2014-09-03, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag har tittat på det du anser vara falska bevis och jag ser inte samma sak som du, dessutom är det petitesser i sammanhanget, blodet i bakluckan och i lägenheten kan inte förklaras bort, BF och TO gjorde tappra försök men som sagt de fick kalla handen,

Kolla på Kaj Linna fallet han har fått avslag på sina resningsansökningar och jag tror att han faktiskt borde ha ett bättre läge än KJ.
Varför drog åklagaren upp bevis om petitesser i domstolarna? Och varför kommenterar HR en av dem?
Citera
2014-09-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Spaningen som Selini så vackert intygar om under ed i TR är säkerligen falskt det också. Varför tog man inte annars fram span-PM från slasken de aktuella dagarna? Eller skrevs det aldrig några?

Skriva fel datum, tre gånger dessutom. Jo, jag tackar...

Jo det där hade varit intressant att gräva lite mer i. Tycker den där vändningen i TR var lite väl passande och luktade rätt illa. Hur var det med slasken? Gick det att få ut någon innehållsförteckning och sedan efterfråga vissa specifika delar? Eller är det bara tippex och spritpenna-mos av just de här pm:n.
Citera
2014-09-03, 21:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför drog åklagaren upp bevis om petitesser i domstolarna? Och varför kommenterar HR en av dem?

Och vad är du ute efter?

Ingen kommer runt det enkla faktum att blod efter VB har påträffats i den misstänktes bil och i hans lägenhet, planteringsteorin är krossad, TO fick inte gehör för något i det fallet så vad är det du är ute och far efter?
Citera
2014-09-03, 22:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och vad är du ute efter?

Ingen kommer runt det enkla faktum att blod efter VB har påträffats i den misstänktes bil och i hans lägenhet, planteringsteorin är krossad, TO fick inte gehör för något i det fallet så vad är det du är ute och far efter?
Hur är planteringsteorin krossad? HR har avvisat den med att det är osannolikt att någon olovandes har kört VB:s kropp i KJ:s bil. Jag håller med. Men det finns en annan planteringsteori, att någon har droppat blod från en död VB i KJ:s bil. Det har inte HR tagit ställning till.

Ingen har heller framfört hypotesen att tejprullen i badrummet är VB:s egen för HR.
Senast redigerad av Quarrel 2014-09-03 kl. 22:07.
Citera
2014-09-03, 22:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
HR tror att benen lades i ödehuset efter den 17:e.
De får väl tro vad de vill; de vet inte. Faktum kvarstår: KJ kan ha placerat ut likdelarna (bägge samtidigt eller vid två tillfällen); allt från den 5/5, eller från den 12/5 beroende på hur man värderar vittnesuppgifterna.
Citat:
HR:s bedömning av blodmängden citerade jag nyss. Det står inget om räfflor, eller den falska fläcken på mattan.
Du kan citera HR bäst du vill; du behärskar inte utredningsmaterialet. - HR:s bedömning av blodmängden på listen till bagageluckan var att det där fanns blod i "rel. riklig mängd", och bedömningen föranleddes av att det fanns räfflor på den här plastlisten där blod återfanns i såväl toppar som dalar. - Den "falska fläcken på mattan" gör varken till eller från: Det fanns blod på mattan - vilket också är vad HR konstaterar.
Citera
2014-09-03, 22:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns en studie som visar att om man tillsätter en mindre mängd mjölk till te (250 ml svart te + 50 ml mjölk) får detta inte någon större effekt betr. tiden för magtömning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23959782

Flera studier visar att hastigheten vid magtömning mer än något annat är en funktion av den intagna måltidens kaloriinnehåll och att det också synes föreligga ett linjärt förhållande mellan dessa variabler. Vidare verkar arten av kalorier spela en mindre roll vid bestämning av hur snabbt magsäcken tömmer sig.

Vid studier av magsäckstömning hos apor och råttor har rapporterats en konstant hastighet av kalorileveransen till tunntarmen. Andra studier har kommit fram till att fler kalorier per minut levereras från magen till tolvfingertarmen när det är mjölkproteinlösningar som administreras. Kalorileveranstakten till magsäcken anses av flera forskare vare konstant för kolhydratlösningar över ett brett intervall av glukoskoncentrationer, och ett konstant värde på 2-5 kcal/min har kunnat konstaterats för vissa koncentrationer.

