2014-09-03, 20:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur rubricerar du bevis som inte är sanna?
Vad är det för "falska bevis" du syftar på? - Tror du att du skulle kunna sammanställa dessa och för varje "falskt bevis" redogöra för 1) varför de anses falska, och 2) på vilket sätt de kan ha påverkat domslutet.
Citera
2014-09-03, 21:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad är det för "falska bevis" du syftar på? - Tror du att du skulle kunna sammanställa dessa och för varje "falskt bevis" redogöra för 1) varför de anses falska, och 2) på vilket sätt de kan ha påverkat domslutet.
Följ med i tråden, så slipper jag att upprepa.
1) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/en-dom-som-vilar-pa-ytterligare-en-felaktighet-i-forundersokningen.html
2) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/may/blodet-i-bagageluckan-2.html

Två skriftliga falska bevis som dels påverkade KJ:s pappas trovärdighet i domstolen, och dels accentuerade blodmängden på listen och i bagageutrymmet. Ur HR:domen:
Citat:
Som ovan angetts har Vatchareeya Bangsuans blod återfunnits i mattan i bagageutrymmet och i relativt riklig mängd på listen till bagageluckan i Kristoffer Johanssons bil samt på en plastkasse och en handske som fanns i utrymmet
(egen fetning)

RB 58:2: "3. om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången,"

Sedan är detta också ett misstänkt falskt skriftligt bevis: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/august/kriminalkommissarie-inge-barsk.html
Citera
2014-09-03, 21:21
Medlem
Reimers avatar
Citat:
1) http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/july/en-dom-som-vilar-pa-ytterligare-en-felaktighet-i-forundersokningen.html

Två skriftliga falska bevis som dels påverkade KJ:s pappas trovärdighet i domstolen, och dels accentuerade blodmängden på listen och i bagageutrymmet. Ur HR:domen:

(egen fetning)

RB 58:2: "3. om någon skriftlig handling, som åberopats till bevis, har varit falsk eller om ett vittne, en sakkunnig eller en tolk har avgett falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antas ha inverkat på utgången,"

Sedan är detta också ett misstänkt falskt skriftligt bevis: http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/august/kriminalkommissarie-inge-barsk.html

Hur tänker du nu?

Det du nämner kan omöjligt vara resningsgrund, hur tar det där bort det faktum att blod från VB har hittats i KJ,s lägenhet och bil?
Citera
2014-09-03, 21:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hur tänker du nu?

Det du nämner kan omöjligt vara resningsgrund, hur tar det där bort det faktum att blod från VB har hittats i KJ,s lägenhet och bil?
Tejprullen kan vara VB:s och blodet kan vara planterat.

Dessa falska bevis presenterades i avsikt att stärka åtalet. Varför togs de annars fram? Det är en bedömningssak om domen hade blivit annorlunda om JJ:s alibi för sin son när benen, enligt HD troligen lades i ödehuset, hade blivit trott, och om blodmängden hade sett ut att ha korrekt mängd.

letsdoits bedömning betackar jag mig för. Hon bedömde de falska bevisen som skrattretande innan hon visste vad de var.
Citera
2014-09-03, 21:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

(egen fetning)

Inget av det här - även om det vore 100%-igt sant - skulle inverka det allra minsta på domslutet. Det liknar konspirationsteoretikernas kalorifattiga föda: knastriga halmstrån.
Citera
2014-09-03, 21:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Dessa falska bevis presenterades i avsikt att stärka åtalet. Varför togs de annars fram? Det är en bedömningssak om domen hade blivit annorlunda om JJ:s alibi för sin son när benen, enligt HD troligen lades i ödehuset, hade blivit trott, och om blodmängden hade sett ut att ha korrekt mängd.

letsdoits bedömning betackar jag mig för. Hon bedömde de falska bevisen som skrattretande innan hon visste vad de var.

Spaningen som Selini så vackert intygar om under ed i TR är säkerligen falskt det också. Varför tog man inte annars fram span-PM från slasken de aktuella dagarna? Eller skrevs det aldrig några?

Skriva fel datum, tre gånger dessutom. Jo, jag tackar...
Citera
2014-09-03, 21:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Nej, TR och HR har uteslutit plantering redan, det ska till en djävla advokat som kan bevisa något annat, TO försökte men fick kalla handen.

