Citat:
Ursprungligen postat av
Ombudsmannen
Skämdes ta mig fan över att vara svensk när jag såg dokumentären idag. Hur i hela h-vete kunde man skita i att bärga kropparna? Fullkomligt övertygad om att det, förutom Sverige, inte finns ett enda land som skulle svika sina medborgare på det viset. Starkt också med den stackars norrmannen som hävdade att "Det här skulle aldrig ha skett i Norge". Betvivlar inte för en sekund att han hade rätt.
Trots allt bra att Mona Sahlin (som jag förövrigt skyr som pesten) ändå vågade säga att det var ett felaktigt beslut. Samtidigt gör ju det inte saken annorlunda för de anhöriga.
Hur ser bärgningsmöjligheterna ut idag?
I en sådan viktig fråga får man aldrig vara efterklok. Det borde vara straffbart för personer i maktposition. Notera också hur Mona skickar över skulden till Estländarna: "Det fanns en stor motsättning bland de anhöriga i Estland". Intressant nog har jag hört Mona påpeka detta i flertalet intervjuer då hon konfronterats med frågan, men aldrig har några bevis för detta presenterats.
Det är en stor jävla skam att de anhöriga har fått leva i total isolation från de beslut som tagits angående bärgning av fartyg och kroppar. Kände väldigt mycket för det äldre paret som pratade om att man måste gå vidare. Personligen vet jag inte om jag klarat av det. Vi kan bara hoppas att ingen av våra närstående råkar ut för något liknande då "makteliten" i Sverige tydligt visat vilken sida de står på. Inte fan hade jag velat höra 20 år senare att vi "borde" ha agerat.
Är det kropparna som syftar på när du menar bärgning? Detta förutsätter att medicinska journaler (tandkort osv.) finns tillgängligt vid identifiering. Visst är det möjligt med arbetet skulle bli otroligt omfattande, kostsamt och svårt. Risken finns också att vissa av de kroppar som bärgas är så illa däran att identifieringsarbetet blir omöjligt. Det finns dessutom risk för att journalerna som finns över de omkomna inte räcker till för en fullständig identifikation. Vi får inte glömma att stackarna har legat där nere i över 20 år. Jag är absolut ingen expert på bärgningsfrågan så om någon vill slå mig på fingrarna och komma med ett bättre svar så är ni hjärtligt välkomna