2014-09-01, 09:13
Medlem
Milizers avatar
Känner du till någon låttext som innehåller språkfel? Jag börjar med två exempel.

1. System of a Down - Lonely Day. http://www.azlyrics.com/lyrics/systemofadown/lonelyday.html
Denna innehåller frasen "The most loneliest day of my life". Korrekt engelska är antingen "The loneliest day of my life" eller "The most lonely day of my life".

2. Style - Dover Calais. http://artists.letssingit.com/style-lyrics-dover-calais-5b8hjk4
Här sjunger de i refrängen "När vi möttes mellan Dover Calais". Korrekt svenska är "När vi möttes mellan Dover och Calais".

I båda fallen kan textförfattarna förstås ursäkta sig med att de språkligt felaktiga formuleringarna passar bättre med melodins rytm, men frågan är om inte en textskrivare bör klara att hålla rytmen utan att göra våld på språket. De allra flesta lyckas ju faktiskt med detta.
Senast redigerad av Milizer 2014-09-01 kl. 09:16.
Citera
2014-09-01, 10:08
Medlem
egon2bs avatar
Poetens frihet ... En överraskande variation väcker lyssnarens intresse.

Dubbel komparation som »the most loneliest day« fungerar som en pleonasm (redundant förstärkning).

Den som läser mycket prosa riskerar knappast att påverkas av poetiska lekar i måttliga doser.
Citera
2014-09-01, 10:10
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Känner du till någon låttext som innehåller språkfel? ...

"En del av mitt hjärta kommer alltid slå för dig" har jag alltid undrat hur det egentligen ser ut. På riktigt, typ.
Citera
2014-09-01, 11:08
Medlem
Milizers avatar
Hur tänkte den gode Cornelis här? I natt jag drömde, hans tolkning av Ed Mccurdys Last Night I Had the Strangest Dream - http://artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-lyrics-i-natt-jag-dromde-nagot-som-kdvmvj1 - börjar så här (min fetstil):

"I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut.
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut.

Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad
Så skrev de på ett konvolut, och reste sig och sa:

"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär.
Och ingen känner längre till, det ordet militär"
"

Jag skulle tro att Cornelis här har blandat ihop orden konvolut och konvention. Ett konvolut är ett kuvert modell större. Nedrustningsavtal skrivs inte på konvolut, utan ingås i form av en mellanstatlig konvention.

I den amerikanska originalversionen låter det så här (min fetstil):

"Last night I had the strangest dream
I ever dreamed before
I dreamed the world had all agreed
To put an end to war
I dreamed I saw a mighty room
The room was filled with men
And the paper they were signing said
They'd never fight again
"

The paper översätts i sammanhanget närmast med dokumentet, absolut inte konvolutet. En annan sak är att konvolut till skillnad från konvention eller dokument rimmar på slut, vilket förmodligen var det som fick Cornelis att välja detta i sammanhanget missvisande ord.
Citera
2014-09-01, 11:21
Medlem
MrKryptonites avatar
Ha, ha! Jag har också hakat upp mig på det där malplacerade konvolutet.

Men Cornelis är förlåten. Han gav oss medborgare så många sköna ord.
Citera
2014-09-01, 11:50
Bannlyst
Citat:
Hur tänkte den gode Cornelis här? I natt jag drömde, hans tolkning av Ed Mccurdys Last Night I Had the Strangest Dream - http://artists.letssingit.com/cornelis-vreeswijk-lyrics-i-natt-jag-dromde-nagot-som-kdvmvj1 - börjar så här (min fetstil):

"I natt jag drömde, något som jag aldrig drömt förut.
Jag drömde det var fred på jord, och alla krig var slut.

Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad

"Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär.
Och ingen känner längre till, det ordet militär"
"

Jag skulle tro att Cornelis här har blandat ihop orden konvolut och konvention. Ett konvolut är ett kuvert modell större. Nedrustningsavtal skrivs inte på konvolut, utan ingås i form av en mellanstatlig konvention.