Ingen kommer runt det faktum att blod från VB har hittats i både lägenhet och bil, tror man något annat är man hänfallen åt rent önsketänkande.

Inte ens Lambertz bevisvärdering kan ändra på det.
Citera
2014-09-03, 21:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, TR och HR har uteslutit plantering redan, det ska till en djävla advokat som kan bevisa något annat, TO försökte men fick kalla handen.

Ingen kommer runt det faktum att blod från VB har hittats i både lägenhet och bil, tror man något annat är man hänfallen åt rent önsketänkande.

Inte ens Lambertz bevisvärdering kan ändra på det.
Varför nöjde sig åklagarna inte med de bevisen då? Varför måste de använda falska bevis?
Citera
2014-09-03, 21:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Två skriftliga falska bevis som dels påverkade KJ:s pappas trovärdighet i domstolen, och dels accentuerade blodmängden på listen och i bagageutrymmet. Ur HR:domen:
Citat:
Citat:Som ovan angetts har Vatchareeya Bangsuans blod återfunnits i mattan i bagageutrymmet och i relativt riklig mängd på listen till bagageluckan i Kristoffer Johanssons bil samt på en plastkasse och en handske som fanns i utrymmet
Betr. KJ:s far och dennes tillsynsverksamhet behöver påminnas om att föräldrarna var bortresta fram till den 10/5, att fadern omöjligt kan ha bevakat sin son varje timme på dygnet samt att det finns flera möjliga tillfällen för KJ, allt från den 5/5 och fram till dess han syddes in, att placera ut sina likdelar. Sedan tillkommer de vittnen som varit vid ödehuset och som hastigast tittat in i ett skumt rum med sina mobillampor. Det kan långtifrån uteslutas att benen då redan legat på plats.

Betr. "rel. riklig mängd..." så är det fråga om mer blod än vad t.ex. vanligt näsblod skulle efterlämna. Det är också fråga om fyllda räfflor på en list - vilket vanligt näsblod inte brukar efterlämna. - HR specificerar inte mängden blod på bagagerumsmattan. - Så där rök det halmstrået! - Var det KJ som eldade upp det - eller kommer han inte ihåg?
Citera
2014-09-03, 21:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Då är det väl du som har planterat det eftersom du ideligen ältar det här halmstrået. Det finns absolut ingenting som talar för någon "plantering" - annat än KJ:s halmstrå (det han inte hann elda upp).
Citera
2014-09-03, 21:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Varför nöjde sig åklagarna inte med de bevisen då? Varför måste de använda falska bevis?

Jag har tittat på det du anser vara falska bevis och jag ser inte samma sak som du, dessutom är det petitesser i sammanhanget, blodet i bakluckan och i lägenheten kan inte förklaras bort, BF och TO gjorde tappra försök men som sagt de fick kalla handen,

Kolla på Kaj Linna fallet han har fått avslag på sina resningsansökningar och jag tror att han faktiskt borde ha ett bättre läge än KJ.
Citera
2014-09-03, 21:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. KJ:s far och dennes tillsynsverksamhet behöver påminnas om att föräldrarna var bortresta fram till den 10/5, att fadern omöjligt kan ha bevakat sin son varje timme på dygnet samt att det finns flera möjliga tillfällen för KJ, allt från den 5/5 och fram till dess han syddes in, att placera ut sina likdelar. Sedan tillkommer de vittnen som varit vid ödehuset och som hastigast tittat in i ett skumt rum med sina mobillampor. Det kan långtifrån uteslutas att benen då redan legat på plats.

Betr. "rel. riklig mängd..." så är det fråga om mer blod än vad t.ex. vanligt näsblod skulle efterlämna. Det är också fråga om fyllda räfflor på en list - vilket vanligt näsblod inte brukar efterlämna. - HR specificerar inte mängden blod på bagagerumsmattan. - Så där rök det halmstrået! - Var det KJ som eldade upp det - eller kommer han inte ihåg?
HR tror att benen lades i ödehuset efter den 17:e.
Citat:
Det kan visserligen inte uteslutas att kroppsdelarna funnits där före den 18 eller 19 maj men den osäkerhet som råder med hänsyn till att vittnet [LW] besökt platsen den 18 eller den 19 maj och inte sett något, måste räknas [KJ] till godo.
HR:s bedömning av blodmängden citerade jag nyss. Det står inget om räfflor, eller den falska fläcken på mattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in