En av många studier på marknaden:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1159224/pdf/jphysiol00287-0250.pdf

Olika tömningsstudier av magsäcken har visat att fast resp. flytande föda inte lämnar magsäcken med samma hastighet; det går snabbare för den flytande födan. I en studie redovisas ett resultat av c:a 110 Kcal på 50 min; dvs genomsnittligt 2,2 Kcal/min.

Schematiskt applicerat på VB-fallet:

100 g Oboy innehåller 370 Kcal: 3,8 g protein, 82,5 g kolhydrater, 2,7 g fett, 5,5 g fibrer, 0,2 g natrium
100 g Mjölk innehåller 60 Kcal: 88,1 g vatten, 3 g fett, 0,7 g aska, 3,4 g protein, 4,8 g kolhydrater

Det är 60 kcal i 1 dl mjölk
Oboy = 3,7 Kcal/g
Till 2 dl mjölk erfordras 20 g Oboy = 74 Kcal

4 dl färdigblandad Oboy = 4x60 Kcal (mjölk) + 4x10 g Oboy = 240+148 Kcal = s:a 388 Kcal (440 g) – 400 ml mjölk + 100 ml Oboy (40 g Oboy: antaget 1 g=2,5 ml) = s:a 500 ml = 500/388 = 1,29 ml/Kcal

3 dl färdigblandad Oboy = 3x60 Kcal (mjölk) + 3x10 g Oboy = 180+111 Kcal = s:a 291 Kcal (330 g) – 300 ml mjölk + 75 ml Oboy (30 g Oboy: antaget 1 g=2,5 ml) = s:a 375 ml = 375/291 = 1,29 ml/Kcal

3 dl Oboy har med denna beräkningsmetod helt lämnat magsäcken efter drygt 132 min; 4 dl Oboy efter drygt 176 min.

Men det fanns 25 ml ljusbrunt, vällingliknande material kvar. Dessa 25 ml motsvaras enl. ovan redovisade beräkningsunderlag av 25/1,29 = 19,38 Kcal. Tidsfaktorn för dessa återstående Kcal = 19,38/2,2 = 9,69 min.

Om VB drack 3 dl Oboy kl. 15.00 och hade 25 ml fortfarande osmält Oboy kvar i magsäcken så avled hon 15.00 + 132 min ./. drygt 9 min = kl. 17.03;
drack hon 4 dl avled hon 15.00 + 176 min ./. drygt 9 min = 17.47.

Imponerad av att du har tagit dig tid att räkna ut allt detta... Betänk bara att dessa 25 ml är en blandning av magsyror och föda. Vid stress och rädsla kan magsyror dessutom öka pga aktivering av det sympatiska ns.

Finns säkert fler faktorer att ta hänsyn till.

Tycker ändå att uppgiften om maginnehållet kan vara av intresse så det var bra att du tog upp det.
Citera
2014-09-03, 22:08
Medlem
Citat:
Följ med i tråden, så slipper jag att upprepa.
1) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/en-dom-som-vilar-pa-ytterligare-en-felaktighet-i-forundersokningen.html
Domen vilar inte på detta. Var god läs domen så vi slipper upprepa oss.
Citat:
2) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/may/blodet-i-bagageluckan-2.html
Bilden är marginellt föstärkt. Blue star lyser upp som en julgran på orginal bilden också. Knäpp Jöken (KJ) är rökt i vilket fall.
Citera
2014-09-03, 22:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Hur är planteringsteorin krossad? HR har avvisat den med att det är osannolikt att någon olovandes har kört VB:s kropp i KJ:s bil. Jag håller med. Men det finns en annan planteringsteori, att någon har droppat blod från en död VB i KJ:s bil. Det har inte HR tagit ställning till.

Men skärp dig, vilken advokat skulle lansera en sådan teori?

Jag fattar kort sagt inte hur du resonerar, skulle alltså AN /MB ha gjort det du insinuerar?

Du anser att polis och åklagare i det distriktet är så pass korrumperade att de utan tvekan samverkar i en plan för att skydda deras favorit sushikock?

