2014-08-21, 13:18
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
SVT:s aktuellt-arkiv hade detta som nu ligger på tuben:
http://www.youtube.com/watch?v=vES1gYQ5QO0

De senaste trådarna här om en ev amerikansk inblandning blev en ögonöppnare för mig, jag har inte skrivit i denna tråd förut. Om vi lägger ut detta mystiska pussel och nu tar in amerikanare i mysteriet faller en del bitar på plats.

Just det året som Estonia sjunker förekommer en febril smuggelverksamhet från Ryssland via de baltiska länderna och Polen, följande länkar ger en liten inblick i vilket vansinne som pågick, och detta upphörde i princip kort efter det att båten sjönk, läs följande:
http://www.nuclearfiles.org/menu/key-issues/nuclear-weapons/issues/proliferation/chronology-fissile-material-theft.htm
http://iis-db.stanford.edu/pubs/20357/abs_zaitseva.pdf

Med detta som utgångspunk samt de avslöjanden som finns om hur Sverige agerat vid smuggling av militärt material från forna östblocket gör att en helt ny version träder fram. Både civila och militära intressen var djupt involverade i smuggling, vid smuggling frångår de flesta att följa normala säkerhetsrutiner vid farligt gods. Om vi antar att vapen och farliga ämnen typ radioaktiva element smugglades ut via Estonia, är det mycket möjligt att en lastförskjutning pga det hårda vädret fick något att löpa amok på bildäck, vilket kan förklara alla rykten om en explosion. Eftersom ämnen typ cesium m.fl reagerar extremt på fukt kan alltså en taskig transportsäkring ha resulterat i att ett kemiskt ämne drog igång och helt enkelt brände ett hål i transportlåda och sen genom skrovets metallvägg, typ som Termit uppträder.

Eftersom båten sjunker och över 800 dör blir det minst sagt panik bland smugglarna, både bland de "civila" och militära. Att uppgiften om 2 CIA-kärror lättat från ARN dagen efter katastrofen pekar på att jänkarna gjorde allt i sin makt för att få bort spår, att ha 2 plan på samma plats på så kort varsel är i princip rena paniken. Följande uppgifter finns:

At least 9 key witnesses, all Estonians and all crew members, did disappear after being taken to Huddinge Hospital in Sweden. There is ample evidence of that. They were picked up from two life-rafts between 3:20 and 3:50 by Kenneth Svensson and Swedish Navy helicopter Y-64.

Då får vi också förklaringen till varför man lät täcka Estonia med sten, officiellt för gravfriden men mest för att förhindra andra att komma in och förhindra att ämnen från båten läcker ut. Om nu Estonia hade radioaktiva grejor ombord och man kan peka ut länder som mottagare och orsak stannar ju inte skulden vid över 800 döda utan framtida kostnader för sanering av det som finns ombord, vilket skulle bli en extrem kostnad. Alltså full cover up på alla plan, det förklarar också tyskarnas ovilja till att acceptera gravfriden, för dom har ju tagit flera av Estonias kunder på bar gärning, vilket svenska tullen instruerades att undvika konfrontation med.

Dessutom löser detta mysteriet med varför en jättelik räddningsflotta från NATO som låg i Skagerack med 14 medverkande nationer och 15 skepp aldrig ryckte in, dom hade 1 tim flygväg till haveriplatsen, övningen hette EXERCISE COOPERATIVE VENTURE 94 och var en livräddningsövning....!

http://www.nato.int/docu/pr/1994/p94-082.htm

Nu var det ju inte så att Estonia är täckt med sten, tanken var att täcka henne med betong (Har det skett någon annan gång i historien?) och därför la men en grund av sand på botten runt skrovet och stabiliserade med stenvallar enligt nedanstående artikel. Dock som framgår i artikeln så har filmerna från det täckta området "tappats bort".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1051049

Citat:
Sjösäkerhetsdirektör Johan Fransson säger att han själv inte sett filmerna, men anser ändå att statens kriminaltekniska laboratorium inte missar något avgörande i sin genomgång av allt filmmaterial från Estonia.

För oss som läst om tsesisgrundet är detta uttalande ett jävla skämt. Han vet inget, men har ändå en bestämd åsikt, påminner mycket om detta:
http://fangenpafyren.blogspot.se/2010_04_01_archive.html
Citera
2014-08-23, 09:28
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Med det antågande 20-årsjubileet i sikte undrar jag om tv-kanalerna har bestämt sig för att visa något minnesprogram/dokumentär?
Inte vad jag har läst. Jag tror ändå att det kommer att få en del uppmärksamhet.

Jag sammanställde antalet träffar som Estonia fått i en mediedatabas på varje årsdag. Ställde detta bredvid diskoteksbranden för att jag var lite intresserad av att jämföra dessa.

Estonia:
1995 43
1996 22
1997 18
1998 9
1999 12
2000 21
2001 6
2002 17
2003 3
2004 58
2005 11
2006 2
2007 7
2008 1
2009 36
2010 3
2011 1
2012 5
2013 5

Diskoteksbranden
1999 5
2000 1
2001 4
2002 2
2003 1
2004 0
2005 0
2006 2
2007 0
2008 8
2009 0
2010 2
2011 0
2012 0
2013 30
Citera
2014-08-26, 17:25
Medlem
Ideriks avatar
Jag har nu lyssnat på radiotrafiken mellan fartygen då Estonia sjönk, minst 10 gånger. Just för att jag är intresserad av olika sorters system.
Men bara trafiken från kanal 16 finns uppladdat på Youtube, jag skulle gärna vilja höra vad som sades på kanal 6.
Kanske någon som har fått med sig det från haverikommissionens rapport eller liknande?
När fler och fler fartyg "ansluter" till kanal 16, så hoppar de fartygen (symphony, finnjet, osv) förutom de ledande fartygen (silja europa, mariella och helsinki radio) över till kanal 6.