I den amerikanska originalversionen låter det så här (min fetstil):

"Last night I had the strangest dream
I ever dreamed before
I dreamed the world had all agreed
To put an end to war
I dreamed I saw a mighty room
The room was filled with men
And the paper they were signing said
They'd never fight again
"

The paper översätts i sammanhanget närmast med dokumentet, absolut inte konvolutet. En annan sak är att konvolut till skillnad från konvention eller dokument rimmar på slut, vilket förmodligen var det som fick Cornelis att välja detta i sammanhanget missvisande ord.

Jag har hört att han efteråt kom på att det var ordet "fredsavtal" han hade velat ha där, men inte kom på det i skrivandets stund och skrev "reversal" i stället. När en trubadurkollega som fick höra låten påpekade att ordet "reversal" inte passade in där, ändrade Cornelis till "konvolut", som ju rimmar på slutraden "alla krig var slut" i föregående vers.
Citera
2014-09-01, 11:59
Medlem
Milizers avatar
Intressant! Ja, fredsavtal hade ju varit perfekt. Då blir det ju rätt med både rim (jättesal) och betydelse.
Citera
2014-09-01, 12:16
Medlem
JaneCs avatar
Här är några exempel från en tråd specifikt för engelska låttexter:

(FB) språkfel i engelska sångtexter
Citera
2014-09-01, 14:41
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Jag drömde om en jättesal, där statsmän satt i rad
...

När statsmän föreläggs avtal att skriva under så framläggs papperen vanligen i en mapp av finaste läder. En sådan mapp kan även kallas dossier; jämför SAOB konvolut. När mappens framsida slås igen så utgör den ett konvolut.

Må vara att latinets convolvere betyder ‘rulla ihop’ men tekniken har färändras. Numera bildar en surfplatta med hållare ett konvolut.

Ref. g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/127/200.html#KONVOLUT
Citera
2014-09-01, 16:07
Medlem
Milizers avatar
Detta var ett charmerande sätt att försöka rädda Cornelis språkgroda. Men dels behöver hans heder inte räddas; han är - som MrKryptonite framhöll - med sina sånger och framträdanden en medborgare av högsta rang oavsett.

I viss mening liknar ett konvolut, en dossier och en laptop varandra; de är alla ett slags arkiv i mindre format, där ger jag dig rätt. Men ingen skriver väl på utsidan av dessa? Och definitivt inte en statsman av klass.
Citera
2014-09-01, 16:12
Medlem
Milizers avatar
Are we human or are we dancer?

Denna fras från The Killers låt "Human" - http://www.youtube.com/watch?v=RIZdjT1472Y - utsågs häromåret av The Guardian till "Wierdest Lyrics of All Time" - http://www.theguardian.com/music/musicblog/2014/aug/01/weirdest-lyrics-of-all-time-the-killers

Flera frågor reser sig här. Till exempel:

1. Är inte detta en förvirrande sammanblandning av singularis och pluralis? Det borde väl i stället heta Are we human or are we dancers? Alternativt Am I human or am I a dancer?

2. Själva frågan är väl felställd? Nästan alla dansare är människor. Utom möjligen dansande björnar och vissa andra drillade djur.
Senast redigerad av Milizer 2014-09-01 kl. 16:15.
Citera
2014-09-01, 16:57
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Men ingen skriver väl på utsidan av dessa? Och definitivt inte en statsman av klass.
Ordet »på« är partikel i verbet »skriva « och det man skriver är ett rent objekt. Jämför

– Han skrev över huset på dottern.

Då skrev han inte ovanför huset, utan han skrev ett gåvobrev som var utskrivet på papper. I sista fallet med preposition, på papper.

Jämför att skriva under ett kontrakt. Då skriver man ovanpå papperet. Av praktiska skäl görs signaturen hitom/nedanför kontraktstexten för att försvåra tillägg i efterhand. Man kan till och med skriva under ett konvolut i meningen förbindelse med bilagor. I ett statligt avtal undertecknas ett försättsblad till konvolutet. Klockrent av Cornelis.

Statsman av klass ... Jag har sett Sarkozy skriva .
Senast redigerad av egon2b 2014-09-01 kl. 17:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in