Vad skulle i så fall bli deras vinst, gratis sushi så länge de levde eller?
Citera
2014-09-03, 22:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Domen vilar inte på detta. Var god läs domen så vi slipper upprepa oss.
Jag har läst domen. Domstolar brukar inte i domskälen nämna ointressanta vittnen. JJ ansågs ointressant. Gissa varför?
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Bilden är marginellt föstärkt. Blue star lyser upp som en julgran på orginal bilden också. Knäpp Jöken (KJ) är rökt i vilket fall.
Nej, det är inte marginellt. Det ser ut att vara dubbelt så mycket blod på listen, och en stor fläck på mattan till det, och den ska inte vara där.
Citera
2014-09-03, 22:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Följ med i tråden, så slipper jag att upprepa.
1) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/en-dom-som-vilar-pa-ytterligare-en-felaktighet-i-forundersokningen.html
2) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/may/blodet-i-bagageluckan-2.html

Två skriftliga falska bevis som dels påverkade KJ:s pappas trovärdighet i domstolen, och dels accentuerade blodmängden på listen och i bagageutrymmet. Ur HR:domen:

(egen fetning)

RB 58:2: "3. om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången,"

Sedan är detta också ett misstänkt falskt skriftligt bevis: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/august/kriminalkommissarie-inge-barsk.html

Jag har redan varit inne på att det här med "falskt" bevis torde innebära något som är medvetet oriktigt, vilket ju i rättsliga sammanhang är den normala innebörden av ordet. Även om Quarrel försöker hitta på egna definitioner och slå folk i huvudet med.

Nåväl, jag har forskat vidare och via denna uppsats om resning: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1563191&fileO Id=1566204 tagit mig fram till en gammal SOU från 30-talet (reglerna har i denna del faktiskt inte ändrats sen dess) som tar upp innebörden av RB58:2:

SOU1938:44, s 573
Citat:
I punkt 2 behandlas vissa fall då ett bevis som tidigare åberopats finnes helt sakna bevisvärde. Dessa fall äro, att skriftlig handling varit falsk eller att part som hörts under sanningsförsäkran eller vittne, sakkunnig eller tolk avgifit falsk utsaga. Att handlingen är falsk innefattar såväl det fall att handlingen är förfalskad i strafflagens mening, som ock det fall att dess innehåll är medvetet oriktigt [...] Under denna punkt ha däremot icke hänförts sådana fall då innehållet i en handling eller i en utsaga rent objektivt visar sig vara oriktigt. De omständigheter och bevis som göra ett sådant antagande sannolikt falla under punkt 3

Vi kan alltså släppa idén att Kristoffer skulle kunna få resning på den här grunden, försåvitt inte hans fanclub menar att polisen har begått ett medvetet bedrägeri (i straffrättslig mening) med bilderna.

Att anföra att Kristoffers pappas trovärdighet skadats i domstolen är ju lätt fnissframkallande. Jonny vittnade inte under ed och som nära anhörig med ett tydligt intresse av att få sonen friad från åtalet står han själv för åtminstone 98% av bristen på trovärdighet i domstolens ögon.
Citera
2014-09-03, 22:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De får väl tro vad de vill; de vet inte. Faktum kvarstår: KJ kan ha placerat ut likdelarna (bägge samtidigt eller vid två tillfällen); allt från den 5/5, eller från den 12/5 beroende på hur man värderar vittnesuppgifterna.Du kan citera HR bäst du vill; du behärskar inte utredningsmaterialet. - HR:s bedömning av blodmängden på listen till bagageluckan var att det där fanns blod i "rel. riklig mängd", och bedömningen föranleddes av att det fanns räfflor på den här plastlisten där blod återfanns i såväl toppar som dalar. - Den "falska fläcken på mattan" gör varken till eller från: Det fanns blod på mattan - vilket också är vad HR konstaterar.
Domen bestämdes av HR, så de får inte tro vad de vill. Blodmängden accentuerades av de falska beviset.
Citera
2014-09-03, 22:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men skärp dig, vilken advokat skulle lansera en sådan teori?

Jag fattar kort sagt inte hur du resonerar, skulle alltså AN /MB ha gjort det du insinuerar?

Du anser att polis och åklagare i det distriktet är så pass korrumperade att de utan tvekan samverkar i en plan för att skydda deras favorit sushikock?

Vad skulle i så fall bli deras vinst, gratis sushi så länge de levde eller?

Ingen advokat har lanserat en sån teori i sin plädering, varken Forsberg eller Olsson. Att ett gäng alternativteoretiker på Flashback har suttit och skrikit om den ett år och att den dömde dragit upp saken efter att själv på något vis informerats om teorin innebär självklart inte att domstolen är skyldig att ta upp och avfärda även denna uttryckligen i sin dom. Det blir en slags märklig variant av halmgubbe (straw man). Quarrel&co sitter och fantiserar ihop hur de TROR att domstolar är skyldiga att agera och angriper sen hovrätten för förmenta brott mot sin egen fantasibild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in