En till fråga, finns det ljudinspelningar av radiotrafiken efter 02.24? Om inte, varför då?
Senast redigerad av Iderik 2014-08-26 kl. 17:44.
Citera
2014-08-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Nu var det ju inte så att Estonia är täckt med sten, tanken var att täcka henne med betong (Har det skett någon annan gång i historien?) och därför la men en grund av sand på botten runt skrovet och stabiliserade med stenvallar enligt nedanstående artikel. Dock som framgår i artikeln så har filmerna från det täckta området "tappats bort".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1051049

För oss som läst om tsesisgrundet är detta uttalande ett jävla skämt. Han vet inget, men har ändå en bestämd åsikt, påminner mycket om detta:
http://fangenpafyren.blogspot.se/2010_04_01_archive.html

Så du menar "SjörövarFrasse"? En från början blek jurist - vilken Janerus eller någon utsåg till att agera spinning docteur??

Den svenska staten skickar skamlöst ovetande färjepassagerare på "smuggelkryssning" ombord på en flytande likista - och drar sig sedan inte för att undandraga sig rättsligt ansvar genom rena idiotier?
Vem är det som (inte) reagerar, för övrigt? De sovande "kropparna" som helst tror på sagor..?
Citera
2014-08-26, 19:25
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så du menar "SjörövarFrasse"? En från början blek jurist - vilken Janerus eller någon utsåg till att agera spinning docteur??

Den svenska staten skickar skamlöst ovetande färjepassagerare på "smuggelkryssning" ombord på en flytande likista - och drar sig sedan inte för att undandraga sig rättsligt ansvar genom rena idiotier?
Vem är det som (inte) reagerar, för övrigt? De sovande "kropparna" som helst tror på sagor..?

Okej? Jag förstår inte någonting av ditt inlägg och skulle förvåna mig om någon annan gör det. Handlar det ens om Estonia?
Citera
2014-08-26, 20:13
Medlem
Citat:
Okej? Jag förstår inte någonting av ditt inlägg och skulle förvåna mig om någon annan gör det. Handlar det ens om Estonia?
Nej, egentligen så begär jag inte att du ska fatta.
Men om du läser ett antal hundra sidor, ex.vis på Heiwacos site om detta formidabla skojeri, så kanske du iaf kan börja begripa vad det hela handlade/handlar om.
Citera
2014-08-26, 21:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Men om du läser ett antal hundra sidor, ex.vis på Heiwacos site om detta formidabla skojeri, så kanske du iaf kan börja begripa vad det hela handlade/handlar om.
Du kanske kan förklara vad du försöker få sagt istället?

Att färjan var i dåligt skick, att det fanns människor ombord, att färjan användes för smuggling av militär utrustning som man försökte tysta ner och att man misslyckades, med försök att täcka över färjan med sten/betong, är inte direkt några nyheter för någon?

Dom övriga delarna i ditt inlägg är för mig obegripliga och lär så förbli om enda sättet att förstå vad du menar är att planlöst läsa hundratals sidor på en websida fullproppad med nästan lika obegripliga inlägg som ditt eget.
Citera
2014-08-26, 22:39
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:

Efter att ha kikat igenom ganska grovt så skulle jag väl säga att denna sida inte hade särskilt mycket att komma med. Långsökta och invecklade förklaringar, hur skulle en sådan gigantisk konspiration kunna vara möjlig att dölja under 20 år?

Min åsikt i frågan är att det inte alls finns någon stor konspirationsteori. Allt har bara blivit förstorat då både Sverige, Finland och Estland inte tagit det ansvar för sjösäkerheten som de borde gjort och av den anledningen "förfinar" utredningar om Estonias förlisning. Men jag vet inte, detta är bara min känsla efter att ha läst en del om olika teorier.
Citera
2014-08-27, 15:38
Medlem
keller68s avatar
Snart 20 år sedan Estonia förlista. 28 September.
Någon som minns vad ni gjorde denna natt?
Citera
2014-08-27, 15:47
Medlem
Citat:
Efter att ha kikat igenom ganska grovt så skulle jag väl säga att denna sida inte hade särskilt mycket att komma med. Långsökta och invecklade förklaringar, hur skulle en sådan gigantisk konspiration kunna vara möjlig att dölja under 20 år?

Min åsikt i frågan är att det inte alls finns någon stor konspirationsteori. Allt har bara blivit förstorat då både Sverige, Finland och Estland inte tagit det ansvar för sjösäkerheten som de borde gjort och av den anledningen "förfinar" utredningar om Estonias förlisning. Men jag vet inte, detta är bara min känsla efter att ha läst en del om olika teorier.

Nej just det; Ingen Konspiration, varken en större eller mindre.
Räcker väl bra med ren Kriminalitet: Ett vettlöst gäng, i en liten skitstat rätt nära Nordpolen, vilket
inte kände för att ta ansvar för vad de ställt till med. Och som istället föranstaltade om Låtsasutredande av en sjökatastrof. Statsterrorism, kan det kanhända kallas för....
Citera
2014-08-31, 19:19
Medlem
Imorgon kl 21:00 på TV4 sänds "Estonia: 20 år senare".
Citera
2014-08-31, 20:37
Medlem
[quote=|329314]förliste verkligen estonia? eller är alltihop en jättelik icensatt bluff?[/QUOTE Okej jag fattar inte hur man startar en ny tråd så jag skriver här ! Imorgon kl 21 på tv 4 tas estonia frågan upp igen och jag ska sitta bänkad ! Vilka håller med om att det inte kommer bli något slut på den här historien förrän regeringen tagit sitt ansvar och tar upp skeppet !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in