåligt pålästa att de är villiga att betala över 80K/m2 i nya föreningar med hög belåning och usel ekonomi.
Sant

Citat:
Det skulle vara kul att se hur "bra affär" du gjort i verkligheten, men mest troligt är att du bara försöker intala dig själv att det kommer att gå bra när verkligheten troligen är den omvända, att din förening har precis samma glädjekalkyler som de flesta andra nyproduktioner. Du har ju iofs sagt att du ska lämna skeppet innan det sjunker och låta andra betala notan, så det vet du ju egentligen.
Får över en miljon mer än vad jag gett för min lgh enligt värdering så en dålig affär har jag väl inte gjort?

Vem ska betala min "nota"?

Citat:
Min förening som äger en 20-talsfastighet har däremot precis kunnat sänka avgifterna med 10%, så jag betalar just nu 32 kr/m2/månad i avgift och detta är i en helrenoverad fastighet med låg belåning. Jag har aldrig sett nyproduktion ens komma i närheten av den ekonomin och det är självklart pga byggherrarnas falsarier till ekonomiska planer som luras på köparna.
Och hur står det till med renoveringsbehov mm. Då kanske inte ditt hus blir så lågbelånat i framtiden? Alla hus behöver underhåll, även gamla...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in