2014-08-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehwhat
Imorgon kl 21:00 på TV4 sänds "Estonia: 20 år senare".
Tror du det kommer bli nya dykningar ?
Citera
2014-09-01, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Efter att ha kikat igenom ganska grovt så skulle jag väl säga att denna sida inte hade särskilt mycket att komma med. Långsökta och invecklade förklaringar, hur skulle en sådan gigantisk konspiration kunna vara möjlig att dölja under 20 år?

Min åsikt i frågan är att det inte alls finns någon stor konspirationsteori. Allt har bara blivit förstorat då både Sverige, Finland och Estland inte tagit det ansvar för sjösäkerheten som de borde gjort och av den anledningen "förfinar" utredningar om Estonias förlisning. Men jag vet inte, detta är bara min känsla efter att ha läst en del om olika teorier.

Jojo. Och överallt alla dessa svenska Dårar. 20 år senare är färjesäkerheten vid en allvarlig olycka inte mycket bättre än 1994. Och INGEN bryr sig,,,,,ty lallarna sitter i baren - aspackade.

Och sjöfartsverket är det som orkestrerar alla dessa dårskaper.....med regeringens gillande.
Var mer hittar man dylikt lallande Emmel, mån tro?

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/sj%C3%B6s%C3%A4kerheten-f%C3%A5r-kritik-2956499

Dvs kritik om kvarblivande sjö-osäkerhet!
Citera
2014-09-01, 20:02
Medlem
Thurizas-09s avatar
[quote=spreadingthenews12|50158389]
Citat:
förliste verkligen estonia? eller är alltihop en jättelik icensatt bluff?[/QUOTE Okej jag fattar inte hur man startar en ny tråd så jag skriver här ! Imorgon kl 21 på tv 4 tas estonia frågan upp igen och jag ska sitta bänkad ! Vilka håller med om att det inte kommer bli något slut på den här historien förrän regeringen tagit sitt ansvar och tar upp skeppet !!

Någon regering kommer uppenbarligen aldrig att vidta åtgärder för att genomföra en bärgning. Frågan är varför...
Citera
2014-09-01, 21:03
Medlem
Ratis avatar
Det är väl samma info och samma personer som intervjuas som vid dom tidigare dokumentärerna.
Citera
2014-09-01, 22:06
Medlem
motarbetars avatar
jag tror likt många andra, att det är nått som har mörkats om den här katastrofen i 20 år nu. det är dags att ta upp sanningen till ytan!
Citera
2014-09-01, 22:14
Medlem
Ombudsmannens avatar
Skämdes ta mig fan över att vara svensk när jag såg dokumentären idag. Hur i hela h-vete kunde man skita i att bärga kropparna? Fullkomligt övertygad om att det, förutom Sverige, inte finns ett enda land som skulle svika sina medborgare på det viset. Starkt också med den stackars norrmannen som hävdade att "Det här skulle aldrig ha skett i Norge". Betvivlar inte för en sekund att han hade rätt.

Trots allt bra att Mona Sahlin (som jag förövrigt skyr som pesten) ändå vågade säga att det var ett felaktigt beslut. Samtidigt gör ju det inte saken annorlunda för de anhöriga.

Hur ser bärgningsmöjligheterna ut idag?
Citera
2014-09-01, 22:57
Medlem
ArzeniXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ombudsmannen
Skämdes ta mig fan över att vara svensk när jag såg dokumentären idag. Hur i hela h-vete kunde man skita i att bärga kropparna? Fullkomligt övertygad om att det, förutom Sverige, inte finns ett enda land som skulle svika sina medborgare på det viset. Starkt också med den stackars norrmannen som hävdade att "Det här skulle aldrig ha skett i Norge". Betvivlar inte för en sekund att han hade rätt.

Trots allt bra att Mona Sahlin (som jag förövrigt skyr som pesten) ändå vågade säga att det var ett felaktigt beslut. Samtidigt gör ju det inte saken annorlunda för de anhöriga.

Hur ser bärgningsmöjligheterna ut idag?

I en sådan viktig fråga får man aldrig vara efterklok. Det borde vara straffbart för personer i maktposition. Notera också hur Mona skickar över skulden till Estländarna: "Det fanns en stor motsättning bland de anhöriga i Estland". Intressant nog har jag hört Mona påpeka detta i flertalet intervjuer då hon konfronterats med frågan, men aldrig har några bevis för detta presenterats.

Det är en stor jävla skam att de anhöriga har fått leva i total isolation från de beslut som tagits angående bärgning av fartyg och kroppar. Kände väldigt mycket för det äldre paret som pratade om att man måste gå vidare. Personligen vet jag inte om jag klarat av det. Vi kan bara hoppas att ingen av våra närstående råkar ut för något liknande då "makteliten" i Sverige tydligt visat vilken sida de står på. Inte fan hade jag velat höra 20 år senare att vi "borde" ha agerat.

Är det kropparna som syftar på när du menar bärgning? Detta förutsätter att medicinska journaler (tandkort osv.) finns tillgängligt vid identifiering. Visst är det möjligt med arbetet skulle bli otroligt omfattande, kostsamt och svårt. Risken finns också att vissa av de kroppar som bärgas är så illa däran att identifieringsarbetet blir omöjligt. Det finns dessutom risk för att journalerna som finns över de omkomna inte räcker till för en fullständig identifikation. Vi får inte glömma att stackarna har legat där nere i över 20 år. Jag är absolut ingen expert på bärgningsfrågan så om någon vill slå mig på fingrarna och komma med ett bättre svar så är ni hjärtligt välkomna
Citera
2014-09-02, 08:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det är väl samma info och samma personer som intervjuas som vid dom tidigare dokumentärerna.

Jepp.

Den enda informationen som kändes lite "ny" var väl den om det svinaktiga beteendet (tog värdesaker från andra) som vissa primater visade när det blev kaos på båten.
Citera
2014-09-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jepp.

Den enda informationen som kändes lite "ny" var väl den om det svinaktiga beteendet (tog värdesaker från andra) som vissa primater visade när det blev kaos på båten.

Det är högst märkligt hur man kan prioritera materiella ting när ens liv hänger på en skör tråd.
Citera
2014-09-02, 18:31
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jepp.

Fast inte ens den saken var speciellt ny (i alla fall för mig).

Rolf Sörman på knackig engelska.
Citera
2014-09-02, 20:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Det är högst märkligt hur man kan prioritera materiella ting när ens liv hänger på en skör tråd.

Det säger en del om vår mänskliga väsendes ociviliserade instinkter.

Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Fast inte ens den saken var speciellt ny (i alla fall för mig).

Rolf Sörman på knackig engelska.

Du lade säkert märke till att jag skrev lite samt satte ny inom citationstecken. Jag skulle kanske ha skrivit "nygammal information" eftersom det var det enda jag inte hade reflekterat över tidigare.
Citera
2014-09-02, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
jag tror likt många andra, att det är nått som har mörkats om den här katastrofen i 20 år nu. det är dags att ta upp sanningen till ytan!

Sanningen har man nog redan bärgat bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in